Problem med arbejdsgiver
Fra : Morten Trab

Dato : 21-05-02 17:07

Hej...

Jeg er selvstændig vognmand, og jeg har et problem med min "arbejdsgiver"...

Han skylder mig 13.649,83 KR + løn for distribution for 2 uger, rundt regnet
8 - 10.000,-

Jeg holdte hos ham i fredags, ret brat, da han blev ved med at jeg skulle
køre mere og mere, hvor jeg i forvejen kørte 12 timer dagligt for ham...

Nu er mit problem bare at han nægter at udbetale det jeg har tilgode hos
ham, da han påstår at jeg har skrevet under på at jeg har 2 mdr.'s
opsigelse...

I den kontrakt jeg har skrevet under på står der kun flg. under punktet
"Aftalens Varighed":

"§5.1 Vidregivelse af information
Vognmanden er ved sit ophør forpligtet til at overdrage al sin viden om
turen og kunderne til terminalledelsen og en evt. ny vognmand. Endvidre er
vognmanden forpligtet til at lade den "nye" vognmand køre med på ruten fra
opsigelsestidspunktet frem til ophørstidspunktet"

Derudover står der kon om afdekorering og tilbagelevering ved ophør under §5
som er aftalens varighed...

Hvad gør man ved sådan en??

Hvis jeg går rettens vej vinder jeg så, eller gør han??

Mvh. Morten Trab
"En fortvivlet vognmand"
__________________________________________________________________ Morten
Trab ICQ#: 12939791 Current ICQ status: + More ways to contact me

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-05-02 17:28

In article <3cea7064$0$97296$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Morten Trab wrote:

> Nu er mit problem bare at han nægter at udbetale det jeg har tilgode hos
> ham, da han påstår at jeg har skrevet under på at jeg har 2 mdr.'s
> opsigelse...

Kan det ikke være lige meget hvor lang tids opsigelse der er aftalt,
når der ikke udbetales løn, så er aftalen vel misligholdt, og den
kan hæbes med det samme ??

> I den kontrakt jeg har skrevet under på står der kun flg. under punktet
> "Aftalens Varighed":

Hvilke punkter er der i kontrakten ?? Står der slet ikke noget omkring
opsigelse i den overhovedet ??

> Hvis jeg går rettens vej vinder jeg så, eller gør han??

Snak med en rigtig advokat, du får ikke godt nok råd her inde.
Lad advokaten læse kontrakten igennem og høre hvad han siger
til dit problem.

JonB

"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Peter G C

Dato : 21-05-02 17:43

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> skrev:

[klip]

> Snak med en rigtig advokat, du får ikke godt nok råd her inde.

Hvorfor ikke? Er det fordi, du svarer på spørgsmålet?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter Hansson [8520]

Dato : 21-05-02 17:50

> Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> skrev:
>
> [klip]

> Hvorfor ikke? Er det fordi, du svarer på spørgsmålet?
>
> /Peter

Touché!!

PH

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-05-02 18:07

In article <acdt7c$2q6$1@tux.netsite.dk>, Peter G C wrote:
> Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> skrev:
>
> [klip]

> Hvorfor ikke? Er det fordi, du svarer på spørgsmålet?

HAHAHA, har jeg svaret så meget forkert ??
Anyway, grunden var at en rigtig advokat kan se på kontrakten,
hvor det tager uforholdsmæssigt lang tid for ham at skrive
den her ind, og desuden så kan hans spørgsmål teoretisk
tage mere tid at svare på end folk herinde umiddelbart gider
bruge. Endelig er en rigtig advokat forhåbentlig under ansvar
ved fejlagtig rådgivning, det er ingen herinde.

Fra : Morten Trab

Dato : 21-05-02 18:04

> Hvilke punkter er der i kontrakten ?? Står der slet ikke noget omkring
> opsigelse i den overhovedet ??

Der står intet nævnt om opsigelses længde...

Mvh. Morten

Fra : Peder Porse

Dato : 21-05-02 18:07

Udgangspunktet må vel være, at du som selvstændig ikke får løn, men
fakturerer dine tilgodehavender til en kunde, som du opfatter som
arbejdsgiver.

Hvad er der aftalt om kredittid hos kunden.

Hvis han ikke betaler til tiden, og du ikke ønsker at fastholde ham som
kunde i din virksomhed, må du ud i inddrivelse, altså via advokat, i
fogedretten, kan/vil han ikke betale kan det i sidste ende blive en
konkurssag, selv om dit tilgodehavende ikke er stort nok til at bære en
sag, som jeg ser det.
pp

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-05-02 16:27

On Tue, 21 May 2002 16:28:16 +0000 (UTC),
Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

> Kan det ikke være lige meget hvor lang tids opsigelse der er aftalt,
> når der ikke udbetales løn, så er aftalen vel misligholdt, og den
> kan hæbes med det samme ??

Korrekt. Der skal altid betales for ydet arbejde. Såfremt en
arbejdstager udebliver fra arbejde uden grund, så kan han bortvises
uden løn for den fremtidigie periode. Men man har altid krav på løn
for udført arbejde.

Sandsynligvis
--
Povl H. Pedersen -
Use 2 letters from first+last name to form username@home.terminal.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-05-02 17:42

> Jeg er selvstændig vognmand, og jeg har et problem med min
"arbejdsgiver"...

Han er ikke din arbejdsgiver, han er din samarbejdspartner.

> [...]
>
> Nu er mit problem bare at han nægter at udbetale det jeg har tilgode hos
> ham, da han påstår at jeg har skrevet under på at jeg har 2 mdr.'s

At være vognmand er altså noget med MANGE hår på brystet. Speditørerne laver
nummeret den ene gang efter den anden, og I har så lidt penge, at der aldrig
kommer en advokat ind i billedet. Med andre ord, ring til en advokat NU.
(nej, jeg er ikke jurist - ikke engang tæt på).

> Hvad gør man ved sådan en??

Meget store bogstaver, og så en advokat. Lad ham ikke "snakke dig i søvn".

> Hvis jeg går rettens vej vinder jeg så, eller gør han??

Lige nu er pengene tabt, så..........

Mvh Maria

Fra : Johannes Langkilde

Dato : 21-05-02 21:35

> [...]
laver nummeret den ene gang efter >den anden, og I har så lidt penge, at der

Jeg er meget interesseret i at vide, om du eller andre kender til konkrete
eksempler med vognmænd der bliver tværet. Og om andre har erfaring med et
eventuelt søgsmål.

VH,
Johannes Langkilde

Fra : Peter G C

Dato : 22-05-02 08:43

Morten Trab <trab@perlhosting.dk> skrev:

[klip]

> Hvad gør man ved sådan en??

Du sender et venligt brev, hvori du rykker for det skyldige beløb. Du
slutter brevet med at nævne, at du tager sagen til retslig inkasso, hvis han
ikke betaler inden .... 8 dage.

> Hvis jeg går rettens vej vinder jeg så, eller gør han??

Det er svært at sige på dette grundlag. Umiddelbart har du jo krav på
pengene, men kan du også bevise det?

Hvis du ikke får pengene inden udløbet af fristen må du til advokat for at
få skrabet pengene ind. Det kan godt betale sig med et beløb i den
størrelse.

/Peter

--
http://www.grauslund.com