Hvilken Mac til OS X ?
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-05-02 22:53

Hej,

Jeg har nogle gamle Mac'er, men er skiftet over til PC
de senere år pga af arbejde. Jeg vil dog gerne tilbage til
Macintosh igen, nu da MacOS X er ved at være det normale.

Hvad skal jeg købe ? Og hvor handler man i Danmark ?

Af gamle Mac'er som jeg ikke bruger har jeg p.t. en SE/30,
7200/75 samt en 8200/120. Dertil kommer Apple's ikke-mac
nemlig en Apple Network Server 700/200 som kun kører
IBMs unix AIX samt Linux.

--
Povl H. Pedersen -
Use 2 letters from first+last name to form username@home.terminal.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-05-02 23:20

In article <slrnaeis1e.3v4.nospam@home.terminal.dk>,
"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote:

> [...]
> 7200/75 samt en 8200/120. Dertil kommer Apple's ikke-mac
> nemlig en Apple Network Server 700/200 som kun kører

Glem det... Mac OS X er temmeligt krævende, både CPU og RAM-mæssigt.

En minimum-maskine er en iMac 233 Mhz eller en tilsvarende Beige G3.
Disse maskiner har dog et ikke-understøttet grafikkort, så det er ikke
sjovt at arbejde med. Du skal op i en iMac 350 Mhz eller større, eller
en B/W G3 før end du har et understøttet grafikkort (ATI Rage 128 og
bedre) og en CPU, som har bare smule chance for at følge med.

Mac OS X har det helt klart bedst på en G4 maskine, da dele af systemet
er optimeret til Altivec-enheden i denne processor. RAM er også en
hurdle på de mindre maskiner, da OS X helst skal have >256 MB RAM. Jeg
har selv en Cube med 450 Mhz G4 og 576 MB RAM og det kører hæderligt,
men bestemt ikke lynende hurtigt og så kan du jo selv resonnere ud fra
det...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-05-02 23:56

On Tue, 21 May 2002 00:20:20 +0200,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Glem det... Mac OS X er temmeligt krævende, både CPU og RAM-mæssigt.

Jeg overvejer også at købe nyt eller brugt. Jeg ved at mit gamle hardware ikke
er understøttet.

> [...]
> en B/W G3 før end du har et understøttet grafikkort (ATI Rage 128 og
> bedre) og en CPU, som har bare smule chance for at følge med.

Jeg vil helst have en maskine uden indbygget skærm.

> [...]
> har selv en Cube med 450 Mhz G4 og 576 MB RAM og det kører hæderligt,
> men bestemt ikke lynende hurtigt og så kan du jo selv resonnere ud fra

Hvad er problemet ? Er det dine OS 9 applikationer ?

Fra : Morten Reippuert

Dato : 21-05-02 00:04

Povl H. Pedersen <nospam@home.terminal.dk> wrote:

> Jeg vil helst have en maskine uden indbygget skærm.

Find en brugt G4 med AGP slot.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Morten Reippuert

Dato : 21-05-02 00:04

Povl H. Pedersen <nospam@home.terminal.dk> wrote:

> Hvad er problemet ? Er det dine OS 9 applikationer ?

grafikaccelerationen. mht. til denne byder Mac OS X rellet kun på en
framebuffer + QT og OpenGL acceleration, idet ingen nuværende grafikkort
/kan/ accelere Quartz - dvs CPU'en står for meget af skærmoptegningen.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 21-05-02 00:10

In article <slrnaeivn2.42f.nospam@home.terminal.dk>,
"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote:

> Jeg overvejer også at købe nyt eller brugt. Jeg ved at mit gamle hardware ikke
> er understøttet.

Det er en god ide. Hvilken maskine du skal købe, afhænger så af dit
behov. Jeg vil klart anbefale en maskine med en G4 processor.

> Jeg vil helst have en maskine uden indbygget skærm.

Det kan jeg godt forstå og så kigger vi på G4 towers. Du skal sikre dig,
at du køber en af modellerne med AGP-slot, hvis du beslutter dig for en
brugt maskine. Med OS X 10.2 kommer Quartz Extreme, som giver dig
hardware-acceleration af skærmgrafikken og det kræver et AGP-kort. Det
kræver også minium et Radeon eller Geforce2MX kort, så hvis du køber en
ældre maskine, så skal du opgradere grafikkortet, hvis du vil have
udnyttelse af QE.

OS X er også glad for Dual-processor maskiner, så hvis finanserne rækker
til det (og du kan finde en maskine til det), så er det bestemt værd at
gå efter.

> Hvad er problemet ? Er det dine OS 9 applikationer ?

?!? Nej, OS X er bare noget langsommere end Mac OS 9.x. Det gælder stort
set alt, inkl. skærmoptegning, men det kører til gengæld meget mere
"flydende". Man vænner sig til hastigheden og fryder sig over
stabiliteten. Finder.app er horribelt langsom til nogle ting og det er
noget af det jeg håber er fikset i 10.2.

Jeg bruger forresten ikke Classic programmer mere.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 21-05-02 21:46

Povl H. Pedersen <nospam@home.terminal.dk> wrote:

> Hvad skal jeg købe ? Og hvor handler man i Danmark ?

Jeg ved godt, at du har skrevet, at du gerne vil ha' separat skærm, men
prøv også lige at ta' et kik på den nye eMac. Det er en G4 med indbygget
17" skærm, og til en pris hvor alle kan være med... hvis man altså er
studerende (eller kender en der er

Hvor man handler? Prøv Officelines webshop eller Apple.dk

Martin