Grænsen for dB ???
Fra : LHZ

Dato : 21-05-02 13:02

Fra TT, kan man nu få et GeForce4 køler
http://www.thermaltake.com/products/chipset/g4.htm som "larmer" med 29dB.
Men hvor meget er 29 dB, hvis man skal sammenligne med noget, er det noget
man kan høre eller hvad ?

LHZ

Fra : JRS

Dato : 21-05-02 15:26

"LHZ" <lhz@SPAMNOofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men hvor meget er 29 dB, hvis man skal sammenligne med noget, er det noget

Det kommer jo lidt an på hvad du ellers har til at sidde og larme i din
maskine .. Men 29db er ikke specielt lavt .. Man kan helt sikkert høre den
... Min Silent Viking køler skulle være på max 21db og den er en af de ting
man kan høre i min comp .. Larmer faktisk mere end min PSU .. Og da man
sådan ca kan regne med en fordobling af lyden = 3db .. tjaa.. så er den ikke
ligefrem lydløs den TT-køler ..

MVH
JRS

Fra : LHZ

Dato : 21-05-02 16:30

Jeg har et MSI GeForce4 Ti4600 og ikke fordi den "larmer", men fordi man kan
høre at den "blæser".
Spørgsmålet er så om den "larmer" mere end de 29dB.
Jeg har også en SilentViking 478 til min P4 og den kan man slet ikke høre og
den er på 21dB.
Har også et NoiseControl PSU, som man heller ikke hører.
Så pc'en var næsten lydløs, før GeForce kortet kom ind...

Fra : JRS

Dato : 21-05-02 17:15

> [...]
> Har også et NoiseControl PSU, som man heller ikke hører.
> Så pc'en var næsten lydløs, før GeForce kortet kom ind...

Mit gæt vil være at du stadig vil kunne høre TT'en .. Men kan se at 29db vel
ikke er så galt meget for en grafikkorts køler .. Den Papst blæser de har på
www.studiedata.dk kører med 30db .. Vil dog sige at hvis det kun er blæsten
du kan høre fra din nuværende køler vil det jo ikke hjælpe at skifte den ..
Kun hvis det er en med en del færre omdrejninger .. Du kunne måske (hvis dit
kort ikke er clocket) prøve 7V tricket på din nuværende .. Det vil jo
anywayz hjælpe en del på støjen, spørgsmålet er jo så om den kan holde
GPU'en på en rimelig temperatur ..

MVH
JRS

Fra : Peter M. Møller

Dato : 22-05-02 07:59

Gør hastigheden på den eksisterende blæser justerbar med et af de mange
systemer der findes til det formål.

Så kører du den slukket eller ved meget lav hastighed når du ikke belaster
grafikkortet. Når du så skal spille skruer du op på fuld drøn.

Jeg har sådan en http://www.studiedata.dk/product.asp?product=142&page=1
kortet.

Den bliver kølet af denne
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=165&page=1 monteret mad en
Papst.

Det hele bliver styret fra denne
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=369&page=1

Mit GeForce 3 TI 200 kører core 235 og memory 475 uden problemet (hvis jeg
husker at skrue op for blæseren).
--
Peter M. Møller / Lejre / Roskilde

SOYO Dragon Plus / AMD 1600+ (fsb 145) / ELSA GeForce 3 Ti 300 @235/480 /
512 MB Kingston PC2100

Fra : Martin S.

Dato : 21-05-02 20:19

Groft sagt kan dB inddeles i denne subjektive måde:
0dB Høretærskel
10 dB Raslen af løv
30 dB hviskestemme i 1m afstand
40 dB svag radiomusik
60 dB talestemme i 1m afstand
130 dB jet motor

Om du kan bruge det til noget er så en anden sag...

mvh Martin S