istansættelse v/fraflytning af hus
Fra : H.M.

Dato : 20-05-02 19:15

Hej!

Håber I kan hjælpe.

Jeg har et hus som jeg har lejet ud til en familie med 3 børn, det viste sig
så at en stor søn også boede der i et par år, det var for så vidt også og,
men det er et lille hus.

Nu står de for at flytte, og nu syntes jeg det er ved at give problemer med
istandsættelsen..

Det var totalt nymalet (hvidt), tæpper renset, hvor der ikke blev lagt nye
og ret velholdt, jeg har selv boet der tidligere.

Nu er døre ridsede, gulvtæpper ubrugelige, p.g.a. snavs/slid, køkkenbords
pladen har ingen forkant, på et stykke ved vasken, der er boret et hul i
siden, udefra, på vaskeskabet hvor der er trukket en slange til en
opvaskemaskine.
Jeg har ikke set mit nye badeværelse endnu.

Jeg syntes ikke jeg kan se i leje loven, hvad jeg kan fradrage i depositum??

kan I hjælpe, det haster

venligst
hanne

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-05-02 20:05

> [...]
>
> Det var totalt nymalet (hvidt), tæpper renset, hvor der ikke blev lagt nye
> og ret velholdt, jeg har selv boet der tidligere.

Hvad står der i lejekontrakten? Hvis de flyttede ind i et nyistandsat hus,
og der står, at det skal efterlades i samme stand, så fradrager du de
omkostninger, der er ved at bringe huset tilbage i samme stand - og så må vi
håbe på at de 3 måneders depositum er nok.
Jeg ved ikke hvordan du skal forholde dig, hvis der ikke står noget i jeres
aftale.

Mvh Maria

Fra : Camilla Scharff

Dato : 20-05-02 20:30

"H.M." <hmedb@get2net.dk> skrev...
> [...]
> opvaskemaskine.
> Jeg har ikke set mit nye badeværelse endnu.

For det første - udlejer har 14 dage til at gøre krav gældende over for
lejer. De 14 dage gælder fra fraflytningen (nøglers aflevering), og
overskrides dette, får du ikke en krone! (med mindre du har aftalt længere
varsel i kontrakten).
For det andet - hvad står der i kontrakten? Har du skrevet, at lejemålet
(huset) overtages nyistandsat og skal afleveres sådan ved fraflytning - hvis
ikke kan du kun påtale direkte misligholdelse (fx huller i vægge, det borede
hul i køkkenskabet osv.), altså ting, som er udover begrebet almindeligt
slid og ælde.
Lejelovens § 98 omhandler fraflytning.

> Jeg syntes ikke jeg kan se i leje loven, hvad jeg kan fradrage i
depositum??

Jo, det står i § 98, som nævnt ovenfor - der er ikke nævnt arbejderne som
sådan, det er vurderingstilfælde i de konkrete sager om noget er betegnet
som slid og ælde eller misligholdelse.

Mvh. Camilla

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 23-05-02 22:06

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
>For det andet - hvad står der i kontrakten?<

Må jeg i den forbindelse spørge: Hvad hvis der ikke forligger en
lejekontrakt?
Vh Pernille

Fra : Camilla Scharff

Dato : 24-05-02 14:29

"Pernille Lauridsen" <praxis@NOSPAMpc.dk> skrev...
> Må jeg i den forbindelse spørge: Hvad hvis der ikke forligger en
> lejekontrakt?

Så gælder lejelovens regler i fuld udstrækning - altså ingen muligheder for
at afvige fra reglerne. Det kan dog aftales at fravige til lejers _fordel_,
fx kortere opsigelsesfrist i forbindelse med fraflytning o.lign.

Mvh. Camilla