Indergaards side
Fra : Ole Madsen

Dato : 21-05-02 13:40

Indergaard har fået ny url http://home.no/oeindergaard/

Ole

--
Ole Madsen

ICQ 12969043

http://www.danmarkforjesus.dk - Danmark for Jesus
http://www.creationdays.dk - Creation Days - Maaseh Beréshith
http://www.auningforjesus.dk - Auning for Jesus
http://www.spurgeon.dk - Charles Haddon Spurgeon
http://www.skabelsesberetningen.dk - Skabelsesberetningen - diskutionsboard

Fra : E.Dalgas

Dato : 21-05-02 14:01

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3cea401d$0$18623$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Indergaard har fået ny url http://home.no/oeindergaard/

En god side, som efterhånden er ved at få udbygget dens artikel-del til et
stort og indholdsrigt blik over det profetiske ords mange emner.

--

E.Dalgas

Fra : Live4Him

Dato : 21-05-02 16:37

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> wrote in message
> Indergaard har fået ny url http://home.no/oeindergaard/

Jeg har aldrig læst en bog af Indergaard, men da de ikke er så dyre skulle
man måske vove. Hvilken bog ville være bedst at læse hvis man kun skal læse
1 af hans bøger ?

jørgen.

Fra : E.Dalgas

Dato : 21-05-02 17:11

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har aldrig læst en bog af Indergaard, men da de ikke er så dyre skulle
> man måske vove. Hvilken bog ville være bedst at læse hvis man kun skal

Helt klart bogen "ISRAEL OG DEN KRISTNE MENIGHED", som er en glimrende
introduktion til det arbejde Indergaard står for. (Du vil ikke fortryde det
køb).

--

E.Dalgas

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 22-05-02 08:02

On Tue, 21 May 2002 18:11:12 +0200, "E.Dalgas"
<erik-dalgas@mail.sonofon.dk> wrote:

>Helt klart bogen "ISRAEL OG DEN KRISTNE MENIGHED", som er en glimrende
>introduktion til det arbejde Indergaard står for. (Du vil ikke
>fortryde det køb).

Alen på titlen lyder bogen dog som lidt skrap kost for en som allerede
har udvist tilbøjelighed til lejlighedsvist at kritisere den israelske
regerings brug af sin hær i de besatte områder. Hvad hvis man gerne
ville se på tankegangen uden som det allerførste at skulle tage sin
politiske vurdering op til revision?

Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld
22 maj AD 2002
Skt. Rita

Fra : E.Dalgas

Dato : 22-05-02 12:25

"Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> regerings brug af sin hær i de besatte områder. Hvad hvis man gerne
> ville se på tankegangen uden som det allerførste at skulle tage sin

Din politiske vurdering kan du sagtens beholde, hvis du altså ikke blander
erstatningsteologi og politik sammen. Som kristen kan du jo godt forholde
dig kritisk til meget af det Israel gør rent politisk, men må naturligvis
også stå fast på en pro-israelsk holdning, hvis den grundlæggende årsag til
konflikten med araberne i palæstina bringes på bane. Bogen jeg anbefaler er
ikke et politisk skrift, eller en stillingtagen til hvorvidt Israel af idag
handler Bibelsk korrekt i forhold til den konflikt de står i, men bogen er
et angreb på erstatningsteologien og en indføring i læren om
tidshusholdningerne som Gud har opdelt menneskets historie i. Dermed er
"Israel og den kristne menighed" glimrende som en introduktion til
Indergaards arbejde, som netop i væsentlig grad kredser om disse to
ellementer i det profetiske ord. Desuden er denne bog også en sammenhængende
afhandling, hvorimod mange af Indergaards andre bøger er bygget op af en
masse forskellige temaer og emner på området, som Indergaard så springer
lidt rundt i og behandler på forskellig vis. Nogle grundigt, andre mindre
grundigt bliver så resultatet og hvis man ikke lige er inde i stoffet kan
det virke lidt uoverskueligt at få rede på.

--

E.Dalgas

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 23-05-02 20:33

On Wed, 22 May 2002 13:24:55 +0200, "E.Dalgas"
> [...]

>menneskets historie i. Dermed er "Israel og den kristne menighed"
>glimrende som en introduktion til Indergaards arbejde

Tidshusholdninger er ikke et begreb jeg har bemærket nogen operere med
i debatterne her i gruppen, men opmærksomheden glipper lidt når
indlæggene overstiger en vis længde. Erstatningsteologien tror jeg nok
jeg har forstået hvad dækker over, men hvad er det andet begreb?

Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld
23 maj AD 2002
Skt. Julia

Fra : E.Dalgas

Dato : 23-05-02 21:24

> [...]
> indlæggene overstiger en vis længde. Erstatningsteologien tror jeg nok
> jeg har forstået hvad dækker over, men hvad er det andet begreb?

Dette begreb dækker ganske enkelt over perioder af tid i menneskets
historie, med dertilhørende åbenbaring fra Gud, som mennesket kunne leve og
frelses ved. Alle disse perrioder afsluttes med dom, som så føre til en ny
tid og en ny åbenbaring fra Gud. Sådan har Gud arbejdet med at føre sin
frelsesplan for mennesket frem til det endmål der er sat derfor.

Paulus ser sig selv som husholder for en bestemt tid i Guds handlen med
mennesket, altså en tidshusholdning hvor Paulus tjener Gud, ifølge den
åbenbaring Gud har givet ham at forkynde for mennesker. Denne
tidshusholdning er den "kristne tidsperriode", som nærmere betegnet er tiden
hvor "Kristi Legeme" opbygges og hedningefolkene udtages af folkeslagene.
Således skal man se på os: som Kristi tjenere og husholdere over Guds
hemmeligheder! 1Kor.4,1. Se også Kol.1,24-29.

Læs mere om "tidsperrioderne" her :
http://home.no/oeindergaard/artikler/DEFORSKJELLIGETIDSPERIODENE.html

--

E.Dalgas

Fra : Mr. D

Dato : 22-05-02 13:10

Lars Erik Bryld <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:7fgmeuck4mcmq1sonjn2pgp8o7ntvar5sg@4ax.com...
> [...]
> regerings brug af sin hær i de besatte områder. Hvad hvis man gerne
> ville se på tankegangen uden som det allerførste at skulle tage sin

Det *er* svært, men hvis man kan holde sin politiske overbevisning lidt på
afstand i forhold til det eskatologiske syn, man har, er det en udemærket
ide, at gå på opdagelse i Bibelens profetier, heriblandt også det
endetidssyn, som Indergaard repræsenterer. Der er heller ikke nogen konflikt
mellem det profetiske endetidssyn, som levner Israel en plads i Guds
frelsesplan, og så almindelig sund kritisk sans til de ting, som foregår i
Mellemøsten.

En anden ting er, at ville være godt, om flere læste lidt, for der er så
meget forvirring omkring de forskellige endetidssyner. Det er svært at være
enig med Indergaard i alt, men han er en af de få "stadig-producerende"
profetitolkere tilbage i Norden, og nok den eneste reelle agitator for det
udprægede futuristiske premilleanistiske dispensationistiske
pretribulationistiske eskatologiske syn.

Når jeg skriver dette, ved jeg godt, at der er mange, der råber det ene og
det andet om verdens og kristenhedens fremtid, men det er få, som
præsenterer det bibelske grundlag og baggrunden for et bestemt endetidssyn.
Indergaard er en af dem.

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 22-05-02 21:25

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> det andet om verdens og kristenhedens fremtid, men det er få, som
> præsenterer det bibelske grundlag og baggrunden for et bestemt

AV min arm! Det er godt nok en snedig ko-vending at lukke munden på dem der
råber det ene og så det andet om verdens og kristenhedens fremtid.

Men om kristnhedens fremtid kan alle bare læse løs om begivenhederne i
Bibelen, hvor hennelsesforløbet og plasering er angivet, det er kun tiden
der mangler.

Således mangler tiden også omkring 1948 Israels genopstående, det hele er
kun gisninger indtil videre.

Hvis Moskeen på Tempelbjerget rives ned, så vil jeg overveje igen, ikke før.

--
Erik L

Sandheden er ikke altid rar
den kan såre og gøre ondt
men den er alligevel bedre
end fortielsen og løgnen
for de dræner ens livskraft.

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 23-05-02 20:33

On Wed, 22 May 2002 14:10:03 +0200, "Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk>
wrote:

> [...]
>eneste reelle agitator for det udprægede futuristiske
>premilleanistiske dispensationistiske pretribulationistiske

Man bliver jo næsten nødt til at læse bogen for at finde ud af hvad
det ovenstående dækker over (og så begrebet tidshusholdninger). Det
minder mig om den forespøgsel på "Left Behind"-bøgerne (og filmen) for
noget tid tilbage. En af forfatterne til den serie hyldte en
eskatologiretning kaldet pretribunal jubilation eller noget i den dur.

Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld
23 maj AD 2002
Skt. Julia

Fra : Mr. D

Dato : 23-05-02 21:29

Lars Erik Bryld <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:jffqeu056i6sbf4ogrcqjgsufrqsos2814@4ax.com...
> [...]
> noget tid tilbage. En af forfatterne til den serie hyldte en
> eskatologiretning kaldet pretribunal jubilation eller noget i den dur.

Jeg ved ikke om "pretribunal jubilation" blot er de danske ord for
pretribulationistisk premillenianisme, men det er det nok. "Left behind"
bøgerne er forfattet ud fra dette eskatologiske syn.

Uanset hvad man ytrer af overbevisning om fremtiden, så kan man puttes i
kasser, som allerede på forhånd er defineret og givet et flot navn. Hvis man
har holdninger til fremtiden, som ikke kan puttes i nogen af disse kasser,
ja så er man farlig for den lokale menighed, man kommer i.

Siger jeg f.eks. at jeg tror på, at oprettelsen af staten Israel i 1948 er
et eskatologisk tegn, ja da er jeg allerede kategoriseret. Siger jeg
derimod, at jeg tror på verdensvid vækkelse, og evangeliets fremgang ud over
hel jorden til verdens ende, ja da er jeg også kategoriseret, men puttet i
en anden kasse.

Man inddeler normalt de eskatologiske syn efter f.eks. hvordan man læser og
forstår Åbenbaringsbogen. Her kan inddelingen være:
Futurismen: Åbenbaringens størstedel er endnu ikke opfyldt
Historicismen: Åbenbaringen er stort set opfyldt i historiens gang
Polemicisme (idealisme): Åbenbaringen givet til opmuntring af kristne under
forfølgelse - symbolsk
Preterismen: Åbenbaringen er opfyldt fuldt ud i år 70, og der findes ingen
fremtidsprofetier for menigheden

Det er meget interessant, men det er ikke det, jeg vil med dette indlæg, så
det kan du selv studere.

Så kan man inddele de kristne efter deres syn på 1000 års riget, og det er
mindst lige så interessant. Her er tre store retninger:

Amillennialisme
Der siger, at 1000 års riget er symbolsk, og udgør hele tidsperioden mellem
Kristi første og andet komme. Åbenbaringsbogen er ikke kronologisk - Kap. 20
er en opsummering. Augustin var utilfreds med premill. Og skabte en formel
amill. forståelse. Altså hører denne forståelse af Bibelens eskatologiske
profetier til fra det fjerde århundrede og fremefter. Størstedelen (heraf
stort set hele den katolske kirke) er udpræget Amill.

Postmillennialisme mener, at Evangeliets udbredelse vil føre til at hele
verden bliver kristnet. Dette vil til sidst indlede 1000 års riget. Der
bliver altså en jævn overgang fra vores nuværende tid og til 1000 årsrigets
tid, en glidende bevægelse frem til Verdensfred og Kristne værdier over hele
verden. Derefter vil Kristus komme tilbage. Kristus skal i 1000 års riget
regere - ikke fysisk - men i hjerterne. Der skal blive en perfekt fred og
fremgang - social - økonomi - uddannelse - medicinsk.
Tykonius (4. årh.) kom med tanken, og den blev Adopteret af den katolske
kirke i en tid, hvor kirken var i stærk fremgang, og hvor det syntes
sandsynligt, at kirkens fremgang kunne ende i et verdensvidt 1000 årigt
rige. Postmill. betyder, at Kristus kommer EFTER 1000 års riget, som altså
indføres af kirken. Den katolske kirke gik fra den postmill. tankegang, og
advarer mod mill. generelt. Den katolske kirke er idag udpræget Amill. Når
man hører nogen sige, at kristus ikke kan komme tilbage før evangeliet er
prædiket til alle folk, ja da er det en postmill. tankegang, også selvom de,
der siger det, er ignoranter. Postmill. fik et ordentligt knæk ved 1.
verdenskrig og tiden deromkring, fordi alle de store ulykker som ramte
verden i det 20. århundrede ikke stemte særlig godt med den positive
kristelige verdensudvikling, postmill. forkyndte. men der er sket en kraftig
eksponering af dette syn de sidste tredive år, som er ved at fortrænge
premill. fra de evangeliske kirker verden over.

Premillennialisme var den dominerende eskatologi i de tre første århundreder
F.eks. Papias, Irenæus, Justin Martyr, Tertullian. Premill. er udpræget
åndelig baseret og gør ikke så meget som postmill i at arbejde politisk. Det
handler om at Sprede evangeliet og vente Herrens genkomst. Det er ikke
kirken, der skal ændre hele verden, men Kristus, der skal gøre det, når han
kommer. Kirken skal forkynde, sprede evangeliet, hjælpe, hvor den kan, søge
at minimere smerte osv. under dyb og hellig forventning om Herrens genkomst.
Premill. tror på, at der Før Kristi genkomst vil komme en stor trængsel (som
i "Left behind") og Derefter et fredsrige (traditionelt på 1000 år) med
Kristus som konge. Det understreges kraftigt, at dette rige, ikke ses som
den endelige saliggørelse for menneskeheden, men kun er en overgang til den
nye himmel og nye jord, hvor altet fornyes. Den kristne menigheds plads er
ikke på jorden, men i himlen. Jeg ved at nogle (sekteriske?) grupper taler
for fredsriget på jord som den ypperste ende for menigheden, men det hører
ikke med til traditionel premill.
Forløbet er altså, at der i de sidste tider skal komme et Frafald (modsat
postmill. opfattelsen, der kun proklamerer fremgang og vækkelse). Derefter
skal der komme en Trængsel, som både er den samlede opsummering af
menneskenes synd, Satans endelige oprør, og Guds vredesdom over nationerne
på én gang. Så sker der en Genoprettelse ved Kristus af verden, og der
kommer et fredsrige, som skal vare indtil enden.
Ifølge premill. er det ikke kirkens opgave at indføre teokatisk politisk
styre / riget
Vi skal forkynde evangeliet - salve på syndesår - Lade Kristus om
verdensvæltningen.

++++++++++++++

Hver af disse tre eskatologiske syn har deres undergrupper. F.eks. findes
der inden for den moderne postmill. begreber som:
Rekonstruktionisme,
Dominion Teologi
Kingdom Now,
Revisionisme
Guds manifesterede Sønner:
den nye slægt
Joels Hær
osv. osv.

Det sjove her er, at ideen om verdensvid vækkelse og evangeliets fremgang
til verdens ender, om alt godset og guldet, der tilhører Herren, og som vi
kan proklamere for menigheden til Guds arbejde, og om kristus, der ikke kan
komme tilbage før evangeliet er forkyndt til alle osv. osv. er udpræget
postmill.

Normalt tilhører de, der mener, at staten Israel er et eskatologisk tegn
premill. og dermed tror de, der indbefatter Israel i Guds frelsesplans
endelige mål, på en stor trængsel ved tidernes ende, og på at Kristus selv
skal stige ned og ordne de verdensvide problemer.

Men de karismatiske vækkelser, der er strømmet ind over Danmark de sidste
årtier, har haft udpræget postmill. tendenser, og har fået Danmarks premill.
frikirkefolk til at tænke postmill, så nu tror mange frikirkekristne i
Danmark både på en verdensomspændende vækkelse ved kirken og på Israel som
Guds folk. Det kan rent teologisk ikke lade sig gøre, og det er én stor
forvirring, men hva... de kristne er lykkelige, selvom det er lykkelig
uvidenhed, de lider af...

Indenfor Premillennialisme kan man tale om konservativ eller traditionel
premill. der normalt ikke har Israel med i deres eskatologiske syn. Og så
kan man tale om Dispensationisme (tidshusholdningsoverbevisningen), der har
Israel som en central figur i de eskatologiske begivenheder.

Dispensationismen taler om, at Gud arbejder i "husholdninger", tider eller
tidsaldre. To store tidshusholdninger er f.eks. "Lovens tid" (Israel) og
"nådens tid" (menigheden). En tredie er "Rigets tid". Hvis man er hardcore
Dispensationist, taler man om ialt 7 tidshusholdninger:

Uskyldighedens tidshusholdning
Samvittighedens tidshusholdning
Samfundsstyrets tidshusholdning
Løftets tidshusholdning
Lovens tidshusholdning
Nådens tidshusholdning
Rigets tidshusholdning (Tusindårsriget)

Gennem alle husholdninger frelses man ved tro, men der er i hver husholdning
en bestemt egenskab, som træder frem på en sådan måde, at man måske kan
sige, at mennesket er prøvet gennem alt og fundet for let, hvorfor mennesket
ikke har nogen undskyldning, men trænger Gudgiven tilgivelse, frelse og
forsoning. F.eks. på den her måde:

Uskyldighedens tidshusholdning:
Mennesket lider ikke under nogen synd. Har direkte fællesskab med Gud.
Mennesket gør oprør, og uskyldens tidsalder slutter med dom, idet Gud smider
mennesket ud af Edens have.

Samvittighedens tidshusholdning
Går fra Adams fordrivelse og indtil Noa. Her er ikke nogen lov eller nogen
skrifter, som styrer menneskets adfærd. Her kan siges at være tale om
samvittigheden. Synden vokser og tidsperioden afsluttes med Guds dom ved
syndfloden.

Samfundsstyrets tidshusholdning:
Fra enden af syndfloden og til Babelstårnet. Her står for første gang
herskerne frem. Mennesket styres og samfundet kontrolleres af høvdinge,
førere og "konger" symboliseret ved den første verdenshersker Nimrod.
menneskets oprør eskalerer, og tidsperioden slutter med Guds dom ved
adspredelsen.

Løftets tidshusholdning:
Går fra Babelstårnet og til Israels slaveri i Ægypten. Her ledes Guds
udvalgte ved løfterne til fædrene. Tidsperioden slutter ved Guds dom og
folkets slaveri i Ægypten

Lovens tidshusholdning:
Går fra Sinai bjerg og loven til Kristi fremtræden. Israel nægter at tage
imod deres messias, og tidsperioden ender med Guds dom, Jerusalems
ødelæggelse, templets nedbrænding og diasporaen.

Nådens tidshusholdning:
Er menighedens tid. Den tid det tager "hedningerne at gå fuldtalligt ind".
Vi lever endnu i nådens tidshusholdning, men en dag skal den ende i Guds
vredesdom over verdens nationer og menighedens bortrykkelse.

Rigets tidshusholdning (Tusindårsriget):
Herefter går scenen tilbage til Israel, der skal træde ind i det fredsrige,
som er blevet dem lovet gennem hele GT. Menigheden som åndeligt folk i det
himmelske og Israel som førstegrøden blandt nationerne indgår efter nogens
mening i en slags symbiose med Kristus som hoved, der som jødernes messias
og konge regerer udfra det jordiske Jerusalem, som han har lovet jøderne i
sin egenskab af Davids søn.

Herefter er det slut på den profetiske verdenshistorie, som vi kender den,
og på dispensationerne. Men spørgsmålet er om det er slut. Jeg ved, at vi
kristne tænker på fremtiden som en tidsløs evighed, men Bibelen taler om en
stadig udvikling "fra herlighed til herlighed" og Paulus taler ikke om en
tidsløs fremtid (???) men om de kommende tidsaldre.

Så skulle der være en ottende tidsalder (Kristi tal), ja da skulle den
betegne den nye begyndelse, ligesom den første (ottende) dag, hvor vi skal
blive Kristus lig, thi vi skal se ham, som han er, og hvor Gud skal blive
alt i alle.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++

Premillennialisme arbejder med en kommende trængsel, der traditionelt løber
over syv år (Taget ud fra bl.a. Daniel og Åbenbaringen). Synet indebærer
også menighedens bortrykkelse til Kristus i skyerne inden det hele tager
rigtigt fat. Derfor kan Premillennialisme igen inddeles i mindst (der findes
faktisk flere) 3 underkategorier, nemlig: Pre- Mid- og Post -
Tribulationisme, alt efter om man tror på, at bortrykkelsen sker før, midt i
eller efter den store trængsel.

Det gik lidt hurtigt, og jeg har skudt frit fra leveren, men jeg håber, du
fik noget ud af det (hvis du gider læse så lange indlæg)

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu
Den sande eskatologiske futuristiske premillennialistiske
dispensationistiske pretribulationist af Guds nåde

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 23-05-02 23:55

> [...]

> Det gik lidt hurtigt, og jeg har skudt frit fra leveren, men jeg håber, du
> fik noget ud af det (hvis du gider læse så lange indlæg)

Det siger en masse og dog ingenting, hvis altså det skulle det være et
evangelisk indlæg???

Jeg er sku` så glad for at jeg har mødt Jesus før Jer, rent ud sagt fra dybt
i mit hjertet kamre!

Erik L

Sandheden er ikke altid rar
den kan såre og gøre ondt
men den er alligevel bedre
end fortielsen og løgnen
for de dræner ens livskraft.

> Mr. D
>
> Simon Griis
> www.amen.nu
> Den sande eskatologiske futuristiske premillennialistiske
> dispensationistiske pretribulationist af Guds nåde

Han du pragtisere denne, Guds nåde??

Fra : Mr. D

Dato : 24-05-02 23:52

Erik Engelbrecht Larsen <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ced7336$0$11908$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Det siger en masse og dog ingenting, hvis altså det skulle det være et
> evangelisk indlæg???

Din åbenbare viisdom slår mig med forbløffelse

> Jeg er sku` så glad for at jeg har mødt Jesus før Jer, rent ud sagt fra
dybt
> i mit hjertet kamre!

....Mogens Kamre?

> Han du pragtisere denne, Guds nåde??

Nej, Gud praktiserede den. Det er derfor den kaldes Guds nåde. Fikst, ikke?

Mr. D

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 25-05-02 00:51

> [...]
> dybt
>
> ...Mogens Kamre?

> Nej, Gud praktiserede den. Det er derfor den kaldes Guds nåde. Fikst,

Se så, mener du, jeg ikke har fået Guds Nåde, Nådegaver og retfærdighed for
at skulle praktisere disse Gaver?? Men det er meget "fikst", at skyde Nåde
Gaverne fra sig og vente til Gud vil Praktisere dem for os, Ikke?

Apostelene i NT, havde meget travlt med at praktisere Nåde Gave og den kraft
de havde fået med Nåden, skulle vi være ringere stillet idag og derved
forkynde et evangelium der er uden kraft. Nej, Gud har givet os sit Ord
som han gav Apostelene sit Ord og praktisere vi den Nådegave med et
oprigtigt hjerte, er der nøjagtigt den samme kraft i Ordene som de Ord
Apostelene bragte til dem der hører og blev til manges frelse???? Medens
vranglærer er kraftløs og uden indhold.

Erik L

Sandheden er ikke altid rar
den kan såre og gøre ondt
men den er alligevel bedre
end fortielsen og løgnen
for de dræner ens livskraft.

Fra : Mr. D

Dato : 06-06-02 18:00

Erik Engelbrecht Larsen <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ceed1d5$1$18643$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Se så, mener du, jeg ikke har fået Guds Nåde, Nådegaver og retfærdighed
for
> at skulle praktisere disse Gaver??

a, det mener jeg, og nej, det skal man ikke

> Men det er meget "fikst", at skyde Nåde
> Gaverne fra sig og vente til Gud vil Praktisere dem for os, Ikke?

Der var ikke her tale om nådegaver, men om Guds nåde. Det er to forskellige
begreber...

.... og desuden er det en misforståelse at vi skal praktisere nådegaverne.

> Apostelene i NT, havde meget travlt med at praktisere Nåde Gave og den
kraft
> de havde fået med Nåden,

Nej, det havde de ikke travlt med. Gud praktiserede både nåden og kraften.

> skulle vi være ringere stillet idag og derved
> forkynde et evangelium der er uden kraft.

Nej, det har du ret i, men hverken evangeliet eller kraften er vores. Begge
er Guds.

Vi praktiserer ikke nåden, vi praktiserer ikke nådegaverne og vi praktiserer
ikke kraften. Gud er den, der virker, og praktiserer.

Guds er nåden, Kristi er kraften og helligåndens er gaverne, og han giver
dem til hvem, HAN vil.

Apostlene er ikke udøverne og Helligånden er ikke deres redskab. Helligånden
er udøveren, og apostlene Hans redskab til at fremføre og fremskynde Guds
frelsesplan. Helligånden er altså den virkende, den handlende, den
praktiserende, i overensstemmelse med Guds vilje, og apostlene og vi
(tilsammen menigheden) er blot de redskaber - de tomme kar - , hvorigennem
Helligånden suverænt virker.

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 06-06-02 19:49

> Erik Engelbrecht Larsen <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:3ceed1d5$1$18643$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> for
>
> a, det mener jeg, og nej, det skal man ikke

God formulering! Men hvorfor siger Jesus så vi skal gøre stører Gerninger
end ham? Peter lavede stører gerninger end Jesus på Pinsedagen da 3000 blev
frelst.

> Der var ikke her tale om nådegaver, men om Guds nåde. Det er to
forskellige
> begreber...

Jeg mener nu, at den nådegave vi har fået at kunne tale evangeliet, Guds
Ord, er direkte vejen for Guds Nåde til dem der hører! Husk på Guds Ord
indeholder alt magt på Jorden og i Himmelen og Guds Ord kommer ud af den
retfærdiges mund. Man kan vende og dreje det mange gange, "Nåde" betyder
vist også "Gave".

> ... og desuden er det en misforståelse at vi skal praktisere nådegaverne.

> kraft
>
> Nej, det havde de ikke travlt med. Gud praktiserede både nåden og kraften.

Peter startede da ellers allerrede den første Pinsedag på fuld tryk, da han
stod frem på tempeltrappen. Men selvføligt kun som stedfortræder fuld af
Helligånd og Guds Ord.

Så kan man jo spørge igen, hvorfor praktisere vi ikke den samme form for
Guds stedfortræde når Gud har kaldt os som han kaldte Peter?

> Nej, det har du ret i, men hverken evangeliet eller kraften er vores.
Begge
> er Guds.

Jeg mener nu elles Gud har givet os Ordet, som talt med autoritet fra Gud
vil bevirke kraftige gerninger, Peter Paulus mf havde denne Guds autoritet
og opvækkede enda de døde.

Jeg erkender at mange Åndelige kristne er faret vild her også i vore dage og
mange er slet ikke kommet så langt før de stoppede blot ved at de hørte
tungetalen, men det afviser ikke sandheden om Guds Nåde er givet til os i 1
kor 12, Så hvorfor praktiserer vi så ikke den Guds Nåde der er os givet?

> Vi praktiserer ikke nåden, vi praktiserer ikke nådegaverne og vi
praktiserer
> ikke kraften. Gud er den, der virker, og praktiserer.

Ja, enig, Men Jesus stiller sig ikke op på talerstolen hver Søndag, men
giver autoritet til den retfærdige og prøvede i troen. Den autoritet og den
Nåde vi finder i vores kald skal vel praktiseres ?

> [...]
> praktiserende, i overensstemmelse med Guds vilje, og apostlene og vi
> (tilsammen menigheden) er blot de redskaber - de tomme kar - , hvorigennem

Helt sikker får vi lov til at se mirakler når vi taler Guds Ord i
overensstemmelse med Bibelen Guds Ord. Og jeg er en varm anbefaler af at
alle kristne skal have del i Helligåndens Nådegaver samt Helligåndens
fungtion i det enkelte menneske, hermed mener jeg at Helligåndens undervise
os i Guds Ord og derefter at arbejde gennem det talte Ord når vore hjerter
er renset fra synden.

Jeg tror ikke Helligånden kan arbejde uden for Guds Ord, men er altid i
overensstemmelse med Ordet (Bibelen). dermed mener jeg at kristne
evangelister og præster der taler udenfor Guds Ord ikke har Helligåndens
gave eller der er kraft til frelse i deres mund, skønt de påstår at de har
et kald.

Jeg mener stadig vi skal/kan praktisere den retfærdighed Gud har givet os.
Det er jo stadig den samme retfærdighed vi har og Gud har, vi fik den fra
Gud.

Erik L

1 Pet 3 v21 Det vand er et billede på den dåb, som nu frelser jer;

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 07-06-02 07:36

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> vil bevirke kraftige gerninger, Peter Paulus mf havde denne Guds autoritet

Vi skulle være mere krævende for de mennesker der taler Guds Ord, for Guds
Ord er Gud og i Guds ord er der kraft til frelse. Taler en præst/pædikant
Guds Ord med autoritet fra Gud vil det talte Ord have den samme erfægt som
da det kom ud af munden på Jesus.

Det kaldes for det talte Ords Magt, Mr D. Så hvorfor praktiserer vi ikke
Guds autoritet?

ApG 10v44 Mens Peter endnu talte, kom Helligånden over alle, der hørte
ordet.

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 06-06-02 21:06

On Thu, 6 Jun 2002 19:00:23 +0200, "Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk>
wrote:

> [...]
>i overensstemmelse med Guds vilje, og apostlene og vi (tilsammen
>menigheden) er blot de redskaber - de tomme kar - , hvorigennem

Også i dåben, så ?

( - den kunne jeg altså ikke lade ligge, undskyld).

Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld
6 jun AD 2002
Skt. Norbert

Fra : Mr. D

Dato : 06-06-02 21:13

Lars Erik Bryld <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:8dcvfug4mhhrpu55d4cvrajp0fa3a6lnda@4ax.com...

> Også i dåben, så ?

Ofte, når dåbsdebatten bliver overophedet, ser vi, at baptisten stillet over
for dette spørgsmål benægter ethvert Åndens virke i dåben, men reelt ligger
det også hos baptistens opfattelse af tingene, at Gud virker i dåben, såvel
som han virker i alle andre facetter af det kristne liv. Det er kun der,
hvor man siger, at Gud virker ekstraordinært eller ligefrem sakramentalt i
dåben, at baptisten står af.

> ( - den kunne jeg altså ikke lade ligge, undskyld).

Ja, det var frækt

> 6 jun AD 2002
> Skt. Norbert

777
Charles G. Finney

Mr. D

Simon griis
www.amen.nu

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 07-06-02 06:18

> Også i dåben, så ?

Tit 3v4 Men da Guds, vor frelsers, godhed og kærlighed til mennesker blev
åbenbaret, v5 frelste han os, ikke fordi vi havde gjort retfærdige
gerninger, men fordi han er barmhjertig; det gjorde han ved det bad, der
genføder og fornyer ved Helligånden, v6 som han i rigt mål udgød over os
ved Jesus Kristus, vor frelser, v7 for at vi, gjort retfærdige ved hans
nåde, i håbet skulle blive arvinger til evigt liv v8 ­ troværdigt er det
ord! Og det vil jeg, at du skal indprente, så de, der er kommet til tro på
Gud, lægger vægt på at handle godt og rigtigt; det er godt og gavnligt for
mennesker.

> ( - den kunne jeg altså ikke lade ligge, undskyld).

Det kunne Paulus heller ikke!

Erik L

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 24-05-02 21:56

On Thu, 23 May 2002 22:29:25 +0200, "Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk>
wrote:

>Jeg ved ikke om "pretribunal jubilation" blot er de danske ord for
>pretribulationistisk premillenianisme, men det er det nok. "Left behind"
>bøgerne er forfattet ud fra dette eskatologiske syn.

Jeg huskede forkert - det var "pretribulational rapture". Et udtryk
som jeg antager dækker over bortrykkelsen før trængselstiden som
anført i 1 Tess 4, 17 samt dig selv længere nede i teksten. Jeg har
ikke læst bøgerne (eller set filmen).

>Uanset hvad man ytrer af overbevisning om fremtiden, så kan man puttes
>i kasser, som allerede på forhånd er defineret og givet et flot navn.

Taksonomisk begejstring er mig ikke fremmed, men den nedestående
redegørelse er dog ganske overvældende

> [...]

>Guds folk. Det kan rent teologisk ikke lade sig gøre, og det er én stor
>forvirring, men hva... de kristne er lykkelige, selvom det er lykkelig

Det var nu nemmere i de gamle dage hvor man højest kunne blive uenige
om hvorledes treenighedens mysterium og Kristi dybere substans skulle
formuleres.

> [...]
>faktisk flere) 3 underkategorier, nemlig: Pre- Mid- og Post -
>Tribulationisme, alt efter om man tror på, at bortrykkelsen sker før, midt i

Hvilket minder mig om en tidligere tråd som stillede spørgsmålet om
hvem pokker der så forbliver tilbage til at kæmpe mod mørkets magter.

>Det gik lidt hurtigt, og jeg har skudt frit fra leveren, men jeg håber, du
>fik noget ud af det (hvis du gider læse så lange indlæg)

Joeh - det er mere dem som svulmer op i punkt-for-punkt frem- og
tilbagevisninger som jeg glider lidt let henover.

>Simon Griis
>www.amen.nu
>Den sande eskatologiske futuristiske premillennialistiske
>dispensationistiske pretribulationist af Guds nåde

Altså (næsten) ren Indergaard ? Jeg må vel skamfuldt bekende mig til
et eller andet polemicistisk amillenialistisk agnostitribulationistisk
synspunkt.

Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld
24 maj AD 2002
Skt. Joanna

Fra : Mr. D

Dato : 24-05-02 23:02

Lars Erik Bryld <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:24ateugh73aeqk50njnt75jgoqss58v7cg@4ax.com...
> [...]
> som jeg antager dækker over bortrykkelsen før trængselstiden som
> anført i 1 Tess 4, 17 samt dig selv længere nede i teksten. Jeg har

Din antagelse er rigtig

> Taksonomisk begejstring er mig ikke fremmed, men den nedestående
> redegørelse er dog ganske overvældende

Takker

....tror jeg nok

> Det var nu nemmere i de gamle dage hvor man højest kunne blive uenige
> om hvorledes treenighedens mysterium og Kristi dybere substans skulle
> formuleres.

Det er nu også to meget store emner, og jeg tror ikke, de har været mindre
vanskelige. Men eskatologien er vel blevet drøftet i mange århundreder også.
Ellers ville Augustin f.eks. vel ikke have været utilfreds med nogle af de
mere fanatiske premill. forestillinger, som fandtes på hans tid.

> Hvilket minder mig om en tidligere tråd som stillede spørgsmålet om
> hvem pokker der så forbliver tilbage til at kæmpe mod mørkets magter.

Gud selv skal kæmpe, men ud over det, er der traditionelt tale om frafaldne,
lunkne kristne, der vågner op, samt jøderne, der har en central plads som
Guds hellige i Guds endelige opgør med nationerne.

> Altså (næsten) ren Indergaard ?

Jeg var sand eskatologisk futuristisk premillennialistisk dispensationistisk
pretribulationist af Guds nåde, før jeg lærte Indergaard at kende.

>Jeg må vel skamfuldt bekende mig til
> et eller andet polemicistisk amillenialistisk agnostitribulationistisk
> synspunkt.

Jeg forstår din skam, men der er håb. Omvend dig fra din vranglære i sæk og
aske.

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Ole Madsen

Dato : 22-05-02 09:16

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> wrote in message

> [...]
>
> Helt klart bogen "ISRAEL OG DEN KRISTNE MENIGHED", som er en glimrende
> introduktion til det arbejde Indergaard står for. (Du vil ikke fortryde

Jeg kan også anbefale ham at købe den cd der er lavet med alle indergaards
prædikener til 200 kr.

Ole