Civilkøb ctr. handelskøb
Fra : VisseVasse

Dato : 21-05-02 11:07

I anledning af en forhåbentlig veloverstået 1. årsprøve har jeg følgende
spørgsmål.
Det er almindeligt kendt, at et så praktisk betydningsfuldt erhverv som
landbrug ikke konstituerer handelskøb iht. KBL § 4. Ligeledes regnes
gartnerivirksomhed ikke for handlende, jf. KBL § 4 e.c.
Prøven omhandlede et mejeri, som indgik en aftale med en handelseksportør.
Mejeriet handlede som led i sin bedrift ved at sælge et større parti ost og
smør til i alt 1.010.000kr.
Spørgsmålet er således om købet i den konkrete situation regnes for et
civil- eller handelskøb. Der hersker i den forbindelse stor uenighed på
uni...

/Jacob

Fra : Peter G C

Dato : 21-05-02 13:09

VisseVasse <gunst@oncable.dk> skrev:

[klip]

> Prøven omhandlede et mejeri, som indgik en aftale med en handelseksportør.
> Mejeriet handlede som led i sin bedrift ved at sælge et større parti ost
> og smør til i alt 1.010.000kr.

Kan du ikke forklare lidt mere om mejeriet?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : VisseVasse

Dato : 21-05-02 13:32

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message

> Kan du ikke forklare lidt mere om mejeriet?

Mejeriet Økologien er en (større) virksomhed m. salgschef og centrallager.
Ostene skal leveres successivt, mens smørret er solgt cf-Oslo Havn. Varerne
skal leveres i Økologiens egen emballage.
Mejeriet forarbejder jo råvarerne fra landmændene, og der er vel tale om en
egentlig produktion/fabrikation.
Ovenstående mener jeg klart taler for, at mejeriet må betragtes som værende
handlende, jf. KBL § 4.

Fra : VisseVasse

Dato : 21-05-02 13:37

Til sammenligning betragtes en brødfabrik for værende handlende.
En brødfabrik køber jo ligeledes råvarer fra landmænd og bearbejder disse -
tilsvarende et mejeri.
Men jeg aner ikke med hvilken begrundelse landbrug anses for "civil"..

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 21-05-02 14:18

On 21.05.2002 14:32, in article
3cea3dbc$0$18600$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "VisseVasse"
<gunst@oncable.dk> wrote:

[klip]
> Ovenstående mener jeg klart taler for, at mejeriet må betragtes som værende
> handlende, jf. KBL § 4.

Det ville også være mit umiddelbare svar. Argumentationen lyder meget
fornuftig. Har der ikke været opgavegennemgang?

/kristian

Fra : VisseVasse

Dato : 21-05-02 15:19

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote in
message news:B91015BC.3DFF%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

> Det ville også være mit umiddelbare svar. Argumentationen lyder meget
> fornuftig. Har der ikke været opgavegennemgang?

Nope.. desværre. Er det kutyme i Kbh.?!
Det er blot foruroligende, at utallige har statueret civilkøb uden nogen
form for argumentation..

/Jacob

Fra : Peter G C

Dato : 21-05-02 15:22

> [...]

> Nope.. desværre. Er det kutyme i Kbh.?!
> Det er blot foruroligende, at utallige har statueret civilkøb uden nogen

Det er i nogle fag sædvanligt i Århus.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : VisseVasse

Dato : 21-05-02 15:38

> Det er i nogle fag sædvanligt i Århus.

Min fejl - det burde ligeledes indføres på 1. år.
Har du ikke et forslag til klassificering af mejerivirksomhed iht.
ovenstående oplysninger?

/Jacob

Fra : Peter G C

Dato : 21-05-02 16:07

VisseVasse <gunst@oncable.dk> skrev:

[klip]

> Har du ikke et forslag til klassificering af mejerivirksomhed iht.
> ovenstående oplysninger?

Jeg har intet at tilføje - ud fra det oplyste ser mejeriet ud til at være
handelsdrivende.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 21-05-02 15:32

On 21.05.2002 16:18, in article
3cea56bd$0$18638$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "VisseVasse"
<gunst@oncable.dk> wrote:

> Nope.. desværre. Er det kutyme i Kbh.?!

Det ved jeg ikke, men det er på AU.

> Det er blot foruroligende, at utallige har statueret civilkøb uden nogen
> form for argumentation..

Ja meget - men på den anden side er flertallets svar ikke nogen garanti for
at det er rigtig - sidste år dumpede s.v.j.h. 63%.

Jeg tror nu nok at den med handelskøb er rimelig sikker. Hvis det er så
usikkert, så er svaret jo heller ikke det vigtigste, hvis bare man har en
god argumentation. Et ubegrundet rigtigt svar, kan efter omstændighederne
give færre point end et velbegrundet forkert svar.

/kristian

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 21-05-02 16:07

VisseVasse wrote:

> [...]
> egentlig produktion/fabrikation.
> Ovenstående mener jeg klart taler for, at mejeriet må betragtes som værende

Der kan ikke være tvivl.
Når landmænd og til dels gartneri virksomhed regnes for civil
handlende, skyldes det uden tvivl, at det normalt er enkeltmands-
virksomheder, der ofte kan blande privat og erhvervshandel.
Det var bl.a. den juridiske begrundelse for, at de er at betragte
som privatpersoner mht markedsføring.
Desuden er salg / køb karakteriseret ved at være med forholdsvis
få meget større virksomheder, fx Arla og Danish Crown.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Peter G C

Dato : 21-05-02 16:16

Erik G. Christensen <egc@post1.tele.dk> skrev:

[klip]

> Der kan ikke være tvivl.

Siger pratikeren..

> [...]
> virksomheder, der ofte kan blande privat og erhvervshandel.
> Det var bl.a. den juridiske begrundelse for, at de er at betragte

Hvad nu hvis mejeriet var en enkeltmandsvirksomhed?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 22-05-02 00:15

Peter G C wrote:

> Hvad nu hvis mejeriet var en enkeltmandsvirksomhed?

Så hedder det ikke mejeri, men gårdbutik med hjemmeproduktion af
forbrugsvarer
Og der findes ingen gårdmejerier under tre medarbejdere i DK.

Fra : Peter G C

Dato : 22-05-02 06:38

> [...]

> forbrugsvarer
> Og der findes ingen gårdmejerier under tre medarbejdere i DK.

For Søren da!

Prøv nu at forestille dig en stor enkeltmandsvirksomhed - det er faktum i
opgaven.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : VisseVasse

Dato : 21-05-02 16:41

"Erik G. Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message

> [...]
> virksomheder, der ofte kan blande privat og erhvervshandel.
> Det var bl.a. den juridiske begrundelse for, at de er at betragte

Jeg er enig i overvejelserne, men den juridiske begrundelse er vel snarere
at finde i KBL § 4, stk. 2.
Opregningen over handlende må anses for udtømmende, og landbrug samt
gartnerivirksomhed opfylder ikke de nævnte karakteristika.
Landbrug og gartneri er vel kendetegnet ved, at de ikke fabrikerer et
decideret produkt. De kan således ikke regnes for virksomhed, som
fremstiller varer eller materialer i større mængder ved hjælp af maskiner og
arbejdsdeling mellem arbejdere.
Herefter kan man slutte modsætningsvist fra KBL § 4 og dermed udelukke
landbrug og gartneri som værende civil.

/Jacob Gunst

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 22-05-02 00:11

VisseVasse wrote:

> [...]
> decideret produkt. De kan således ikke regnes for virksomhed, som
> fremstiller varer eller materialer i større mængder ved hjælp af maskiner og

Der er vist en del produktionsforhold i landbruget, du er gået
glip af.
Hvad med 15 mill i salg med 5 medarbejdere ?
Og med staldindretning, malkerobotter m.v. er der vist virksomheder,
der er mere mekaniseret end landbrug, -selvom det naturligvis er et
naturprodukt, der laves

> Herefter kan man slutte modsætningsvist fra KBL § 4 og dermed udelukke
> landbrug og gartneri som værende civil.

Aner jeg en fejlskrivning ?

Men landbrug generelt, dog med et stigende antal dessidenter, sælger
ikke til private, hvilket vel bør være en væsentlig forudsætning.

Fra : VisseVasse

Dato : 22-05-02 06:58

> [...]

> Og med staldindretning, malkerobotter m.v. er der vist virksomheder,
> der er mere mekaniseret end landbrug, -selvom det naturligvis er et

Netop - der foreligger ingen decideret fabrikation. Vil du karakteriserer
landbrug som fabrikvirksomhed/industri? Landbrug regnes vel ikke for en
erhvervsgren, der bygger på fremstilling af produkter i stort omfang, især
ved hjælp af maskiner på fabrikker..
Inddeles produktionsvirksomhed ikke ligeledes i primær-, sekundær- og
tertiærerhverv?

> Aner jeg en fejlskrivning ?

Nej - jeg udelukker landbrug og gartneri fra den udtømmende opregning over
handlende i KBL § 4, stk. 2 ved at slutte modsætningsvist fra bestemmelsen.
Lovreglen i KBL § 4 er knyttet til visse kendsgerninger, der betinger
retsvirkningen - at en given "virksomhed" betragtes som værende handlende.
Når disse kendsgerninger ikke foreligger, kan man slutte modsætningsvis (e
contrario), at der skal gælde en anden (evt. modsat) regel.
Dette skrives eksempelvis: Der er tale om et køb mellem landbrug/gartneri og
X, som har karakter af et civilkøb, jf. KBL § 4 e.c.

/Jacob Gunst

Fra : VisseVasse

Dato : 22-05-02 14:53

Følgende fremgår af "Købeloven med kommentarer"

"....Man har tilsvarende måttet opgive at medtage mejeridrift,
handelsgartneri og lignende virksomheder, for så vidt de ikke i det enkelte
tilfæde drives i form af en egentlig fabrikationsvirksomhed, jfr. Mot. p.23"

Som det fremgår er det afgørende således, om der er tale om egentlig
fabrikationsvirksomhed. Det kan man vel næsten mene om hvad man vil. Henset
til karakteren vil jeg utvivlsomt mene handelskøb!

/Jacob Gunst

Fra : Peter G C

Dato : 22-05-02 15:03

> [...]

> fabrikationsvirksomhed. Det kan man vel næsten mene om hvad man vil.
> Henset til karakteren vil jeg utvivlsomt mene handelskøb!

Jeg vil håbe, at du har diskuteret noget om fabrikation

/Peter

--
http://www.grauslund.com