Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dias
Fra : HB Nielsen

Dato : 21-05-02 18:04

Hej....

Hvad vil i anbefale, at montere dia i rammer med glas eller uden???
HBN

--

\\ ! //
(@) (@)

Fra : Anarkist Foto ©

Dato : 21-05-02 18:27

> Hvad vil i anbefale, at montere dia i rammer med glas eller uden???

Hvis du blot skal gemme dine dias så brug glasløse rammer. I rammer med glas
kan der dannes bakterier under glasset ved lang tids opbevaring.

Skal du derimod bruge altså håndtere dine dias meget så kan det være en
fordel med rammer med glas. Så undgår du fedtede fingre på selve diaset.

--
Thomas Anus
Anarkist Foto ©

Fra : John

Dato : 21-05-02 21:51

"HB Nielsen" <hb_nielsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej....
>
> Hvad vil i anbefale, at montere dia i rammer med glas eller uden???

Jeg anbefaler uden.....der kan ved lang tids opbevaring dannes mug og lig
mellem glas og dia.

Men måske endnu vigtigere i dag, så kan der dannes et fænomen der kaldes
"Newton Ringe" ved scanning af dias med glasmontering. Et optisk fænomen,
som gør det svært at scanne med godt resultat.

Det samme problem er der iøvrigt tendens til opstår ved fremvisning med
projektor.

--
MVH
John K Hansen

Fra : Magnus Rohde

Dato : 21-05-02 23:13

John <hansenj@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> som gør det svært at scanne med godt resultat.
>
> Det samme problem er der iøvrigt tendens til opstår ved fremvisning med

Også er glasløse rammer jo billigere...

Magnus