Nyt tag
Fra : max

Dato : 21-05-02 12:24

Jeg er ny i denne gruppe, som ser ud til at spænde vidt, så jeg tager
chancen og spørger her.

Står over for at skulle udskifte taget på en gammel hytte, det hele skal
udskiftes, så lidt tip til hvilke bærebjælker jeg skal bruge hvis de skal
være 7,5 m lange.

Taget var tidligere opbygget med noget der ligner alm gulvbrædder, de skal
osse udskiftes, skal jeg finde noget der ligner eller er der andre
materialer
der er bedre.

Er det svært at lægge tagpap, måske findes der en guide på nettet.

Jeg har lige pillet den gamle isolering ud, glasuld eller sådan noget, kan
man må man bruge flamingo plader istedet for, det er knabt så ubehageligt
at arbejde med, tror jeg..

Kan i foreslå et godt byggemarked/tømmerhandel nord for København.

Alle gode råd modtages med taknemmelighed..
mvh max

Fra : Henriette & Thomas R~

Dato : 21-05-02 22:36

Hej Max
Du skriver ikke noget om bærebjælkerne er som gitterspær eller lignende, men
alle de oplysninger du har brug for, kan du finde i en bog, der hedder
"Træspærfag" fra Træbranchens Oplysningsråd, skrevet af Marius Johansen.
Undertitel TRÆ 28. Bogen kan du finde på biblioteket. Med en spændvidde på
7,5m og skal bære et "let tag" (25kg/m2) og lægges med 0,6m afstand skal
dimensionen på bjælkespærret være mindst 100x225 mm. Dette tal er fra en af
tabellerne i denne bog. Der er mange andre forhold der skal tages hensyn
til, men det er udmærket beskrevet i bogen.

Det er ikke så svært at lægge et tagpaptag. I næsten alle byggemarkeder kan
man få en gratis vejledning i lægning af tagpap. En af de store producenter
af tagpap har også en hjemmeside, se www.icopal.dk der har en stribe gode
råd. Der er helt sikkert også andre, men dem kan jeg ikke lige komme i tanke
om.

Isolering er et helt anden ting. Jeg ved der er nogle love for hvad der må
bruges af isoleringsmateriale, og at mange af lovene taler om brandsikkerhed
osv. Jeg skal ikke gøre man for klog på det her, men må henvise til bla.
småhusreglementet.

Håber du får god fornøjelse

Hilsen Thomas Rasmussen

Fra : max

Dato : 22-05-02 14:27

"Henriette & Thomas Rasmussen" <skattofthoej@mail1.stofanet.dk> wrote in
message news:3ceabced$0$10880$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> [...]
brandsikkerhed
> osv. Jeg skal ikke gøre man for klog på det her, men må henvise til bla.

Tak for svaret Thomas - En stor hjælp. Så venter jeg bare på en fem dags
prognose med tørvejr..
mvh max