Rette et skævt gaffelben - hvem/hvordan og~
Fra : Michael K. S.

Dato : 21-05-02 15:53

Nogen her der har erfaringer med at rette et skævt gaffelben ?Ja altså
ikke at rette det personligt men med et sted i DK eller UK/D. der gør
sig i slige sager og har ekspertise indenfor området.
Sagen er den at jeg har fået meget forskellige udmeldinger om det
fornuftige i at gøre det.Nogle siger det kan man sagtens, sålænge
benet ikke har fået et knæk og afhængig af hvor meget det drejer sig
om og hvordan.Andre igen siger at det bør man helt afholde sig fra
uanset hvad, idet det vil betyde en nedsat eller væsentlig nedsat
brudstyrke - Så det er lidt svært at afgøre præcist hvad der er fakta
og hvad der er rygter.Derfor modtages erfaringer meget gerne med,
eller links/adresser, til firmaer, der virkelig ved hvad de har med at
gøre så jeg kan komme en opklaring nærmere.

-M

Fra : Tomas Linnet

Dato : 21-05-02 16:10

Michael K. S. <MichaelKS@image.dk> skrev i en
> [...]
> eller links/adresser, til firmaer, der virkelig ved hvad de har med at
> gøre så jeg kan komme en opklaring nærmere.

Hej Michael

Jeg har set Skjern MC gøre det flere gange.

-Tomas
Nu med øm krop

Fra : Michael K. S.

Dato : 21-05-02 16:19

On Tue, 21 May 2002 17:10:16 +0200, "Tomas Linnet"
<tomasane@orangenet.dk> wrote:

>Jeg har set Skjern MC gøre det flere gange.

Hejsa Tomas,tak for det,faktisk er jeg også ved at få rettet mit ben
et andet sted og jeg håber det bliver godt ),de sagde intet problem
så deet - stadigvæk så kunne jeg godt tænke mig måske at høre lidt om
det principielle i det fornuftige i at gøre det,måske der er nogen
der har _speciel_ ekspertise på området,som man kunne forhøre sig hos
??

>-Tomas
>Nu med øm krop

Ja - jeg har fået en rapport,pissesurt specielt med den placering og
smag på mere som jeg hørte om,men sådan er det jo i regnvejr - svært
at lave præcis den rigtige risikovurdering.... )

-M

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 21-05-02 16:20

"Tomas Linnet" <tomasane@orangenet.dk> skrev i en meddelelse

> -Tomas
> Nu med øm krop

fortæl fortæl

har du været ude og "botanisere" som Jørund så diplomatisk siger

--
Jacob -der var ude og botanisere for et par uger siden

Fra : S@nd

Dato : 22-05-02 07:43

"Michael K. S." <MichaelKS@image.dk> skrev i en meddelelse
> Nogen her der har erfaringer med at rette et skævt gaffelben ?Ja altså
> ikke at rette det personligt men med et sted i DK eller UK/D. der gør
> sig i slige sager og har ekspertise indenfor området.
Jeg har selv rettet et af mine gaffelben, da det blev bøjet under
botanisering, sidste år.
Siden har jeg også rettet 2 gaffelben i forbindelse med roadracing.

I alle 2 tilfælde var havde benene ikke noget skarp knæk, men de var skæve
på næsten samme sted, nemlig under den nederste bro, som jo er det sidste
holdepunkt. De 2 værste havde en udbøjning på ~5mm og den sidste omkring
2mm.
Jeg anvender en hydraulisk presser, hvor benet lægges op i 2 skåle, så der
kun er støttet i enderne. Presseren har et gummibelagt stempel (ø40) og den
kan presse med 25t .
Med et pres på ~1,5t presses benene til en svag udbøjning modsat, hvor efter
trykket slippes og benene falder tilbage til lige tilstand.
Der skal dog prøves lidt, hvor stor modsat udbøjning der skal til, for at
benet falder tilbage til "neutral".

Data for ben: 1 stk. 41mm (CB900F)
2 stk. 43mm (CBR600)

Dette var bare lige en lille beretning om min oplevelse med udretning.

Mvh. S@nd
|| Bol d'Or ||
|| SS-Racing ||

Fra : Michael K. S.

Dato : 22-05-02 08:33

On Wed, 22 May 2002 08:42:30 +0200, "S@nd" <andpe_96@hotmail.com>
wrote:

>Jeg har selv rettet et af mine gaffelben

Det må jeg nok sige

>, da det blev bøjet under botanisering, sidste år.
>Siden har jeg også rettet 2 gaffelben i forbindelse med roadracing.

Mit er også blevet skævt under RR,men sjovt nok har jeg ingen anelse
om hvornår det præcist er sket (der er dog indtil flere muligheder)
,opdagede det ved et tilfælde,men så fik jeg da en forklaring på
hvorfor den opførte sig noget mystisk ved indbremsning .Mine tvivl
har netop gået på om det ville være fornuftigt at gøre det i
forbindelse med RR,men har nu efterhånden fået nogle meldinger om at
folk har gjort det uden problemer så det hælder jeg også til....

> [...]
>holdepunkt. De 2 værste havde en udbøjning på ~5mm og den sidste omkring

Min havde/har netop også en udbøjning på ca. 2-3 mm,gaflen kan godt
arbejde i fuld slaglængde men ikke helt korrekt/hurtigt nok.

>Jeg anvender en hydraulisk presser

Ja -Jeg har også netop læst mig til at der generelt er 2 metoder
,nemlig med hydraulisk presse og så at varme benet op,metodevalget
afhænger øjensynlig af hvordan skaden er sket og hvor meget det drejer
sig om.

>Dette var bare lige en lille beretning om min oplevelse med udretning.

Og tak for den - Jeg går næsten ud fra at det efterfølgende ikke har
givet anledning til nogle problemer og lige et lille tillægsspørgsmål,
har du rettet det op til 100% lige eller med en mindre
tolerance/udbøjning ?

-M

Fra : S@nd

Dato : 22-05-02 09:44

> [...]
> ,opdagede det ved et tilfælde,men så fik jeg da en forklaring på
> hvorfor den opførte sig noget mystisk ved indbremsning
Samme symptom min egen havde, plus overstyring til den ene side.

> [...]
> ,nemlig med hydraulisk presse og så at varme benet op,metodevalget
> afhænger øjensynlig af hvordan skaden er sket og hvor meget det drejer
Jeg er ikke så hooked på varme idéen, da den ofte kræver et ordentligt slag
for udretning efter opvarmning, og det kan være svært at kontrollere, hvor
stort et slag der skal til.

> [...]
> givet anledning til nogle problemer og lige et lille tillægsspørgsmål,
> har du rettet det op til 100% lige eller med en mindre
Der har ikke været problemer efterfølgende.
De 2 af benene blev rettet så skævheden var under 2/10mm.
Den sidste havde tilsyneladende en gammel skade, så den faktisk havde
skævhed i 2 retninger, og den kunne jeg ikke få under ~1/2mm.
Meeen, hvorvidt det er 100% ved jeg ikke, men IMO er det fuldt acceptabelt,
da der ikke kan mærkes nogle problemer under monteringen, i broerne og ved
hjulakslen., og heller ikke under kørsel.

Mvh. S@nd
|| Bol d'Or ||
|| SS-Racing ||