Tonet visir, ulovligt??
Fra : Buck

Dato : 21-05-02 08:44

Hejsa,
jeg har et temmelig mørkt tonet visir i min snublekyse...
det er jo osse lovligt herhjemme, men jeg har hørt at bl.a. i England er det
forbudt at køre med tonet visir!

Er der andre lande hvor det er ulovligt at køre med tonet visir, som man
skal være opmærksom på når man planlægger ferieturen?

Hvad sker der for en turist, når man kører med et "ulovligt" visir?

De lokale ordenshåndhævere kan vel næppe forlange at man afmonterer visiret?
Eller?

--
/Buck
CB 550 F1 ´75

Fra : Michael K. S.

Dato : 21-05-02 09:06

On Tue, 21 May 2002 09:43:34 +0200, "Buck" <buck_@sol.dk> wrote:

>jeg har et temmelig mørkt tonet visir i min snublekyse...
>det er jo osse lovligt herhjemme, men jeg har hørt at bl.a. i England er det
>forbudt at køre med tonet visir!

Selv i UK er der meget uenighed blandt politiet og det administreres
meget forskelligt : Nogle politikredse/folk slår ned på det uanset
hvad og andre kun hvis man bruger det om aftenen/natten...

>Er der andre lande hvor det er ulovligt at køre med tonet visir, som man
>skal være opmærksom på når man planlægger ferieturen?

Det er der næsten helt sikkert og derfor står det som regel også på
det tonede visir "daytime use only" eller lign.Nogle steder kunne man
forestille sig at det var forbudt uanset tidspunkt - Af
"sikkerhedsårsager" kunne være en begrundelse.....

>Hvad sker der for en turist, når man kører med et "ulovligt" visir?

Igen - det kan man næppe udtale sig 100 % sikkert om,alt fra en bøde
og påbud om at bringe hjelmen i lovlig stand ASAP, over påtale til
ingen reaktion overhovedet .

>De lokale ordenshåndhævere kan vel næppe forlange at man afmonterer visiret?
>Eller?

Hvorfor ikke ? Ukendskab til loven er jo som hovedregel ikke nogen
undskyldning og bliver man f.eks stoppet når det er mørkt så ved man
aldrig.Det vil nok give nogen frihedsgrad at man er turist,men sikker
kan man ikke være,tysk politi f.eks kan jo også finde på at slå ned på
ting der i DK er lovligt,men i D ulovligt...

-M

Fra : Søren Lindholt

Dato : 21-05-02 09:59

Buck <buck_@sol.dk> wrote in article <acctsi$3vb$1@sunsite.dk>...
> Hejsa,
> jeg har et temmelig mørkt tonet visir i min snublekyse...
> [...]

Lissom der i DK er et maks-toningsniveau til bilers forruder.

Og så denne: I "Americas Dumbest Criminals" var en pige blevet stoppet i en
Mustang med tonede forreste sideruder. Det er forbudt i Texas da man så
ikke kan se ordentligt ind i bilen. Hun fik en advarsel, og påbud om at få
det fjernet. Hun argumenterede noget, da hendes mand ikke ville tro på det,
og spurgte til sidst om hun ikke kunne få noget på skrift der sagde at det
var ulovligt. Jojo, sagde den nu trætte betjent, og fandt sin blok frem. Og
skrev en bøde på en masse dollaser!!!

Søren

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-05-02 15:15

"Buck" <buck_@sol.dk> skrev i en meddelelse news:acctsi$3vb$1@sunsite.dk...

> De lokale ordenshåndhævere kan vel næppe forlange at man afmonterer
visiret?
> Eller?

Det er ihvertfald ulovligt at køre uden visir i DK, mon ikke også det er
andre steder i EU?

I visse storbyer i Italien er det ulovligt at køre med hjelm, men mon ikke
de ser gennem fingre med det hos turisterne?

Rittig

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 21-05-02 17:00

> visiret?
>
> Det er ihvertfald ulovligt at køre uden visir i DK, mon ikke også det er
> andre steder i EU?

Hva så med dem der benytter åbene hjelme?? De har da lidt af et problem.

> Rittig
/Thomas

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 21-05-02 19:43

> Hva så med dem der benytter åbene hjelme?? De har da lidt af et problem.

I england skal man anvende motorbriller eller visir - mon ikke det er det
samme herhjemme ?

/A

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-05-02 22:25

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> I england skal man anvende motorbriller eller visir - mon ikke det er det
> samme herhjemme ?

Lige nøjagtig!

Rittig

Fra : Buck

Dato : 22-05-02 07:16

Er der direkte en lovgivning i DK der påbyder at man skal bruge specielle
motorbriller til åbne hjælme?
Jeg har forgæves forsøgt at overtale en chopperkørende kammerat til at
skippe sine seje solbriller og købe sig et par motorbriller istedet, men
måske en lovgivning kunne overtale ham...
Man kan jo frygte hvor glassplinterne fra solbrillerne flyver hen når man
f.eks. får en humlebi skudt ind i hovedet med 100km/t :o/

--
/Buck
CB 550 F1 ´75

Fra : Claus Rittig

Dato : 22-05-02 16:13

"Buck" <buck_@sol.dk> skrev i en meddelelse news:acfd3u$1ci$1@sunsite.dk...
> Er der direkte en lovgivning i DK der påbyder at man skal bruge specielle
> motorbriller til åbne hjælme?

> problem.

> det samme herhjemme ?

Nej, jeg mener kun at der står i den danske lovgivning at man skal have
"beskyttelsesbriller eller visir" på, der står vist ikke noget om hvilken
type eller godkendelse.

Buck, din citatteknik stinker - som det burde fremgå af ovenstående.
Man svarer UNDER det man citerer, og skærer overflødig tekst væk.

Rittig

Fra : Buck

Dato : 23-05-02 07:08

OT!!!

> Buck, din citatteknik stinker - som det burde fremgå af ovenstående.
> Man svarer UNDER det man citerer, og skærer overflødig tekst væk.

jaja karl smart... vi skal måske bestå en eksamen før vi må være her?

Citatteknikker og Netiketter er nogle håbløst forældede retningslinier der
ikke har kunnet følge med den eksplosionsagtige udvikling på internettet!

Vi skal måske osse til at smide folk ud for at bruge uautoriserede smileys
:o?

Det drejer sig her om at gøre sig forståeligt, hvilket vil sige man bør
komme til sagen i de første (øverste) par linier, inden læseren håbløst
klikker videre...

øvrige kommentarer til dette Topic bør føres videre på dk.admin.netikette,
hvor jeg iøvrigt ikke læser med.

--
/Buck (IT-Håndværker siden dengang Netiketten var ny)
CB 550 F1 ´75

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 23-05-02 14:38

Buck <buck_@sol.dk> wrote in article <aci11p$d2r$1@sunsite.dk>...
> OT!!!

> jaja karl smart... vi skal måske bestå en eksamen før vi
> må være her?

Næh, her er vel som udgangspunkt plads til alle. Ligesom i (næsten) enhver
bar i (næsten) enhver MC klub. d.f.m kan vel anses som en virtuel MC klub.

> Citatteknikker og Netiketter er nogle håbløst forældede
> retningslinier der ikke har kunnet følge med den eksplosionsagtige
> udvikling på internettet!

Hvorfor det? Hvorfor dikterer den eksplosionagtige udvikling på Internet
at man ikke kan tale nogenlunde pænt til hinanden? OK, tonen herinde kan
da nogengange være lidt skarp (ligesom i enhver anden MC klub), men det er
der da som regel ikke mange der føler sig fornærmet af (heldigvis

M.h.t citatteknik... starter du nederst på siden og læser opad hvis du
slår op på en tilfældig side i en tilfældig bog?

> Vi skal måske osse til at smide folk ud for at bruge uautoriserede
> smileys :o?

Kun hvis man rækker tunge...

> Det drejer sig her om at gøre sig forståeligt, hvilket vil sige man bør
> komme til sagen i de første (øverste) par linier, inden læseren håbløst
> klikker videre...

....men som Claus så glimrende illustrerer går der jo temmelig meget ged i
det når der skal citeres mere end 1 person. Det er ikke til at finde
hverken hoved eller hale i hvem der har skrevet hvad og hvornår.

> øvrige kommentarer til dette Topic bør føres videre på
dk.admin.netikette,
> hvor jeg iøvrigt ikke læser med.

Så jeg har sat followup-to d.a.n hvor diskussion så kan fortsætte hvis der
er nogen der er uenige med mig...

--
Mikkel

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-05-02 15:49

"Buck" <buck_@sol.dk> skrev i en meddelelse news:aci11p$d2r$1@sunsite.dk...

> jaja karl smart... vi skal måske bestå en eksamen før vi må være her?

Hvem har sagt det?

> Citatteknikker og Netiketter er nogle håbløst forældede retningslinier der
> ikke har kunnet følge med den eksplosionsagtige udvikling på internettet!

Pudsigt synspunkt.
*PLOINK*
> Vi skal måske osse til at smide folk ud for at bruge uautoriserede smileys
> :o?

Hvem du vil "smide ud" er din sag.
Hvilke skribenter jeg vil læse er min.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 03-07-02 23:48

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en

retningslinier der
> Pudsigt synspunkt.
> *PLOINK*
> Hvem du vil "smide ud" er din sag.
> Hvilke skribenter jeg vil læse er min.

Hæ!
Jeg fatter heller ikke indstillingen der jævnligt herser blandt tilkomne
skribenter:
Derudfra at man velsagtens skriver for at blive læst/hørt, hvorfor så
udsætte sig for at blive spolet forbi, eller ligefrem lagt i et
kill-filter fordi man vælger at står hårdt på sin egen opfattelse, som
tydeligvis går imod de opstillede entydige regler??? :-/

--
Armand.
(der hér ikke kan skjule sin indre paragrafrytter)

Fra : Henning

Dato : 23-05-02 21:21

> /Buck (IT-Håndværker siden dengang Netiketten var ny)

Hmm... (Ironisk:) Nu har jeg kørt MC længe, så færdselsloven gælder måske ikke for mig?

Denne NG er et offentligt rum, og så er det altså nemmere at følge nogle fælles regler. Denne gruppe fungerer næsten forbilledligt fint, så et enkelt lille dyt, når en falder i søvn bag styret, er OK.

--
Who, what, where?: http://move.to/henning

Fra : Jes Vestervang

Dato : 26-05-02 15:34

Buck wrote:

> [...]
> ikke har kunnet følge med den eksplosionsagtige udvikling på internettet!

mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
FZS600

Fra : Chris b.a.r.f.

Dato : 26-05-02 15:54

"Buck" <buck_@sol.dk> wrote in message news:aci11p$d2r$1@sunsite.dk...
> øvrige kommentarer til dette Topic bør føres videre på dk.admin.netikette,
> hvor jeg iøvrigt ikke læser med.

Så kan det måske vær en god idé at fut'te?

Chris
: )

fut: dk.admin.netikette

Fra : Foobar

Dato : 23-05-02 09:13

> Det er ihvertfald ulovligt at køre uden visir i DK, mon ikke også det er
> andre steder i EU?

Nu har jeg ledt højt og lavt i love, regler, foreskrifter og regulativer -
men er kronisk ude af stand til at finde noget som helst der påbyder brug af
visir, beskyttelsesbriller, vindskærm eller andre lignenende anordninger for
motorcyklister...

- Er der nogen der kan bidrage med noget fakta her?? ("Fakta" lissom' i en
lov, paragraf, EU-bestemmelse eller lignende.

/claus (som ikke kan huske nogensinde at have hørt om en sådan lov - og
derfor er lidt skeptisk...)

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-05-02 15:52

"Foobar" <intet@navn.com> skrev i en meddelelse

> - Er der nogen der kan bidrage med noget fakta her?? ("Fakta" lissom' i en
> lov, paragraf, EU-bestemmelse eller lignende.

Næh, desværre.
Jeg burde kunne huske hvornår loven blev til, for jeg fik nyt kørekort det
år - det var påstemplet er "Husk altid beskyttelsesbriller under kørsel med
motorcykel". Det fik jeg meget underholdning ud af for 4 år siden da jeg fik
kørekort til bil, for i mit nye kørekort var det blevet til: "Føreren skal
bruge briller under kørslen". De ville dog ikke oplyse mig om hvilken styrke
jeg skulle bruge...

Rittig

Fra : Chris b.a.r.f.

Dato : 22-05-02 07:32

"Buck" <buck_@sol.dk> wrote in message news:acctsi$3vb$1@sunsite.dk...
> jeg har et temmelig mørkt tonet visir i min snublekyse...
> det er jo osse lovligt herhjemme, men jeg har hørt at bl.a. i England er
det
> forbudt at køre med tonet visir!

I England må vi ikke køre med visirer der stopper mere end 50% af lyset -
der er dog blevet fremsat en lovforslag hvor visirer hvor kun 18% af lyset
kan trænge igennem bliver lovligt i dagtimerne; om dette lovforslag bliver
vedtaget er en helt anden sag. Men - man kan sagtens køre MC i England med
mega-tonet solbriller - hele dagen(!) - uden at man kan blive taget....

> Hvad sker der for en turist, når man kører med et "ulovligt" visir?

Ikke ret meget - de fleste Politifolk derover vil bruge vores tonede visirer
som en slags "undskyldning" for at stoppe os og checke vores kørekort,
forsikring o.s.v.; sidste gang jeg var derover blev jeg stoppede 6-7 gange
på dette grundlag; jeg håbede bare at de ikke fordstod det "Storbritannien"
der står i fødselssted's-feltet på kørekortet, og det gjorde de hellere ikke

> De lokale ordenshåndhævere kan vel næppe forlange at man afmonterer
visiret?
> Eller?

Desværre - der er et par politikredse i England hvor man kan sagtens
risikere at få frataget ens mørkt visir, men jeg tror ikke Danske
MC-turister får problemer...

Link til lovforslaget m.m.:
http://www.roads.dtlr.gov.uk/consult/visors/index.htm

Mvh.