"Hældning" på vægge?
Fra : Jesper Hansen

Dato : 20-05-02 20:19

Er der nogen der kender nok til Bygningsreglementet og evt. anden lovgivning
om hvor mange promille/procent (bærende) vægge i nybyggeri for
enfamilieshuse må være. Gerne med evt. links for dokumetation.

Grunden til dette er diskussion med typehusfirma om hvad der er "rimeligt"

Med venlig hilsen

Jesper.

Fra : arkitekten

Dato : 21-05-02 09:00

"Jesper Hansen" skrev d. 20-05-02 20:19 dette indlæg :
> [...]
>
> Med venlig hilsen
>
> Jesper.
>
> Du skriver ikke om det er nyopført og om typehusfirmaet er tilsluttet
en voldgift via en brancheforening. Jeg frygter I må have fat i et
rådgivende ingeniørfirma og at det tegner til at der skal foretages syn
og skøn. I sidste ende er det noget der havner i retten. Det er ikke
noget du selv kan læse dig til. Der findes normer for hvor meget en væg
må være ude af lod. Jeg går ud fra den skulle være lodret.
Hilsen Per

http://www.kandu.dk/

Fra : Jesper Hansen

Dato : 21-05-02 17:21

> en voldgift via en brancheforening.

Det er et nyopført hus - Øøøh voldgift via en brancheforening - altså, de er
medlem af "BYG"

> [...]
> noget du selv kan læse dig til. Der findes normer for hvor meget en væg
> må være ude af lod. Jeg går ud fra den skulle være lodret.

Ja, men - nu bliver vi næsten filosofiske - hvor "lodret" er "lodret", det
er det hele spørgsmålet går på. Det er disse normer jeg kunne forstille mig
fandtes et sted (0,5%, 1% eller andet)
Heldigvis giver firmaet mig ret endnu, og vil gerne udbedre det, men det
kunne være rart at vide så man havde nogle retningslinier så man havde nogle
lidt bedre argumenter.

Hilsen Jesper.

Fra : Fl. Jacobsen

Dato : 21-05-02 19:43

Jeg har selv fået bygget hus, og har også en enkelt væg der ikke er helt
lodret. Det er blevet påtalt, men ikke rettet. Jeg har valgt at leve med
det, da det er i småtingsafdelingen og kun kan ses fordi et skab ikke
flugter helt.
Har du ikke en af banken tilknyttet byggesagkyndig, der inspicerer huset med
jævne mellemrum for netop at tage noget sådant i opløbet ?
I øvrigt vil jeg stærkt anbefale dig at lave skriftelig redegørelse hver
eneste gang du opdager fejl og mangler, så disse papirer kan findes frem på
et senere tidspunkt.
Det er hulens svært at få firmaet ud på adressen når først sidste afdrag er
betalt. Til gengæld er de meget aktive indtil sidste rate er erlagt. Derfor,
betal først når alt er i orden iht. kontrakten.

Mvh
Flemming

Fra : arkitekten

Dato : 22-05-02 10:37

> [...]
> enfamilieshuse må være. Gerne med evt. links for dokumetation.
>
> Grunden til dette er diskussion med typehusfirma om hvad der er

du vil gerne have nogle retningslinier, ok. hvis det er en væg uden en
dør bør grænsen være 20-25 mm for en væg 2,5m høj. Er der dør i ville
jeg ikke acceptere mere end 10 mm på 2,5m, da der bliver problemer med
døren når den åbnes. Som sagt findes der normer, men dem må du få hos et
rådgivende ingeniørfirma, hvis det tilspidser sig. Du kan også kontakte
Forbrugerstyrelsen og høre hvilke retsstilling du har hvis du indklager
sagen hos Byg.
Hilsen Per

http://www.kandu.dk/

Fra : Jesper Hansen

Dato : 23-05-02 07:13

> [...]
> jeg ikke acceptere mere end 10 mm på 2,5m, da der bliver problemer med
> døren når den åbnes. Som sagt findes der normer, men dem må du få hos et

Ok - det er 1 %, det er da utroligt meget synes jeg nok - nå - vi lader det
ligge, tak for svarene.

Jesper.