En ekstra IP-adresse på OS X
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-05-02 18:55

Hejsa,

Jeg har TDC Bredbånd ADSL, som kræver at man kører DHCP på sit netkort,
for at få tildelt en IP-adresse af TDC's DHCP-server. Det fungerer
ganske fint på min Cube med OS X, men jeg har også en FreeBSD maskine
stående, som har to netkort. Det ene er forbundet til ADSL-forbindelsen
og det andet har en adresse der hedder 192.168.0.1.

Jeg vil gerne kunne snakke med det sidste kort, altså LAN-kortet, da jeg
skal kunne kontakte maskinen for at kunne konfigurere den. Indtil nu har
jeg gjort det via en højst uelegant (men ret spøjs) metode via Virtual
PC, men det vil jeg gerne væk fra.

Jeg ved at OS X er et multihoming system (hedder det ikke det?), så det
_kan_ godt have flere IP-adresser, men hvordan gør man det lettest? Jeg
har prøvet det en gang før, og jeg mener jeg fik det til at virke, men
lige nu kan jeg ikke huske hvad jeg gjorde. Den indbyggede Apache, ftp
og AFP vil altid bruge den adresse, som er defineret i
Netværk-kontrolpanelet (i mit tilfælde via DHCP), men jeg har sådan set
også bare brug for SSH-adgang via terminalen til FreeBSD-maskinen.
Hvordan skrues det sammen?

Der skal nok pilles lidt i OS X's Unix-del, men det er jeg ikke så bange
for. Jeg har trods alt lært lidt af arbejdet med FreeBSD-maskinen

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-05-02 20:14

In article <rfn-21D1AC.19550420052002@dtext.news.tele.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

[snip]

> Der skal nok pilles lidt i OS X's Unix-del, men det er jeg ikke så bange
> for. Jeg har trods alt lært lidt af arbejdet med FreeBSD-maskinen

Ja, jeg fandt jo så selv ud af det, og det var faktisk så indlysende,
som det kunne være. Man opretter simpelthen bare en ekstra "port" i
Netværkskontrolpanelet, der konfigureres til ens LAN netværk. Lige med
det samme var der ikke hul igennem, men da jeg havde læst en masse sider
igennem om dette og prøvede igen, så virkede det bare !?!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 21-05-02 01:11

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> writes:

> stående, som har to netkort. Det ene er forbundet til ADSL-forbindelsen
> og det andet har en adresse der hedder 192.168.0.1.

Hvordan går kablerne? Husk at angive hubs og switches?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 21-05-02 20:44

In article <kkbsbaz7g3.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Hvordan går kablerne? Husk at angive hubs og switches?

Som jeg selv skrev lidt efter, så virkede pludselig af sig selv. Jeg
kunne jo også godt få forbindelse via Virtual PC og en SSH terminal.

I mine fortatte udforskning af FreeBSD installerede jeg CVSup og ville
køre en komplet opdatering. Desværre løb jeg tør for harddiskplads på
den lille 2 GB disk og da jeg ikke rigtigt vidste hvad jeg kunne slette,
besluttede jeg mig for en reinstallering.

Jeg har fået lidt mere blod på tanden og havde en 20GB disk liggende,
som jeg er lige ved installere FreeBSD på. Nu kommer X-Windows med (det
havde jeg oprindeligt fravalgt), så jeg langt ude i fremtiden kan bruge
den som en X-Server. Førsteprioritet er dog mailserver. Hvad er den
bedste?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-05-02 01:13

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> writes:

> den som en X-Server. Førsteprioritet er dog mailserver. Hvad er den
> bedste?

Hvad har du brug for?

Der er sendmail som standard som "lige" skal sættes op. Det er der
instruktioner til, da det er lidt langhåret.

Hvis det ikke er nok til dig, så kig på postfix. Det kræver en
C-compiler.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-05-02 06:39

In article <kk661hjb00.fsf@mimer.null.dk>,
> [...]

> instruktioner til, da det er lidt langhåret.
>
> Hvis det ikke er nok til dig, så kig på postfix. Det kræver en

Jeg har brug for en mailserver, som bare skal håndtere under 10 kontoer.
Den skal kunne håndtere meget store mails (+10 MB) og det må gerne være
muligt at sætte webmail op.

Det skal være en POP3 server, men hvis der er mulighed for IMAP, så
kunne det da også være interessant.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-05-02 07:01

> [...]

> Jeg har brug for en mailserver, som bare skal håndtere under 10 kontoer.
> Den skal kunne håndtere meget store mails (+10 MB) og det må gerne være

Under Unix håndteres det traditionelt af to forskellige programmer,
nemlig det der håndterer det at sende og modtage posten fra system til
system, og det der tillader brugeren at hente sin post på systemet.

Du er helt sikkert kun vandt til det sidste, og OS X er ikke sat op
til at være let at bruge med den slags ting. Dvs du skal have
nallerne i Unixsystemet.

Alle de foreslåede programmer kan klare dette let.

> Det skal være en POP3 server, men hvis der er mulighed for IMAP, så
> kunne det da også være interessant.

Det kræver du installerer en POP3 og IMAP dæmon.

Tillad mig at foreslå at du læser lidt på emnet.
http://www.linuxhq.com/ldp/howto/Mail-Administrator-HOWTO.html er
udmærket til at få en ide om hvad det drejer sig om. Du kan ikke
umiddelbart overføre tingene til et OS X system, men principperne er
ens.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-05-02 18:59

In article <kkznyslo1t.fsf@mimer.null.dk>,
> [...]

> Du er helt sikkert kun vandt til det sidste, og OS X er ikke sat op
> til at være let at bruge med den slags ting. Dvs du skal have

Det er nu til min FreeBSD boks, jeg skal bruge det. Min OS X maskine er
kun til "klient-brug".

> [...]
> udmærket til at få en ide om hvad det drejer sig om. Du kan ikke
> umiddelbart overføre tingene til et OS X system, men principperne er

Jeg vil kigge på det, men jeg har også fundet et par sider om emnet til
FreeBSD.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-05-02 05:59

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> writes:

> Det er nu til min FreeBSD boks, jeg skal bruge det. Min OS X maskine er
> kun til "klient-brug".

Hvorfor dælen spørger du så i Mac-gruppen?

FreeBSD har en række fine dokumenter om sagen. Jeg vil anbefale dig
at installere og bruge postfix.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-05-02 06:58

In article <kkg00jv4r6.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Hvorfor dælen spørger du så i Mac-gruppen?

Hvis vi spoler helt tilbage, så skulle jeg bruge en ekstra IP-adresse på
Mac'en og det var det, som tråden startede med. Senere kom mailservere
ind i billedet og det er til FreeBSD'en.

> FreeBSD har en række fine dokumenter om sagen. Jeg vil anbefale dig
> at installere og bruge postfix.

Det er en af dem, som jeg også er blevet anbefalet.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-05-02 07:21

> Hvis vi spoler helt tilbage, så skulle jeg bruge en ekstra IP-adresse på
> Mac'en og det var det, som tråden startede med. Senere kom mailservere
> ind i billedet og det er til FreeBSD'en.

Til en anden gang, så må du gerne være mere tydelig i den slags ting,
og herudover er der bedre hjælp at hente i Unixgruppen.

> Det er en af dem, som jeg også er blevet anbefalet.

God fornøjelse.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-05-02 21:24

In article <kkvg9f5qqi.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Til en anden gang, så må du gerne være mere tydelig i den slags ting,
> og herudover er der bedre hjælp at hente i Unixgruppen.

Der er jeg også, da jeg lige pt. har problemer med FreeBSD'en.

Tak

--
Mvh.
René Frej Nielsen