De fattige i ånden.
Fra : Live4Him

Dato : 21-05-02 16:34

»Salige er de fattige i ånden,
for Himmeriget er deres. Matt 5,3

Hvad mener Jesus med "de fattige i ånden" ? Hvilken slags fattigdom er det ?
Var nogen af de personer Jesus mødte på sin vandring fattige i ånden og
hvordan kom det til udtryk ?
Kender du selv nogen mennesker som du vil betegne som værende fattige i
ånden ?

--
http://www.sermonaudio.com/

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 21-05-02 17:33

d. 21/05/02 17:34 skrev Live4Him på brothers_bisp@hotmail.com i artiklen
acdpfo$32h$1@sunsite.dk:

> »Salige er de fattige i ånden,
> for Himmeriget er deres. Matt 5,3
>
> Hvad mener Jesus med "de fattige i ånden" ? Hvilken slags fattigdom er det ?

Egentlig tror jeg, det svarer til udsagnet om, at dem, der ikke tager imod
Himmeriget som et lille barn, kommer slet ikke ind i det. De tænker ikke så
meget, men tager imod Himmeriget uden forbehold, fordi det føles rigtigt.

> Var nogen af de personer Jesus mødte på sin vandring fattige i ånden og
> hvordan kom det til udtryk ?

Jeg tror, Jesus mødte mange personer, der var fattige i ånden, og som han
prøvede at hjælpe. Det kunne være toldere, prostituerede, syge og andre
socialt udstødte, som var åndeligt fattige i forhold til de præster,
skriftkloge, farisæerne og måske Jesu egne disciple.

> Kender du selv nogen mennesker som du vil betegne som værende fattige i
> ånden ?

Ja. Jeg tilhører sikkert selv kategorien.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 21-05-02 20:11

On Tue, 21 May 2002 18:32:36 +0200, Borge Rahbech Jensen
<brahbech@post8.tele.dk> wrote:

> [...]
>imod Himmeriget som et lille barn, kommer slet ikke ind i det. De
>tænker ikke så meget, men tager imod Himmeriget uden forbehold,

Man skal nok ikke plukke for meget i Matt 5-7. Det er en helhed, og
indledningen understreger meget godt mange af de efterfølgende
pointer, at man ikke kan arbejde sig ind i Himlen men blot må tage
imod den med et barns eller en åndssvækkets umiddelbare tillid.

Det gælder i hvert fald ikke om at være bedst til at være fattig i
ånden.

Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld
21 maj AD 2002
Skt. Konstantin den Store

Fra : Harald Mossige

Dato : 21-05-02 19:20

Eg har alltid oppfatta utrykket si identisk med det norske "ånd-svake",
eller som vi seier nå til dags: psykisk utviklingshemma.
Kva var det greske uttrykket, og kva betydde det i det første hundreåret?

Harald Mossige

Fra : E.Dalgas

Dato : 21-05-02 20:50

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> »Salige er de fattige i ånden,
> for Himmeriget er deres. Matt 5,3
>
> Hvad mener Jesus med "de fattige i ånden" ? Hvilken slags fattigdom er det
?

Verset betydning : "Syv gange lykkelig er de fuldstændig afhængige af Gud".
det var det resultat, et studie af grundteksten frembragte da jeg engang
undersøgte det. Der findes tre græske ord for "fattig", det stærkeste af
disse udtryk er brugt i verset. Fattigdommen i ånden, udtrykker en
afhængighed til Gud på alle livets områder. Både åndelige, sjælelige og
timelige. Denne fattigdom står i skarp kontrast til verdens jag efter et liv
i frihed og uafhængighed, som tillader dem at gøre hvad de lyster og leve
uden anvar i forhold til Gud.

--

E.Dalgas

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 21-05-02 22:16

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> mælte sligt:

>Verset betydning : "Syv gange lykkelig er de fuldstændig afhængige af Gud".
>det var det resultat, et studie af grundteksten frembragte da jeg engang
>undersøgte det.

Hvordan kommer du frem til det? Verset lyder da ganske enkelt:

»Makárioi ‘oi pto:khoì tô:i pneúmati...«
»Lykkelige (er) de fattige af/i ånden...«

>Der findes tre græske ord for "fattig", det stærkeste af
>disse udtryk er brugt i verset.

»Pto:khós« betyder ligefrem normalt "en tigger"; ordet betyder grundlæggende
den egenskab at mangle et eller andet i stor grad. Hvad er det da, disse
mennesker mangler? Jo, de mangler »pneúma«, der er det normale græske ord for
"vind", "vindpust", "brise" eller "ånde" - det betegner grundlæggende luft i
bevægelse (og kan endda betyde "prut" ;). I NT bruges ordet mest udpræget om
Helligånden (»tò pneûma tò ‘ágion«). Da vi sandsynligvis kan udelukke, at
Jesus her velsigner folk, der har åndenød, står vi tilbage med mere de mere
inkonkrete tolkninger af ordet »pneûma«. Det ville være sært, om ordet i dette
vers skulle henvise til Helligånden, da det vel næppe er en velsignelse at
være manglende i den. »Pneûma« kan dertil også henvise til menneskets ånd, og
det er snarest den tolkning, vi står tilbage med. Da står vi tilbage med, at
de, der her prises lykkelige, er dem, der i høj grad mangler (menneskelig)
"ånd", men derfra kan filologien vist næppe bringe tolkningen videre.

Værd er det dog at bemærke, at man i parallelstedet hos Lukas ikke finder den
kryptiske spiritualisering. Hos Lukas er det ganske simpelt "de fattige", der
er lykkelige.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Europa har altid været provinsiel i sin tankegang. Som en brav købmand i
en lille by har Europæeren dyrket sine egne meninger som verdensvisdom

Fra : E.Dalgas

Dato : 21-05-02 23:10

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> "E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> mælte sligt:

Gud".

> Hvordan kommer du frem til det? Verset lyder da ganske enkelt:

Jeg går udfra at Jesus taler til og om mennesker der allerede tror på Ham.
Mennesker der vil modtage, eller allerede har modtaget Ham.

> [...]
>
> »Pto:khós« betyder ligefrem normalt "en tigger"; ordet betyder
> grundlæggende den egenskab at mangle et eller andet

Ja og det at mangle noget, i den grad som en tigger mangler til livets
ophold, gør ham meget afhængig af andre mennesker. Altså er det
forbindelsen, imellem at mangle stærkt og *derfor* være stærkt afhængig, som
Jesus bruger i fokyndelsen.

[ ]

--

E.Dalgas

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 21-05-02 23:39

>Jeg går udfra at Jesus taler til og om mennesker der allerede tror på Ham.
>Mennesker der vil modtage, eller allerede har modtaget Ham.

Din udlægning af "fattige i ånden", kan jeg godt sætte mig ind i, men hvordan
fik du "makároi" til at betyde "syv gange lykkelig"?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"... saaledes lever jeg i denne Tid, som en Beleiret; men for ikke
at tage Skade af den megen Stillesidden græder jeg mig træt."

Fra : E.Dalgas

Dato : 22-05-02 00:20

> "E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> mælte sligt:

> Din udlægning af "fattige i ånden", kan jeg godt sætte mig ind i, men
> hvordan fik du "makároi" til at betyde "syv gange lykkelig"?

De syv gange lykkelig, er en vendning jeg har læst mig til i en eller anden
udlægning af ordet "salig". Nu har jeg ledt efter det notat jeg gjorde mig
dengang jeg undersøgte verset, men da det er meget langt tid siden at jeg
noterede disse ting, ser du ud til at være gået tabt for mig, for finde det
kan jeg ikke Jeg svarede Jørgens indlæg, frit efter hukommelsen og er
helt sikker på at jeg i et eller andet opslagsværk/ordforklaring til Bibelen
har set "syv gange lykkelig" brugt til at beskrive den salighed Jesus taler
om i Bjergprædieken og sat ordet i forbindelse med, velsignelser eller gaver
fra Gud. Sikkert er det ihvertfald at flere opslagsværker, også tillægger
saligheden som udtryk for en stor og ubeskrivelig glæde eller, lykke, så
helt ved siden af kan det ikke være.

--

E.Dalgas