BMW specialviden efterlyses
Fra : Jørgen Mangor Iverse~

Dato : 21-05-02 08:41

Jeg har et tilbagevendende problem på bimmeren. Efter ca. 1 time på motorvej
(hård belastning pga. sidevognen) begynder den at hakke, specielt ved
ændring af antallet af omdrejninger i nedadgående retning. Det føles lidt
som da jeg havde problemer med at koblingspladen var slidt glat. Men det kan
også minde lidt om at den sætter ud kortvarigt. Jeg kan altid komme vide ved
at fortsætte i et mere adstadigt tempo, med mindre belastning af motor og
transmission.

Min mistanke nr 1 er at computeren til benzinindsprøjtningen bliver
"forvirret" efter 1 time med konstant høj hastighed, og skal bruge lidt tid
til at omstille sig når jeg tager gassen af.
Min mistanke nr 2 er at det stadigvæk er koblingen der spøger, på trods af
en helt ny koblingsplade. Og så tænker jeg på koblingsfjederen, en
tallerkenformet sag (membranfjeder/pladefjeder/"diaphragm spring"). Kan
sådan en blive slidt/træt?

Hvem ved sådan noget?

Gode idéer til andre kilder end d.f.m. modtages også.
--
Jørgen Mangor Iversen
BMW K100RS med EML GT2000 sidevogn

Fra : p.jarnbak

Dato : 21-05-02 16:59

"Jørgen Mangor Iversen" <mangor666@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> sådan en blive slidt/træt?
>
> Hvem ved sådan noget?
>
> Gode idéer til andre kilder end d.f.m. modtages også.

Der er jo altid tankudluftning,forkerte tændrør og så kan der værer for lidt
vand på køleren(ikke beholderen) det vil jo nok kunne give forkert temp til
computeren .Hvis den er lidt gammel kan luftmængde måleren give forkert
info, da der er en fjeder til klapen der bliver lidt slap med tiden,det vil
give for fed blanding (typisk med meget gas)og dermed sode tændrørne,når du
så sænker farten får du en mere normal blanding og tændrørne brænder rene
igen .
Prøv at stoppe når problemet er der og se om din udstødning er helt sort
inden i,det er fed blanding.Normalt er en k100 hvid eller lysgrå så hvis den
er sort
er der nok noget der ikke er som det skal værer.En anden ting er
benzintryksregulatoren kan værer dårlig.Vis du kan skrue selv kan du låne
lidt stumper af mig og prøve om det hjælper.
Hej Palle.

Fra : Jesper James Jensen

Dato : 22-05-02 11:50

Hej,

Normalt bliver man anbefalet at skifte udrykkerfjereren(?) samtidig
med resten (for jo - den bliver træt på et tidspunkt) specielt når det
som på din K er så besværligt at skulle åbne det hele op indtil
koblingen - den koster ikke ret meget.
Også check de simple ting først - Jeg kørte lang tid med en uregerlig
K der hakkede og satte ud med mellemrum - det viste sig at være en
smule vand i tanken efter vinteren - et godt gammelt alu-tank fænomæn!
jeg tror jeg nåede at checke/rense/smøre etc. hele maskinen i jagten
på problemet!
Som palle skriver, sidder en klap i luftmængde måleren der måler
luftflowet, den kan også trænge til smøring. Jeg ved ikke hvor
sandsynligt det er at den sætter sig, men min knirkede gevaligt på et
tidspunkt. Hvis det skal gøres rigtigt skal luftmængdemåleren åbnes,
og det er en PITA, men jeg nøjedes med at give den lidt olie udefra,
og det hjalp gevaldigt.

har du forresten luret på www.ibmwr.org efter dit problem?

mvh,
Jesper James