Linux på en PM7200
Fra : Nicolai Brandt

Dato : 21-05-02 00:12

Hej

Jeg er den heldige indehaver af en velfungerende PM7200/90 med 32Mb ram.
Kan man bruge den til Linux?

Jeg har hørt omtalt flere forskellige typer af distributioner (Mandrake,
red hat) men hvilke virker på min mac og hvad ville være et fornuftigt
valg for en begynder?

Der er måske lidt ved siden af det normale, men da jeg føler mig mest
hjemme her i gruppen spørger jeg her først.

--
Mvh Nicolai Brandt

- http://www.robra.dk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 21-05-02 00:16

nicstone@mac.com (Nicolai Brandt) writes:

> Hej
>
> Jeg er den heldige indehaver af en velfungerende PM7200/90 med 32Mb ram.
> Kan man bruge den til Linux?

Ja. Men du bør skaffe noget mere RAM. 32 MB er for lidt, hvis du vil
arbejde på maskinen. Mindstekrav er 64MB RAM.

> Jeg har hørt omtalt flere forskellige typer af distributioner (Mandrake,
> red hat) men hvilke virker på min mac og hvad ville være et fornuftigt
> valg for en begynder?

Mandrake har et godt ry som en "begynder" distribution. Jeg bruger
selv Yellowdog Linux 2.2 som jeg er udemærket tilfreds med.

> Der er måske lidt ved siden af det normale, men da jeg føler mig mest
> hjemme her i gruppen spørger jeg her først.

Bare rolig, der er en hel del her der bruger Linux på deres gamle (og
nye) Mac'er.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 21-05-02 01:19

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> writes:

> Ja. Men du bør skaffe noget mere RAM. 32 MB er for lidt, hvis du vil
> arbejde på maskinen. Mindstekrav er 64MB RAM.

Hvorfor? Det afhænger da af hvad man vil.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 21-05-02 07:15

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> writes:

> Hvorfor? Det afhænger da af hvad man vil.

Hvis man gerne vil prøve linux for at se om det er interessant, så vil
en maskine med 32 MB ram og KDE/GNOME hurtig overbevise en om, at
Linux er langsommere end Mac OS 9.

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 21-05-02 07:22

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> wrote:

> Hvis man gerne vil prøve linux for at se om det er interessant, så vil
> en maskine med 32 MB ram og KDE/GNOME hurtig overbevise en om, at
> Linux er langsommere end Mac OS 9.

Jamen, hvis man vil rode med en gui, skal man så ikke væsentlig højere
op i rammængde? Jeg har da ihvertfald droppet at bruge Gnome på min, og
flytter nu filer via ftp istedet. (8100/80/88)

anr

Lisa Simpson: "Watch yourself, Dad. You're the highly suggestible type."
Homer Simpson: "Yes, I am the highly suggestible type."

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 21-05-02 11:59

> Hvis man gerne vil prøve linux for at se om det er interessant, så vil
> en maskine med 32 MB ram og KDE/GNOME hurtig overbevise en om, at
> Linux er langsommere end Mac OS 9.

Afhænger som sagt af hvad man vil. Gnome og KDE er ikke
pinedødnødvendige for at køre Linux (måske kan man endda nøjes med den
ene, skulle galt det være).

Emacs + LaTeX + xdvi + X kører fint på 32 Mb på en PC. Jeg ved ikke
om det gør mere ondt på en PPC på grund af at det er en RISC-processor
(så bliver koden større).

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 21-05-02 23:26

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Afhænger som sagt af hvad man vil. Gnome og KDE er ikke
> pinedødnødvendige for at køre Linux (måske kan man endda nøjes med den
> ene, skulle galt det være).

Gnome og KDE? Er det brugerfladen? Som nybegynder er det nok nemmere med
et mere bekendt udseende.

Mac'en skal primært bruges som server med de fordele man opnår ved at
bruge de værktøjer som ikke er tilgængeligt under system 8.1. Der er for
lidt ram til at køre med system 9.x og samtidigt kunne ha' andre
programmer åbne.

> Emacs + LaTeX + xdvi + X kører fint på 32 Mb på en PC. Jeg ved ikke
> om det gør mere ondt på en PPC på grund af at det er en RISC-processor
> (så bliver koden større).

Men spørgsmålet er om hvor store muligheder for eksperimenter med kun
32Mb ram. Jeg havde måske en forhåbning om at linux ikke brugte samme
krævende ram mængde som os 9.x. Og at der er en bedre udnyttelse af ram
mængden. Men det er måske ikke helt sådan det hænger sammen...

--
Mvh Nicolai Brandt

- http://www.robra.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-05-02 01:39

nicstone@mac.com (Nicolai Brandt) writes:

> Gnome og KDE? Er det brugerfladen? Som nybegynder er det nok nemmere med
> et mere bekendt udseende.

Bekendt? I forhold til hvad? Gnome og KDE er to forslag til
skrivebordsmiljøer som bruger en hel del resourcer. Det forhindrer dog
ikke at du kan køre programmer selv om du ikke bruger det.

> [...]
> bruge de værktøjer som ikke er tilgængeligt under system 8.1. Der er for
> lidt ram til at køre med system 9.x og samtidigt kunne ha' andre

Øh. Som fx? Det lyder ikke som om det er den vej du skal gå.

> [...]
> krævende ram mængde som os 9.x. Og at der er en bedre udnyttelse af ram
> mængden. Men det er måske ikke helt sådan det hænger sammen...

Afhænger helt af hvilke programmer du gerne vil rode med. Linux i sig
selv er ikke så krævende, men det er de nye brugerflader tilgengæld.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 22-05-02 12:20

> [...]

> ikke at du kan køre programmer selv om du ikke bruger det.

> Øh. Som fx? Det lyder ikke som om det er den vej du skal gå.

Med programmer menes at jeg under Mac os er nødt til at bruge et server
program, et ftp program og et router program. Alle disse ting er vel
bedre integreret med en linux løsning. Jeg var ellers overbevist om at
det netop var linux vejen at gå for at få bedre netværks og server
funktioner også enda helt gratis

Men problemet er om det kan lade sig gøre med en Mac der kun har 32Mb
ram. Ram til denne maskine er så dyr at det ikke kan svare sig at købe
mere (muligvis bugt)

> Afhænger helt af hvilke programmer du gerne vil rode med. Linux i sig
> selv er ikke så krævende, men det er de nye brugerflader tilgengæld.

Specifikt drejer det sig om server og router funktioner. Dernæst vil det
nok alligevel være lidt rart med en windowmanager af en art. Jeg har
ikke forstillet mig at jeg skulle arbejde med tekstbehandling eller
andet.

--
Mvh Nicolai Brandt

- http://www.robra.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-05-02 13:34

> [...]

> nok alligevel være lidt rart med en windowmanager af en art. Jeg har
> ikke forstillet mig at jeg skulle arbejde med tekstbehandling eller

Tjah. En sådan maskine vil du nok sætte i et skab, og så er det
vigtige at have en ssh-forbindelse ind, fra et terminalvindue på en
anden maskine. Det kan maskinen iøvrigt - som sagt - sagtens trække.

Jeg havde engang en 486DX maskine (50 MHz, 300 Mb harddisk) til at
være proxy for en hel, mindre virksomhed. 100 Mb fælles webproxy,
klarede posten og forskellige andre ting, og det kunne den sagtens
klare uden at tabe pusten.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 22-05-02 13:54

> [...]

> det nok alligevel være lidt rart med en windowmanager af en art. Jeg
> har ikke forstillet mig at jeg skulle arbejde med tekstbehandling

Jeg synes bestemt du skal bruge den maskine du har stående. Stod du og
skulle anskaffe en ny (brugt) maskine til projektet ville det være
noget andet. Og du du bør sagtens kumnne får een eller anden
windowsmanager til at køre acceptabelt. Jeg ved ikke hvad der kræver
færest ressourcer (min mindste Mac er en G3-233 med 160 mb ram), men
prøv med IceWM eller WindowMaker.

-j

--
Akademisk Opgavebank
http://akademiskopgavebank.dk

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 22-05-02 14:05

Janus Sandsgaard <janus@akademiskopgavebank.dk> writes:

> Og du du bør sagtens kumnne får een eller anden windowsmanager til
> at køre acceptabelt.

Hovsa. "Sagtens" er måske en lovlig vovet påstand, eftersom jeg ikke
aner hvad en 7200 er for en maskine.

Den mest behagelige måde at arbejde med maskinen er måske via
ssh. Installer MacSSH på din Mac, og arbejd med så mange vinduer som
du lyster.

-j

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-05-02 18:50

On 22 May 2002 02:39:06 +0200,
Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:
> Afhænger helt af hvilke programmer du gerne vil rode med. Linux i sig
> selv er ikke så krævende, men det er de nye brugerflader tilgengæld.

Enig. Jeg har en 75MHz PC med mailserver, webserver med PHP,
mySQL SQL database, webmail, ssh server og lidt andet småtteri.

Den bruger ca. 10-15MB af sine 24MB RAM. Men så er den også skrællet for
mange unødvendige services.

XWindows er ikke specielt tungt. Det der er det tunge er den Window
manager du smider på. XWindows kan tegne diun baggrund, og så indholdet
af dine vinduer. Det er din Windows manager der smider titelbar,
scrollbar etc på vinduerne, og som ofte stiller en masse services til
rådighed for kørende programmer.

--
Povl H. Pedersen -
Use 2 letters from first+last name to form username@home.terminal.dk

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 22-05-02 10:57

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> writes:

> Afhænger som sagt af hvad man vil. Gnome og KDE er ikke
> pinedødnødvendige for at køre Linux (måske kan man endda nøjes med
> den ene, skulle galt det være).

KDE (eller Gnome) er nødvendige hvis man vil have et indtryk af, hvor
langt man i dag kommer med fri software på en desktopmaskine; som
alternativ til Windows eller MacOS. Begge tilstræber at være komplette
skrivebordsmiljøet, komplet med venlig hjælp, drag & drop og en stribe
småprogrammet (lommeregner, skærmdump ) m.m.v. Som følge heraf er
begge systemet også temmelig krævende med ram.

Har du anderledes specifkkke ønsker til hvad du vil have ud af
Linux-maskinen er der andre veje at gå. Skal du eksempelvis bruge
maskinen til at lege netværk med kan du fint klare dig med mindre
ram. Du kan også installere en mindre krævende windowsmamager. Dermed
får du mulighed for at bladre rundt i flere vinduer som du kender det
fra MacOS, men det er bestemt ikke så kønt & sexet at se på. Endelig
kan du vælge at betjene maskinenvia SSH i et terminalvindue fra MacOS
og gå helt uden om at arbejde direkte på Linux-maskinen.

-j

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 22-05-02 12:20

Janus Sandsgaard <janus@akademiskopgavebank.dk> wrote:

> [...]
> kan du vælge at betjene maskinenvia SSH i et terminalvindue fra MacOS
> og gå helt uden om at arbejde direkte på Linux-maskinen.

Det er det sidste der interessere mig mest. Netværk og server
funktioner. Det betyder ikke så vildt meget om det er sexet at se på,
der er jeg stadig meget tilfreds med mit mac os

--
Mvh Nicolai Brandt

- http://www.robra.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-05-02 13:29

> [...]

> funktioner. Det betyder ikke så vildt meget om det er sexet at se på,
> der er jeg stadig meget tilfreds med mit mac os

Det kan maskinen sagtens. Man skal bare lave en serverinstallation,
hvorefter man ikke har X og saa fylder ting pludseligt meget mindre.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn