Rhododendron vildskud??
Fra : Niels Olsen

Dato : 20-05-02 20:26

Hej Ng!

Jeg har her til eftermiddag opdaget et nyt skud komme op af jorden inde i
midten af min ene rhododendronbusk. Nu er jeg så i tvivl om det er et
vildskud, ligesom hos roser, der bare skal fjernes for ikke at tage af
kraften, eller om det bare skal have lov til at udvikle sig. Er der nogle
kloge hoveder der kender svaret?

MVH Niels

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-05-02 20:42

On Mon, 20 May 2002 21:26:15 +0200, "Niels Olsen" <no@e-box.dk> wrote:

> [...]
>vildskud, ligesom hos roser, der bare skal fjernes for ikke at tage af
>kraften, eller om det bare skal have lov til at udvikle sig. Er der nogle

Det _kan_ være vildskud. Især rhododendron yakushimanum-sorter bliver
podet. Hvilken sort er din rhodo?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Niels Olsen

Dato : 22-05-02 18:43

> On Mon, 20 May 2002 21:26:15 +0200, "Niels Olsen" <no@e-box.dk> wrote:
> Det _kan_ være vildskud. Især rhododendron yakushimanum-sorter bliver
> podet. Hvilken sort er din rhodo?

ØH bøøhh. Det har jeg ingen anelse om. Den er ca en god meter høj og får
lilla blomster.
Ville du kunne identificere den vha. et foto? Jeg kan evt. forsøge at tage
et af skudet også.

MVH Niels

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 22-05-02 18:56

Niels Olsen wrote:

> [...]
> lilla blomster.
> Ville du kunne identificere den vha. et foto? Jeg kan evt. forsøge at tage

Lilla, godt nok!, så er den ikke podet.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-05-02 19:12

On Wed, 22 May 2002 19:55:50 +0200, Peter Ole Kvint
<haabet@mail.danbbs.dk> wrote:

>Lilla, godt nok!, så er den ikke podet.

Det kan den sagtens være. Man kan godt pode en rhododendron selv om den
er lilla.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 22-05-02 23:17

Mads Lie Jensen wrote:

> Det kan den sagtens være. Man kan godt pode en rhododendron selv om den
> er lilla.

Selvføligt men Det er kun Kokardia af de lilla som er podet.

Fra : Niels Olsen

Dato : 22-05-02 19:26

"Peter Ole Kvint" <haabet@mail.danbbs.dk> skrev i en meddelelse

> Lilla, godt nok!, så er den ikke podet.

Vil det så sige at det ikke er et vildskud og ikke skal fjernes?

MVH Niels

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 22-05-02 23:20

Niels Olsen wrote:

> "Peter Ole Kvint" <haabet@mail.danbbs.dk> skrev i en meddelelse

> tage

> Vil det så sige at det ikke er et vildskud og ikke skal fjernes?

Ja, med mindre at blomsten er rødlilla med en meget mørk plet.
Hvornår blomster den?

Fra : Niels Olsen

Dato : 23-05-02 21:34

> Hvornår blomster den?

Det vil nok ske en af de nærmeste dage. Der er et par enkelte knopper der er
begyndt at åbne sig.

MVH Niels

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-05-02 19:12

On Wed, 22 May 2002 19:43:01 +0200, "Niels Olsen" <no@e-box.dk> wrote:

> [...]
>lilla blomster.
>Ville du kunne identificere den vha. et foto? Jeg kan evt. forsøge at tage

Måske, det er da i hvert fald et forsøg værd.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Niels Olsen

Dato : 22-05-02 19:31

> Måske, det er da i hvert fald et forsøg værd.

Jeg prøver at tage et par billeder af den i morgen.

MVH Niels

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 20-05-02 22:48

Niels Olsen wrote:

> [...]
> vildskud, ligesom hos roser, der bare skal fjernes for ikke at tage af
> kraften, eller om det bare skal have lov til at udvikle sig. Er der nogle

Det er et problem, kan du ikke mærke den, og se hvordan den udvikler
sig?

Fra : Niels Olsen

Dato : 22-05-02 18:38

> Det er et problem, kan du ikke mærke den, og se hvordan den udvikler
> sig?

Jo det må jeg prøve. Hvordan skal den udvikle sig for at være ok?

MVH Niels