Ny terrasse
Fra : Margit

Dato : 20-05-02 17:03

Vi skal udskifte terrassefliserne. De gamle ligger godt nok,
men er blevet grimme efter 30 år. Skal vi vibrere sandet eller hvad?
Hvad med fliserne? Vi har ikke prøvet dette før. Så det er et stort
projekt for os.
Mvh. Margit

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-05-02 17:30

On Mon, 20 May 2002 18:02:46 +0200, "Margit" <saaj@esenet.dk> wrote:

>Vi skal udskifte terrassefliserne. De gamle ligger godt nok,
>men er blevet grimme efter 30 år. Skal vi vibrere sandet eller hvad?

Det vil være en god ting at gøre... Jeg lagde vores terasse om for 5 år
siden, dengang vibrerede jeg ikke sandet og det holder da også godt nok
endnu. Alligevel ville jeg vibrere sandet hvis jeg skulle gøre det om i
dag. Hellere være på den sikre side.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 20-05-02 19:28

Margit wrote:

> [...]
> men er blevet grimme efter 30 år. Skal vi vibrere sandet eller hvad?
> Hvad med fliserne? Vi har ikke prøvet dette før. Så det er et stort

Vibrering: Det afhænger af hvor meget I roder op i det.

Der skal sikkert fyldes lidt på for at få det rette fald og for at rette
småhuller.
Afhængig af hvor meget grus der fyldes på, skal der vibreres.

Jeg lagde en terrasse i efteråret, og da vibrerede vi. (Men også fordi
vibratoren var let tilgængelig. - At låne.)

1) Fyld grus på så nivauet er passende.
2) Vibrer, eller lad være, og
3) Ret derefter sandet af. Dvs. så der er ca. 1 cm fald pr. meter.

Dertil skal bruges 2 rør, (f. x. 20 - 30mm i diameter, 5 m langt)og et
lige brædt, eller en aluminiumskinne, som de professionelle bruger.
Læg de 2 rør ud med afstand så brædtet/skinnen kan nå på tværs.
1 - 2 mand trækker brædtet hen over overfladen, og en 3. står med en
skovl og fjerne eller tilføjer grus efter behov.

Sådan retter man hele arealet op inden man starter med at lægge
fliserne.

Der afsluttes med at sprede havsand over fliserne, så det kan falde ned
mellem fliserne, og få dem til at ligge stabilt.
(Havsand er formentlig mere finkornet end alm. grus, det bruges
ihvertfald altid.)

--
Mvh. Jørgen
Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 20-05-02 19:31

Jørgen Rasmussen wrote:

Jeg glemte at skrive:

Der skal vibreres til slut.! Det blev jeg ihvertfald anbefalet.

Hvis det er store 40 x 40 cm fliser er det sikkert ikke godt for dem, men de
små, a.la. SF sten skal vibreres efter de er lagt.

INDEN havsandet spredes ud.!

--
Mvh. Jørgen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-05-02 20:35

On Mon, 20 May 2002 20:31:10 +0200, Jørgen Rasmussen
<jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> wrote:

>Der skal vibreres til slut.! Det blev jeg ihvertfald anbefalet.
>
>Hvis det er store 40 x 40 cm fliser er det sikkert ikke godt for dem, men de
>små, a.la. SF sten skal vibreres efter de er lagt.

Hvis det er de der billige sten som kun er 4 cm tykke, så turde jeg godt
nok ikke vibrere dem

http://www.gartneriet.dk

Fra : JN

Dato : 20-05-02 20:43

Da vores terrasse blev anlagt blev det gjort som Jørgen har beskrevet -
bortset fra at der blev fejet havsand ned i sprækkerne - terassen fejet
ren - vibrering og til sidst igen fejet havsand ned i sprækkerne.

Grunden til at anlægsgartneren ville have havsand på før en vibrering:
Hvis der ikke var havsand til at adskille stenene kunne vibreringen slå
stenene sammen og derved få stenene ødelagt.

Hilsen fra Lisbeth

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 21-05-02 19:06

JN wrote:

> [...]
> Hvis der ikke var havsand til at adskille stenene kunne vibreringen slå
> stenene sammen og derved få stenene ødelagt.

Jeg har iøvrigt også fået fortalt - som jeg også glemte igår: (!)
At man skal feje overfladen på fliserne ren inden vibreringen.

For at undgå ujævnheder der kan gøre at fliserne knækker. (Formentlig pga. for
meget tryk lige der hvor urenheden er.)

Fra : Margit

Dato : 21-05-02 22:10

Mange tak for hjælpen.