Opholdsted - manglende tilbage betaling ef~
Fra : Anders Larsson

Dato : 21-05-02 19:20

Hej allesammen

Jeg har et forhåbentlig meget enkelt spørgsmål, vedr. et opholdssted som nu
er ophørt.
Fakta:

1. Opholdstedet er ejet (eller underlagt) af en fond.
2. Opholdstedet er ophørt som opholdssted ca. 24/3
3. Vedkommende er fraflyttet (fjernet af os) pr. 31/12 - med ophør
(udmeldelse) af kommunen pr. 1/3
4. Beboerne skulle have en såkaldt "kaoskonto" til betaling af selvforvoldte
skader - i dette tilfælde med et indestående på Kr. 500,-
5. Beboerne deltog i et vist omfang i arbejdsweekender, hvor der blev tjent
penge til deres ferier.
6. Opholdsstedet har pr. 28/2 efter rykker for manglende tilbagebetaling, og
ønske om opgørelse over vedkommendes konti oplyst at beløbet på Kr. 672,-
udbetales når kommunen har betalt mellemværende mellem opholdssted og
kommune.
7. Der er ikke udleveret regnskab over vedkommendes konti - dvs.
indsættelse/hævning af beløb for arbejds- og kaoskonti. Der er alene oplyst
indestående på disse konti (samt tøjkonto m.v.)
8. Beløbet er endnu ikke udbetalt/tilbagebetalt.

Spørgsmål:
a) Kan et opholdssted gøre udbetaling af et skyldigt beløb (indestående
på klientkonto) afhængig af tredjepart - i dette tilfælde kommunen ?
b) Er opholdsstedet forpligtiget til at udlevere et egentligt regnskab
for den enkelte klient - eller anden form for regnskab ved ophør overfor
myndighed eller værge/forældre ?
c) Såfremt opholdsstedet/fonden endnu engang rykkes for den manglende
tilbagebetaling, med en frist på f.eks. 8 dage, og stadig ikke udbetaler det
skyldige beløb - hvilke muligheder er der herefter. Evnt. mulighed for
anmeldelse for bedrageri ?

Bemærkninger:
Der er ikke tale om adfærdsvanskelige eller personer under åndsvageforsogen.
Vedkommende er 16år, er DAMP barn og frivilligt anbragt.
Vi har ikke selv noget overblik over hvorvidt det oplyste indestående er
korrekt.
Beløbet på "kaoskontoen" er trukket fra vedkommendes lommepenge, og er
derfor vedkommendes ejendom.
Der er ikke udleveret opgørelse over vedkommendes konti (kaos, lommepenge,
arbejdsdusør (løn), opsparing til egen betalt ferie m.v.)

Med venlig hilsen / Best regards
Anders Larsson
John Lennon: "Life is what happens to you, while you're busy making other
plans."

Fra : Peter G C

Dato : 22-05-02 08:13

Anders Larsson <Only.NoSpam.001@BotNak.dk> skrev:

[klip]

> Spørgsmål:
> a) Kan et opholdssted gøre udbetaling af et skyldigt beløb (indestående
> på klientkonto) afhængig af tredjepart - i dette tilfælde kommunen ?

Formelt set er det nok ikke muligt - men reelt set så er det nok ok.

> b) Er opholdsstedet forpligtiget til at udlevere et egentligt regnskab
> for den enkelte klient - eller anden form for regnskab ved ophør overfor
> myndighed eller værge/forældre ?

Måske - det afhænger nok også af, hvor meget forældre/værge og den unge selv
har betalt.

> [...]
> det skyldige beløb - hvilke muligheder er der herefter. Evnt. mulighed for

Det har *intet* med politiet at gøre. Glem det.

Du kan kun rykke.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Anders Larsson

Dato : 22-05-02 09:12

> Anders Larsson <Only.NoSpam.001@BotNak.dk> skrev:
>
> [klip]

> Formelt set er det nok ikke muligt - men reelt set så er det nok ok.

Jeg vil da umiddelbart betragte dette som et forhold direkte mellem klienten
og opholdsstedet, eftersom det er klientens formue.

> Måske - det afhænger nok også af, hvor meget forældre/værge og den unge
selv
> har betalt.

I denne sammenhæng er det omkring klientens egen opsparing - "kaoskonto",
samt den løn klienten har optjent ved arbejdsweekender.
Altså klientens egen formue, som er tilbaholdt af institutionen.

> Det har *intet* med politiet at gøre. Glem det.

Dvs. at der heller ikke kan være tale om svig eller lign. ?
Det virker da besynderligt at en institution kan tilbageholde en klients
formue, uden mulighed for anden regres end civil retssag.

> Du kan kun rykke.
Hvilket også er gjort.
Beklageligvis har jeg ikke den store forventning om at institutionen
frivilligt udbetaler beløbet - derfor disse spørgsmål.

Fra : Peter G C

Dato : 22-05-02 09:09

> [...]

> samt den løn klienten har optjent ved arbejdsweekender.
> Altså klientens egen formue, som er tilbaholdt af institutionen.

Så kommer der nok en afregning.

[klip]

> Dvs. at der heller ikke kan være tale om svig eller lign. ?
> Det virker da besynderligt at en institution kan tilbageholde en klients
> formue, uden mulighed for anden regres end civil retssag.

Du kan ganske rigtigt anlægge en civil sag. Politiet har intet at gøre her.
Intet.

[klip]

> Beklageligvis har jeg ikke den store forventning om at institutionen
> frivilligt udbetaler beløbet - derfor disse spørgsmål.

Hvor lang tid er der gået?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Anders Larsson

Dato : 22-05-02 09:38

> Anders Larsson <Only.NoSpam.001@BotNak.dk> skrev:
>
>...snip..snap...snik..snak...

> Hvor lang tid er der gået?

Hun er fjernet af os pr. 31/12 (i praksis 21/12) - udmeldt af institutionen
pr. 1/3 jfr. opsigelsesvarsel. Opholdsstedet er ophørt ca. 24/3.
Pr. 1/1-2002 var der ingen klienter på opholdsstedet.
Der er rykket i februar for afregning, med svar 28/2 fra opholdstedet at
beløbet udbetales når skyldigt beløb er betalt af kommunen.
Der er endnu engang rykket skriftligt pr. 21/5.

Mig bekendt er skyldigt beløb allerede betalt af kommunen.

Så der er altså gået knap 6 måneder - hvilket burde have været rigelig tid
til afregning/opgørelse af klienternes konti.

Beløbet er ganske vist ikke særlig stort, men er oparbejdet som egen
opsparing - hvorfor hun er meget bitter over opholdsstedet. To andre hun
stadig holder kontakt med har samme problem.

Derfor overvejelsen om opholdsstedet kan anmeldes for
bedrageri/svig/undrslæb eller lignende, da man på opholdsstedet på ingen
måde kan være i tvivl om at beløbet skulle have være afregnet ved
fraflytning - hvilket er normal kotume.

Fra : Peter G C

Dato : 22-05-02 09:41

Anders Larsson <Only.NoSpam.001@BotNak.dk> skrev:

[klip]

> Mig bekendt er skyldigt beløb allerede betalt af kommunen.

Ok. Så burde pengene komme. Tilbageholdelse af pengene er faktisk ok -
juridisk set. Men kun indtil kommunen har betalt.

> Så der er altså gået knap 6 måneder - hvilket burde have været rigelig tid
> til afregning/opgørelse af klienternes konti.

Ih ja.

> Beløbet er ganske vist ikke særlig stort, men er oparbejdet som egen
> opsparing - hvorfor hun er meget bitter over opholdsstedet. To andre hun
> stadig holder kontakt med har samme problem.

Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt Folketingets ombudsmand har kompetence til
at hjælpe. Men der kan ikke ske noget ved at skrive til ham. Det plejer at
sætte skub i tingene. Se http://www.ombudsmanden.dk/

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Anders Larsson

Dato : 22-05-02 10:02

> [...]
til
> at hjælpe. Men der kan ikke ske noget ved at skrive til ham. Det plejer at

Mange tak for forslaget .. men jeg venter lige 8 dage først ..

Fra : Peter G C

Dato : 22-05-02 10:07

Anders Larsson <Only.NoSpam.001@BotNak.dk> skrev:

[klip]

> Mange tak for forslaget .. men jeg venter lige 8 dage først ..

Hvis du skriver til ombudsmanden, så lav en lang og fyldestgørende
forklaring af sagen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Anders Larsson

Dato : 24-05-02 13:08

Som opfølgning kan jeg oplyse at et kort og præcist formuleret brev (uden
personlige under/over-toner) denne gang gjorde udslaget.
Hun har netop modtaget en check på det skyldige beløb - og meget passende på
hendes fødselsdag.

I øvrigt er det ca. 2 måneder siden kommunen havde afsluttet sit
mellemværende med opholdsstedet.
Så er det blot om for de andre, igen at få rygget for deres udenstående.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Anders Larsson
Tænk positivt.....