Andet multimedie
bentjuul 3670
Grafiske uddannelser
Fra : Rasmus F. Jørgensen

Dato : 21-05-02 01:12

Hvilke grafiske uddannelser er de mest kompetence givende indenfor bl.a.:
- grafisk design
- hjemmeside design
- tryk
- cd'er
- andet?

Områderne skal forstås bredt. Hvis man søger på grafisk design, kommer der
en lang liste, men hvilke uddannelser er så at sige de bedste?

venlig hilsen jesper

Fra : Kurt Brixen

Dato : 20-05-02 18:31

On Mon, 20 May 2002 17:12:12 -0700, "Rasmus F. Jørgensen"
<rfj@esenet.dk> wrote:

> [...]
>
>Områderne skal forstås bredt. Hvis man søger på grafisk design, kommer der
>en lang liste, men hvilke uddannelser er så at sige de bedste?

Mediegrafiker og grafisk trykker er her:

http://www.grafiske-uddannelser.dk/

Det er lærlingeuddannelserne indenfor det der før var Grafisk Forbund
(Nu HK-Industri).

Kurt Brixen

Fra : Søren Blom

Dato : 20-05-02 19:22

"Kurt Brixen" <no_spam_to_brixen@get2net.dk> skrev

Der er også Handelsgrafiker uddannelsen. Ved ikke ret meget om den, men har
en veninde der lige er blevet færdig fra Tønder, se hendes web-site på
http://www.nokke.subnet.dk/ måske er der noget information på den, ellers
skriv til Jannie, hun bider ikke.

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Peter | Paintbox

Dato : 21-05-02 07:58

in article 3ce912b0$0$11900$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, Rasmus F.
Jørgensen at rfj@esenet.dk wrote on 21/05/02 2:12:

> [...]
>
> Områderne skal forstås bredt. Hvis man søger på grafisk design, kommer der
> en lang liste, men hvilke uddannelser er så at sige de bedste?

For et par måneder siden har der været et lignende spørgsmål.
Efter min mening, bør du gøre op med dig selv, hvad du vil:

1) Lave/layoute/designe dine egne ting (altså selv komme med idéerne)

eller

2) Færdiggøre ovenstående.

Er du mest til 1'eren, bør du kigge på Grafisk Højskole, Reklameskolen
(dyr!) eller andre decidere kreative uddannelser.

Er du til 2'eren, ville jeg kigge på den traditionelle grafikeruddannelse
eller den forholdsvis nye mediegrafikeruddannelse - begge tages på de
tekniske skoler, f.eks. Københavns tekniske Skole www.kts.dk

For MANGE af uddanelserne er det en rigtig god idé, hvis du har en
praktiksplads - ellers kan det være svært at blive optaget. Dette gælder
især de tekniske uddannelser.

Vil du på Reklameskolen, er det en god idé (læs: svær at få) med en
læreplads på et bureau, da de sikkert gerne vil betale gildet.

Der er sikkert mange flere muligheder ... go' jagt!

Peter

Fra : B. Jakobsen

Dato : 21-05-02 09:30

der er jo også de kreative uddannelser som grafisk designer, eks.
designskolen i Kolding og i København. Er selv uddannet fra Kolding og har
fundet det en god uddannelse.
Kh
Bjørn

Fra : Martin Helbo

Dato : 21-05-02 13:20

"Rasmus F. Jørgensen" <rfj@esenet.dk> wrote in message
> [...]
>
> Områderne skal forstås bredt. Hvis man søger på grafisk design, kommer der
> en lang liste, men hvilke uddannelser er så at sige de bedste?

Der er netop startet et par nye uddannelser samlet under betegnelsen Digital
Media.
Her arbejdes der bl.a. med grafik, flash, cd præsentation o.lign.

Du kan læse mere på:
http://www.aats.dk/karriere/teknologi/indgang.phtml?stil=teknologi&udd_noegl
e=46&menu=valg
http://www.digitalmedia.dk/