Hvornår er selvtægt lovlig
Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 20-05-02 14:05

Selvtægt er et negativt ladet ord, og man får ofte at vide, at selvtægt er
ulovlig.

Der må imidlertid være en del undtagelser. Det mest iøjenspringende er
nødværge, hvor man skrider til selvtægt for at hindre drab eller
legemsbeskadigelse.

Betragt følgende situationer! I hvilke er det lovligt ved fysisk indgriben
at hindre en ulovlig handling i at komme til udførelse: Hvornår må man
foretage civil anholdelse af personen, der udfører eller helt åbenbart skal
til at udføre en ulovlig handling.

1. En forælder står og tæver løs på sit barn, hvilket er ulovligt. Må man
fysisk hindre det, og i ekstreme situationer foretage en civil anholdelse?

2. Man pågriber en - ikke voldelig - indbrudstyv i sit hus eller sin
lejlighed. Må man foretage en civil anholdelse?

3. Man pågriber en - ikke voldelig - indbrudstyv i en ven eller nabos hus
eller lejlighed, som man efter aftale har opsyn med. Må man foretage en
civil anholdelse?

4. En åbenlyst spirituspåvirket person vil sætte sig op i sin bil og køre.
Man hindrer ham/hende fysisk i at gøre det.

5. Man færdes lovligt i naturen; en lodsejer eller jagtejer optræder stærkt
truende og peger på en med sit skydevåben. Må man fratage ham/hende
skydevåbenet og evt. foretage en civil anholdelse af pågældende?

6. Man griber en lastbilchauffør eller lodsejer på fersk gerning i færd med
ulovligt at lede stærkt giftige stoffer eller gylle ud i en å. Må man fysisk
hindre vedkommende i det, evt. foretage en civil anholdelse?

7. Man griber en jæger i ulovligt at skyde total fredede fugle, f.eks.
havørne. Må man fratage vedkommende jagtvåbenet med efterfølgende aflevering
til politiet hhv. foretage en civil anholdelse.

Sammenfattende: hvornår må man fysisk hindre folk i at begå ulovligheder?

Poul Evald Hansen
Email: pevh@vip.cybercity.dk /
poulevaldhansen@hotmail.com

2.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 20-05-02 14:13

"Poul Evald Hansen" <cft6753@vip.cybercity.dk> skrev:

> Sammenfattende: hvornår må man fysisk hindre folk i at begå
> ulovligheder?

Der må foretages en civilanholdelse, hvis der er tale om et forhold,
der er underlagt offentlig påtale. Dvs. for at få svar på alle dine
punkter skal vi have fundet ud af om dine scenarier er underlagt
offentlig påtale.

Retsplejeloven:
§ 755. Politiet kan anholde en person, der med rimelig grund mistænkes
for et strafbart forhold, der er undergivet offentlig påtale, såfremt
anholdelse må anses for påkrævet for at hindre yderligere strafbart
forhold, for at sikre hans foreløbige tilstedeværelse eller for at
hindre hans samkvem med andre.

Stk. 2. Samme beføjelser har enhver, der træffer nogen under eller
i umiddelbar tilknytning til udøvelsen af et strafbart forhold, der er
undergivet offentlig påtale. Den anholdte skal snarest muligt overgives
til politiet med oplysning om tidspunktet og grundlaget for
anholdelsen.

Stk. 3. Finder opløb sted, hvorunder der øves eller trues med vold
på person eller gods, eller er slagsmål, hvori flere har deltaget,
resulteret i drab eller betydelig legemsbeskadigelse, og den eller de
skyldige ikke med sikkerhed kan udpeges, kan politiet anholde enhver,
der er til stede, og som kan mistænkes for strafbar deltagelse.

Stk. 4. Anholdelse må ikke foretages, hvis frihedsberøvelse efter
sagens art eller omstændighederne i øvrigt ville være et
uforholdsmæssigt indgreb.

Stk. 5. Efter politiets begæring kan beslutning om anholdelse
træffes af retten.

--
Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://miljokemi.dk/temaer.htm

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 20-05-02 15:50

On 20.05.2002 15:04, in article acas9h$22ju$1@news.cybercity.dk, "Poul Evald
Hansen" <cft6753@vip.cybercity.dk> wrote:

[klip]
> Sammenfattende: hvornår må man fysisk hindre folk i at begå ulovligheder?
[klip]

Morten har lige gennemgået reglerne om anholdelse, så det vil jeg udelade.
Så vidt jeg lige kan huske, er alle de forhold du beskriver undergivet
offentlig påtale. Selv om de ikke skulle være, vil en civil anholdelse
normalt ikke give anledning til straf for ulovlig frihedsberøvelse, hvis den
anholdende har troet at det var (så mangler der forsæt).

Reglerne om straffri nødværge findes i straffeloven § 13 (den kan du selv
slå op på retsinfo).

Grundreglen efter stk. 1 er at nødværge (altså fysisk indgriben) er
straffri, når det hindrer et påbegyndt eller overhængende angreb. Overgrebet
kan både være på personer (ikke kun den der udfører nødværgen), men også på
samfundsværdier. De fleste af dine eksempler er således omfattet (også den
med gyllen i åen).
Hvis man går udover havd der er nødvendigt, kan man være straffri efter stk.
2 hvis det skyldes en ved angrebet opstået angst eller ophidselse. Man taler
så ikke om lovlig nødværge, men man straffes ikke. Det har den betydning at
et sådant overdrevent indgreb foretaget i nødværge, kan mødes af den
angrebne (der startede med at være angriberen) med lovlig nødværge. Lidt
avanceret... Hvis man går yderligere ud over hvad der er forsavrligt kan
straffen alligevel nedsættes eller bortfalde jf. § 84.
Stk. 3 omhandler brug af magt bl.a. i.f.m. anholdelse.

Det var en kort omgang med nogle hovedtræk.

/kristian