Angivelse i lamper: "Max 40 watt"
Fra : M@rk

Dato : 20-05-02 19:04

Hej igen igen,

her går man og knokler med, at sætte nye lamper op udendørs og så
falder jeg pludselig over en af de mærkater, som man har set en
million gange uden, at tænke nærmere over det ................

"Max. 40 Watt" står der i dem - disse 40 watt er det i forhold til den
afgivne varme eller den elektriske belastning af fatninger mv?

Og hvorfor bekymrer han sig nu om det?

Jo, for jeg kunne da godt tænke mig, at sætte en energisparepære i,
med en lyseffekt svarende til 60W!

Nogen der kender et godt svar?

/Mark

Fra : lYLLE

Dato : 20-05-02 19:30

> "Max. 40 Watt" står der i dem - disse 40 watt er det i forhold til den
> afgivne varme eller den elektriske belastning af fatninger mv?

Max 40 Watt er en normmæssig overgrænse som er sat i forhold til armaturets
evne til at skille sig af med varme.

Det er nemlig noget dyrere at udstyre et armatur med porcelænsfatning og
siliconeledninger, og derfor angiver man en begrænsning som du nævner når
man bruger den billige løsning med PVC-ledning og "plastic"fatning.

( Men du kan i øvrigt for en meget billig penge selv skifte til
ledning/fatning, som tåler højere temperaturer - men armaturet bliver ikke
godkendt af den grund, men det virker uden risiko )

Energisparelamper på op til 40 Watt kan altså sagtens bruges hvis de passer,
for de overskrider stadig ikke 40 Watt- begrænsningen. Og det er som sagt
varmeafgivelsen, som tæller her.

En Watt-angivelse "belaster" ikke fatning/ledning forskelligt om det drejer
sig om en almindelig glødelampe eller en energisparepære. ( Jeg går ud fra,
at vi hele tiden taler om 220 Volt - der er andre ting, der gælder når vi er
ovre i lavspændingshalogenlamper ).

Mvh

Bo

Fra : Torbenth

Dato : 20-05-02 22:14

lYLLE skrev i meddelelsen ...
>Energisparelamper på op til 40 Watt kan altså sagtens bruges hvis de
passer,
>for de overskrider stadig ikke 40 Watt- begrænsningen. Og det er som sagt
>varmeafgivelsen, som tæller her.

Jeg tvivler på du kan få energisparepærer på 40 W.
Watt opgivelsen på en energisparepære fortæller om det faktiske
forbrug/varmeudvikling.
En 15 W sparepære lyser som en 75 W alm. pære men udvikler kun varme som det
opgivne Watt forbrug=15W.
Så man kan roligt bruge sparepærer hvis der ellers er plads.

Mvh.
Torben

Fra : Malmolin & Velschow

Dato : 20-05-02 19:31

Hej Mark

Formentlig er det af hensyn til varmeudviklingen; så vidt jeg husker går en
helt ufattelig høj procentdel af den afsatte effekt i glødelamper tabt som
varme, mens kun en lille del faktisk ender som lys. Derfor mener jeg
bestemt, at man sagtens kan anvende f.eks. 15 W sparepærer (svarer ca. til
en 75 Watt glødelampe hvad angår lysudbytte) i lamper beregnet til "max. 40
W"

I øvrigt vil den "elektriske belastning" (dvs. strømmen igennem
kontaktflader mv.) være direkte proportional med den afsatte effekt (de
eksakte forhold afhænger dog af, om belastningen er rent ohmsk eller både
ohmsk og induktiv!). Derfor skal du ikke være nervøs for, at en sparepære
overbelaster fatning mv., selvom den giver bedre lysudbytte end en
tilsvarende glødelampe!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow (Lynge)
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : Jens Petersen

Dato : 20-05-02 19:36

On Mon, 20 May 2002 20:03:35 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
>Og hvorfor bekymrer han sig nu om det?
>
>Jo, for jeg kunne da godt tænke mig, at sætte en energisparepære i,

Det er på grund af varmen. Fatningen bliver ødelagt hvis du sætter
større pære i, og det gør ledningen også.

Hvis du kan få plads til en sparepære så er den fjong.

--
Jens

By the way.. Do you happen to own more TV's than books..?