Køb og renovation af totalskadet MC
Fra : Tony Lorentzen

Dato : 21-05-02 11:19

Hej NG,

Jeg har kigget lidt omkring efter et restaurations projekt (kommende MC til
kæresten) og har fået kig på maskine, der står med totalskade. Den ser ud
til at have fået et tryk forfra, hvorved stellet er blevet skævt. Tjek evt.:

http://www.cvp-mc.dk/MC/billeder%20-%20totalskader/P1010137.jpg

Jeg har naturligvis mailet forhandleren for at høre om der er noget galt med
motoren, men spørgesmålet er om det overhovedet kan betale sig at købe den
hvis man ikke kan/må reparere stellet eller købe et nyt (uden at skulle
betale afgift igen). Er der nogen der ved noget om dette?

Hilsner,

Tony
XJ600S

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 21-05-02 12:27

Du skal betale afgift igen, når den har været totalskadet

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 21-05-02 21:58

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> wrote in message
> Du skal betale afgift igen, når den har været totalskadet

Ok men ved du (eller en anden) så hvordan sådan noget foregår. Jeg mener...
Hvis nu jeg på vej hjem fra forhandleren totalskader min nye MC, får man så
afgiften tilbage eller skal den betales igen, eller er det
forsikringsselskabet (hvis man har sådan et) der betaler gildet? Jeg ved
godt det lyder underligt, men det lyder også underligt hvis man skal betale
afgift for en motorcykel der allerede er betalt afgift på.

Er der i øvrigt nogen der ved præcist hvilke skader man betragter som
totalskader? Eller er det en vurdering fra f.eks. forsikringsselskabet som
afgør det?

Mange spørgsmål. Forhåbentlig er der nogen der kan hjælpe mig til at blive
klogere...

Hilsner,

Tony
Divvy 01'er

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 21-05-02 22:06

Tony Lorentzen wrote:

> Ok men ved du (eller en anden) så hvordan sådan noget foregår. Jeg mener...
> Hvis nu jeg på vej hjem fra forhandleren totalskader min nye MC, får man så
> afgiften tilbage

Hvad man betaler af afgift til told os skat kommer aldrig tilbage.

> [...]
> godt det lyder underligt, men det lyder også underligt hvis man skal betale
> afgift for en motorcykel der allerede er betalt afgift på.

Det ER underligt!. Men der skal betales afgift igen. Med mindre der stadig
udstedes genopbygningsattester.

> [...]
> afgør det?
>
> Mange spørgsmål. Forhåbentlig er der nogen der kan hjælpe mig til at blive

Det er ikke lang tid siden emnet var oppe sidst. Prøv at se en måned tilbage.

Ib Jakobsen

Fra : Jonas Holt

Dato : 22-05-02 06:31

> Det ER underligt!. Men der skal betales afgift igen. Med mindre der stadig
> udstedes genopbygningsattester.

Jo flere køretøjer der totalskades, des mere tjener staten.
Med _dyre_ reservedele og en lav grænse for totalskade (70% af den aktuelle
handelsværdi?) vil mange køretøjer kunne erklæres totalskadede med en
forholdsvis lille skade - og det fremmer vel nysalget?

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 22-05-02 19:12

Jonas Holt wrote:

> [...]
> handelsværdi?) vil mange køretøjer kunne erklæres totalskadede med en
> forholdsvis lille skade - og det fremmer vel nysalget?

Det er en herlig måde at få penge i kassen. Man justerer loven til pengekassen
stemmer. Har lige set et eksempel med en importmaskine. Danske plader koster ca.
kr.40.000. På svenske kr.2.000. Det er til at føle på.

Ib Jakobsen