Klage til arbejdsdirektoratet - hjælp
Fra : Gunnar Poulsen

Dato : 21-05-02 21:58

Jeg er lige blevet forvirret over et svar fra Arbejdsdirektoratet....

Forhistorie:
Jeg var aktiv i en fagforening med "tilhørende" a-kasse. Jeg oplevede at
hovedledelsen traf en beslutning om nedlæggelse af afdelinger, som vi i
lokalbestyrelsen skulle høres om, før beslutningen blev truffet. Det fremgår
af vedtægten's §23 stk. 1 i A-kassen at: "... Hovedbestyrelserne har også
kompetencen til at nedlægge afdelinger efter samråd med de berørte
afdelinger."

Da det handler om en statsanerkendt arbejdsløshedskasse, og det ikke har
været muligt at få en dialog om beslutningen, har jeg forespurgt
arbejdsdirektoratet om deres syn på sagen.

Først fik jeg en vejledende tilkendegivelse hvoraf det fremgik, at man ikke
fandt at vedtægten var overtrådt. Dette syntes jeg ikke var i
overensstemmelse med de præmisser der var opstillet. Jeg lavede således en
"decideret klage" for at få en ny og måske mere konkret bedømmelse.

Nutiden:
Denne har jeg så fået forleden dag men .................

Afgørelse: Direktoratet finder ikke, at vi har kompetence til at træffe
afgørelse i spørgsmål om overtrædelse af vedtægtens afsnit 7.
Der henvises til standardvedtægten, hvor det er op til a-kassen at fastlægge
sine administrative regler.
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19990043405-REGL. Der henvises også
til §2 i bekendtgørelsen:

§ 2. Vedtægten skal i afsnittet om a-kassens administration, jf.
standardvedtægtens afsnit 7, indeholde detaljerede regler om

1) a-kassens administrative struktur, herunder om a-kassen er centralt
administreret eller organiseret i afdelinger eller lignende under en fælles
ledelse,

2) a-kassens ledelse og de enkelte organers opgaver og kompetence,

3) beslutningsdygtighed og afstemningsregler i de enkelte organer,

4) hvem der er tegningsberettigede,

5) indkaldelse til delegeretmøder/generalforsamlinger,

6) valgprocedure ved valg af delegerede/repræsentanter, ledelse og revision,
valgperiodernes længde samt supplering ved vakance,

7) betingelser for indkaldelse af ekstraordinære
delegeretmøder/generalforsamlinger,

8) urafstemning."

Jeg er således forundret over, at få en kendelse, hvor jeg peger på at litra
2 er overtrådt idet nogle organer i organisationen ikke er blevet hørt i
overensstemmelse med vedtægten, som går ud på, at direktoratet ikke har
kompetence .......

Jeg finder at det dog er direktoratet der har godkendt vedtægterne, og når
en person som har en retlig interesse i, at denne vedtægt overholdes, bør de
være i stand til at bedømme OM vedtægten er overholdt. Der er indhentet en
høring fra Kristelig A-kasse som ikke mener at vedtægten er overtrådt, og
dette lægges således til grund i det første svar jeg fik. Jeg finder dog, at
det fremgår af svaret fra Kristelig A-kasse, at vedtægterne er overtrådt, og
har herfor klaget, og lige nu overvejer jeg at anke denne - "ikke kendelse".

Tak for kommentarer, og gerne konkrete vejledninger. Jeg kan evt. sende
sagens akter, til aktive interesserede.

Sag nr. i ArbejdsDirektoratet: 01-322-0020 AW

Venlig hilsen
Gunnar Poulsen ICQ: 56444161

"Dialog om den kristelige fagbevægelse": http://communities.msn.dk/dialogdkf
"Jeg var måske udbrændt":
http://communities.msn.dk/tssbg9h7ckk8ejtr8vp4ug1tg3/home.htm

Fra : Gevaldi

Dato : 21-05-02 22:16

Gunnar Poulsen har forfattet følgende:

> Jeg er lige blevet forvirret over et svar fra Arbejdsdirektoratet....

Du kunne bare have henvist til:

--
/Gevaldi

Det er ofte lettere at få tilgivelse end tilladelse.

Fra : Gunnar Poulsen

Dato : 21-05-02 23:12

> Gunnar Poulsen har forfattet følgende:
> --
> /Gevaldi

> Det er ofte lettere at få tilgivelse end tilladelse.

Gad vide hvad du mener med tilgivelse ?

Til overvejelse:
At vi måske ikke kan se hvordan vi skal få det gjort godt igen, at vi ikke
kan få gjort skaden god igen, betyder jo IKKE nødvendigvis at vi tilgiver,
men måske bare resignerer i afmagt, for evt. på et senere tidspunkt at komme
tilbage.

Tilgivelse uden retfærdighed, virker faktisk umenneskelig på mig.

Jeg søger at få bragt sandheden frem, og jeg synes da det går i den rigtige
retning;
først fik jeg en vejledning om, at direktoratet mente at vedtægterne VAR
oveholdt.
nu har jeg fået en kendelse, hvor de ikke tager stilling til
noget-somhelst, så måske får jeg medhold når jeg anker dette "manglende
svar".

Men jeg er lidt ensom i forhold til at skrive klagen(erne) (men der er en
del som mundtligt siger, at det er fint at få bragt frem), og jeg søger lidt
seriøs sparring til at komme igennem med den fornødne seriøsitet.