Dias Scanner
Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 20-05-02 12:28

Hejsa

Kan man få en billig diasscanner (USB eller firewire) som er god?

Mvh
Gunnar Kristiansen

Fra : Villy Erichsen

Dato : 20-05-02 14:29

Gunnar Kristiansen wrote:

> Hejsa
>
> Kan man få en billig diasscanner (USB eller firewire) som er god?

Hvad er billig i dine øjne? Og hvad er god?
Hvad skal scanningerne bruges til?

Ovenstående skal besvares for at give et brugbart råd.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 20-05-02 17:42

> Hvad er billig i dine øjne?
Op til ca. 3000,-

> Og hvad er god?
Bare god! Dvs. bedre end de lorte CD'er man får hos Kodak...

> Hvad skal scanningerne bruges til?
Indscanninger af alle familiens gamle negativer, og som "digitalisator"
til mit Spejlreflekskamera.

Mvh
Gunnar

Fra : tom dissing

Dato : 20-05-02 17:57

Det er ind imellem muligt at købe aldrende SCSI dias skannere.. Til billige
penge.
Prøv evt Foto-C der nu dav ( eller sådan noget lignende)
De har ( havde ) som ex. En Polaroid scanner til 1500-2500 !? KRONERtil salg
for nyligt måske har de stadig den.
Kvaliteten bliver ikke meget bedre end photo Cder, men du kan selv vælge din
"farvetone!" altså hvordan billedet skal se ud exc også i kontrast!
Tom

Ellers er der hele tiden masser af trykkerier der går ned. De har tit gamle
Nikon Cool Scans eller bedre scannere til salg.. Til "relativt" billige
penge
PS
3k er nok i underkanten !?

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 20-05-02 18:15

PS 3k er nok i underkanten !?

-Jamen man kan jo få en HELT NY Microtek USB fætter til ca. 2k inkl.
moms hos Japan foto...

Hvordan er den?

Jeg ved bare, at de billeder mit Canon digital IXUS
tager er markant bedre end Kodak photo CD'er...de er jammerlige!

Mvh
Gunnar

Fra : Villy Erichsen

Dato : 20-05-02 20:19

Gunnar Kristiansen wrote:

> Op til ca. 3000,-

Så er det nok ikke en diasscanner du skal lede efter men en flatbedscanner
med dias låg.

> Bare god! Dvs. bedre end de lorte CD'er man får hos Kodak...

> Indscanninger af alle familiens gamle negativer, og som "digitalisator"
> til mit Spejlreflekskamera.

Det er såmænd ikke så meget scanneren men softwaren du bruger til at
scanne der er afgørende.
Selv med en meget billig scanner får du flotte billeder med Silver Fast
software.
Se mere her: http://www.silverfast.dk/dk2001/
Her kan du også hente en demo til den scanner du har bestemt dig for.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Geir Brændvik

Dato : 21-05-02 11:28

Villy Erichsen <brita-villy@adslhome.dk> wrote:

> Det er såmænd ikke så meget scanneren men softwaren du bruger til at
> scanne der er afgørende.

Hva med oppløsningen?

Beste

Geir Brændvik

Fra : Villy Erichsen

Dato : 21-05-02 16:05

Geir Brændvik wrote:

> Hva med oppløsningen?

Til familealbummet kan stort set alle nyere scannere scanne i mere end
rigelig opløsning.
I det hele taget skal man slet ikke bruge de mange DPI - undtaget til
Lineart (stregscanning-1000 DPI)
Til fotos er det rigeligt med 300 DPI

Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-05-02 17:02

Hej Villy

Har du nogensinde set et dia indscannet i 300dpi og så overført til en
fotoCD fremviser og 'blæst op' på en 2x2m skærm? - Det tyder det ihvertfald
ikke på...

Hvis du scanner fx. en dia taget på en 200ASA Ektachrome film og indscanner
den i 300dpi og viser den fra omtalte fotoCD på en sådan skærm, så får du
en opløsning, der svarer til, at du havde brugt en 1000ASA Fujichrome
diasfilm, - kornet _MEGET_ endda, uskarp, som om du havde glemt at stille
afstanden, før du tog billedet!

Selv min gamle Agfa Studioscan IIsi er _ikke_ velegnet, hvis man vil lave
blow-ups på storskærme, selvom denne IIsi kan gå op til 4800dpi i max.
indscqanningskvalitet, så er scannerhovedet kun på 600x600dpi (high) og
360x720 (low). Så hvis man skal have en diasscanner, der kan matche de nye
film i kvalitet, så _skal_ man op på mindst 600x1200 - helst 1200x1200 for
at opnå et tilfredsstillende kvalitet.

Så til det opr. spørgsmål vil jeg sige, at man skal vælge en af de nyeste
Canon, Agfa, Nikon eller GEC (GEC importeres ikke til Danmark, nogle af
deres modeller er identiske med tilsvarende Minolta scannere), og alle de
nyeste scannermodeller kan køre med både USB og FireWire.

Af software vil jeg helt klart anbefale FotoLook - (kræver PhS 3.05LE eller
tilsvarende kompatibelt program) - til Agfas scannere og til generel brug
vil Macromedia xRes 2.0 være helt forrygende. Ligesom FotoLook har den en
simuleret forøgelse af dpi - svjh. helt op til 2400x2400. xRes arbejder
uden problemer på Mac OS 7.5.x til 9.2.2. Og man kan bruge _alle_ Photoshop
plug-ins til den og langt de fleste af MM's egne plug-ins - selv effekter
til DreamWeaver og Director, - kan også bruges.

For dem, der gennem flere år har holdt MacFormat blev den på et tidspunkt
givet væk som gave fra Macromedia til abonnenter. Hvis man reg. hos
Macromedia, sår man gratis reg.nr..

For dem, der gerne vil ha' den, så kan jeg tilbyde at kopiere CD'en for
jer. I skal så blot sende et tomt 700mb CD medie + en frankeret svarkuvert.

NB. En 'sidegevinst' ved xRes er også, at den er aldeles unikt til finere
dokumentscanning af fx. gamle dokumenter o.l. - netop pga. dens høje
interne opløsningsevne.

NB2. xRes kan også bruges på 68k Macs, men det reducerer antallet af
plug-ins, der er til rådighed, da mange plug-ins kræver PPC.

mvh. Erik richard

Villy Erichsen wrote:

> [...]
> rigelig opløsning.
> I det hele taget skal man slet ikke bruge de mange DPI - undtaget til

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Birger Borgwardt

Dato : 27-05-02 11:19

Gunnar Kristiansen <funkpost@mac.com> wrote:

>Hejsa
>
>Kan man få en billig diasscanner (USB eller firewire) som er god?

Hej.

Nu er det snart en gammel tråd, men har du ikke fået en løsning på
problemet, så har jeg som andre fortalt om, en SCSI Canon 2700
scanner, der står og ikke laver noget ;)

Send mig en mail offlist, hvis det kan hjælpe dig.

Hilsen B.