Lukke en enkel JFrame
Fra : Mikael N. Andersen

Dato : 21-05-02 14:31

Hejsa,

som nævnt i en tidligere tråd, er vi 4 gutter der er igang
med et eksamensprojekt og støder nogle gange ind i problemer.

Vi er i øjeblikket rendt ind i spørgsmålet:
- Hvordan lukker man en enkel JFrame?

Vi har fx et program der åbner 3 JFrames og vi vil så gerne
have muligheden for, at lukke et enkelt vindue ned og så lade
resten køre.

Kan man få Java til at åbne dem i samme vindue, således det,
for brugeren, ser ud til der kun er et enkelt vindue?

på forhånd mange tak.

Mvh.
Mikael

Fra : Mikael N. Andersen

Dato : 21-05-02 15:01

"Mikael N. Andersen" <noerrelund@pc.dk> skrev:
> - Hvordan lukker man en enkel JFrame?
>
> Vi har fx et program der åbner 3 JFrames og vi vil så gerne
> have muligheden for, at lukke et enkelt vindue ned og så lade
> resten køre.

Uddybning:
Dvs. vi vil lukke en frame, når der trykkes på en knap og så
gå tilbage til et af de andre vinduer.

Dvs. vi skal have kaldt den metode der kaldes, når man trykker
på krydset i hjørnet af et vindue.

Kender nogen svaret, det er så lille en ting, men vi har ledt i
timevis...

Mvh.
Mikael

Fra : Tom Oddershede

Dato : 21-05-02 15:06

Jeg mener at man kan bruge dispose()

Fra : Mikael N. Andersen

Dato : 21-05-02 15:11

"Tom Oddershede" <anteater@screw.dk> skrev:
> Jeg mener at man kan bruge dispose()

Ja, jeg fandt det her:
<http://java.oreilly.com/bite-size/java_0999.html>

Indtil videre har vi dog bare sat synligheden til false
(setVisible(false)), det er ikke køn programmering, men
indtil videre er det godt nok.
Vi vil dog se på dispose(), som også nævnes på ovenstående
side.

Tak for svaret iøvrigt ;)

Mvh.
Mikael

Fra : Filip Larsen

Dato : 21-05-02 18:39

Mikael N. Andersen skrev

> - Hvordan lukker man en enkel JFrame?
>
> Vi har fx et program der åbner 3 JFrames og vi vil så gerne
> have muligheden for, at lukke et enkelt vindue ned og så lade
> resten køre.

Programmeringsmæssigt kan man lukke en JFrame ved at kalde dispose(). Hvis
man vil have det til at ske når brugeren trykker på vinduets lukke-knap, så
er det nemmest blot at sætte sin JFrame til det vha.
setDefaultCloseOperation(WindowConstants.DISPOSE_ON_CLOSE).

Og som altid, så kan det rent faktisk godt betale sig at starte med at læse
dokumentationen for de klasser man bruger:
http://java.sun.com/j2se/1.4/docs/api/javax/swing/JFrame.html.

> Kan man få Java til at åbne dem i samme vindue, således det,
> for brugeren, ser ud til der kun er et enkelt vindue?

Nu vrøvler du. En JFrame er et vindue, så 3 JFrame's vil altid give 3
"uafhængige" vinduer. Måske du tænker på JInternalFrame? Hvis ikke, kan du
så ikke uddybe hvad det er du ønsker?

Mvh,
--
Filip Larsen <filip.larsen@mail.dk>

Fra : Mikael N. Andersen

Dato : 22-05-02 10:27

"Filip Larsen" <filip.larsen@mail.dk> skrev:

> [...]
>
> Og som altid, så kan det rent faktisk godt betale sig at starte med at læse
> dokumentationen for de klasser man bruger:

Det er jeg skam godt klar over, men vi kunne ikke få det til at virke.

> Nu vrøvler du.

Det mener jeg ikke, læse det sidste en gang til.

> En JFrame er et vindue, så 3 JFrame's vil altid give 3
> "uafhængige" vinduer.

Det er jeg godt klar over.

> Måske du tænker på JInternalFrame?

Det er meget muligt, jeg vil lige se nærmere på den.

> Hvis ikke, kan du så ikke uddybe hvad det er du ønsker?

Det kan du tro.

Mvh.
Mikael

Fra : Filip Larsen

Dato : 22-05-02 16:39

Mikael N. Andersen skrev

> Det er jeg skam godt klar over, men vi kunne ikke få det til at virke.

Jeg er ikke lige med på hvad præcist det var I ikke kunne få til at virke
(dispose(), setDefaultCloseOperation(), eller noget helt tredie?), men hvis
det virker nu, så kan det jo også være lige meget.

> Det mener jeg ikke, læse det sidste en gang til.

Siden du ikke synes det er vrøvl, så gætter jeg på, at du opfatter det du
siger i en anden sammenhæng end den vi umiddelbart kan udlede af dit indlæg.
Hvis du synes det er vigtigt, at vi forstår sammenhængen, så bliver du nødt
til at forklare dig lidt mere grundigt.

Mvh,
--
Filip Larsen <filip.larsen@mail.dk>

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 23-05-02 06:28

"Filip Larsen" <filip.larsen@mail.dk> skrev:
[Åbne vinduer, så det for brugeren ser ud som et enkelt]
> Siden du ikke synes det er vrøvl, så gætter jeg på, at du
> opfatter det du siger i en anden sammenhæng end den vi
> umiddelbart kan udlede af dit indlæg.

Det er muligt, jeg vil bare lukke et vindue og åbne et
andet, så det for brugeren ser ud som et enkelt, men
efter hvad jeg har forstået, kan JInteralFrame gøre dette
noget pænere.

> Hvis du synes det er vigtigt, at vi forstår
> sammenhængen, så bliver du nødt til at forklare dig lidt
> mere grundigt.

Jeg har prøvet, men det er knap så vigtigt, vi har fundet
en løsning der kan bruges indtil videre (med dispose()
og setVisible(false) ).

Mvh.
Mikael

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 23-05-02 06:41

Til Philip Larsen,

tak for hjælpen indtil videre forresten ;)

Venligst
Mikael