Skærme
Fijala 3554
Skærm med flad skærm men ikke "fladskærm"
Fra : ha

Dato : 20-05-02 10:53

lyder det mærkeligt, så ved jeg ikke hvordan jeg
ellers kan forklare det.

Jeg leder efter en 21" skærm der skal være
"flatscreen", f.eks. som nyere fjernsyn. Men altså
ikke en decideret fladskærm.

Jeg har set en 19" hos computercity, men de
havde ikke en 21".

Er der nogen der ved hvad det hedder, og som
måske samtidig har nogle anbefalinger og links
til hvor en sådan fætter kan købes.
Bruges mest til grafik, foto, tekst og internet.
Pris er ikke altafgørende, men jeg vil selvfølgelig
ikke bruge mere end højst nødvendigt.

Jeg har set de tidligere posts igennem, men har
desværre ikke fundet noget .

mvh
ha

Fra : Blaster

Dato : 20-05-02 12:08

Hey

Du kunne f.eks. undersøge lidt om Sony MultiScan CPD-E530 .. til ca. 7000
kr. , den skulle eftersigende være ret god til prisen.

Fra : ha

Dato : 20-05-02 13:17

> Du kunne f.eks. undersøge lidt om Sony MultiScan CPD-E530 .. til ca. 7000
> kr. , den skulle eftersigende være ret god til prisen.

ok, tak.

mvh
ha

Fra : Madsen

Dato : 20-05-02 11:52

ha skrev:

> Jeg leder efter en 21" skærm der skal være
> "flatscreen", f.eks. som nyere fjernsyn. Men altså
> ikke en decideret fladskærm.

Altså stadig en billedrørsskærm (CRT), men med helt fladt billedrør.
Der er mange producenter som laver skærme med helt flade billedrør.
Sony og Philips f.eks.

Madsen.

Fra : ha

Dato : 20-05-02 13:25

> Altså stadig en billedrørsskærm (CRT), men med helt fladt billedrør.

Jeps, lige netop.

> Der er mange producenter som laver skærme med helt flade billedrør.
> Sony og Philips f.eks.

Ok, har set (hjemmesider) på Sony og Philips, men "man"
bliver helt forvirret. Jeg ved jo, at du arbejder meget med
grafik og så vidt jeg husker har du engang fortalt, at det vist
er en 24" skærm du sidder med, men det bliver nok for dyrt
for mig (desværre).

Kender -, har du erfaring med -, eller kan du anbefale nogen
specifik skærm vil det jo ligesom gøre det lidt nemmere at
gå på prisjagt, da jeg synes det er svært at sammenligne
priser på skærme med forskellige egenskaber.

Tak for input.

mvh
ha

Fra : Madsen

Dato : 20-05-02 13:43

ha skrev:

> [...]
> gå på prisjagt, da jeg synes det er svært at sammenligne
> priser på skærme med forskellige egenskaber.

Jeg er og har altid været inkarneret "Sony-freak" så jeg er nok ikke
den rette at spørge om dette, da jeg altid vil anbefale Sony, uanset
hvad man så end stiller foran mig af alternativer (næsten).
Sony's skærme er såkaldte gittermaskeskærme hvor de fleste andre
producenter laver hulmaskeskærme. Gittermaskeskærme har to vandrette
streger tværs over skærmen og nogle kan ikke arbejde ved en skærm der
har sådanne to streger, da de hele tiden får øje på dem.
Jeg opdager dem ikke medmindre jeg går meget tæt på skærmen og leder
efter dem, så mig har de aldrig generet. Dog er det nok anbefaleses-
værdigt at tjekke efter om du er generet af disse streger inden du
farer ud og køber en gittermaskeskærm. Prøv evt. om du kan få lov til
at prøve den af i butikken eller køb den over nettet, så du har 14
dages returret.

Forskellen på hulmaske- og gittermasketeknologien kan du bla. se her:
http://www.howstuffworks.com/question401.htm

Madsen.

Fra : ha

Dato : 20-05-02 14:07

> Jeg er og har altid været inkarneret "Sony-freak" så jeg er nok ikke
> den rette at spørge om dette, da jeg altid vil anbefale Sony, uanset
> hvad man så end stiller foran mig af alternativer (næsten).

He he, nå men jeg gjorde det jo så alligevel.

> [...]
> farer ud og køber en gittermaskeskærm. Prøv evt. om du kan få lov til
> at prøve den af i butikken eller køb den over nettet, så du har 14

godt råd, tak, jeg vil se om jeg kan finde en forhandler,
der har sådan en jeg kan se "live"

mvh
ha

Fra : Thïngmand

Dato : 22-05-02 08:12

> [...]
> streger tværs over skærmen og nogle kan ikke arbejde ved en skærm der
> har sådanne to streger, da de hele tiden får øje på dem.

Min 20" Eizo laver samm trick, men det er heller ikke noget jeg ligger mærke
til - men hvorfor laver de ikke alle med gittermaske, hvis man kan undgå
stregerne?

Fra : Madsen

Dato : 22-05-02 13:17

Thïngmand skrev:

> men hvorfor laver de ikke alle med gittermaske, hvis man kan undgå
> stregerne?

Nu er det normalt gittermaskeskærme der har stregerne og hulmaskeskærme
der ikke har, men generelt kan man sige at gittermaskeskærme er mere
lysstærke/kontrastrige end hulmaskeskærme er, og det er også en af de
største grunde til at det ofte er gittermaskeskærme man vælger til
grafisk arbejde. De er fremragende til billedbehandling f.eks.
Hulmaskeskærme har tendens til at være mere "grumsede" at se på.

Madsen.

Fra : Dr. Ralph

Dato : 21-05-02 00:54

>Jeg leder efter en 21" skærm der skal være
>"flatscreen", f.eks. som nyere fjernsyn. Men altså
>ikke en decideret fladskærm.

Hvis du er interesseet i en brugt skærm - der stadig har 1 års onsite
garanti (ny skærm indenfor 24 timer ved problemer) og er i PERFEKT
stand - så kontakt mig lige.

Det er en NEC 22' FP1370 med .24 dotpitch over hele skærmen, 20'
synligt areal, 100% fladt diamondtron billedrør (Mitsubishi's udgave
af et trinitron rør) og flg. specs:

Max resolution: 2048 X 1536 at 80 Hz

Other Resolutions
1920 x 1440 at 85 Hz; 1856 x 1392 at 88 Hz; 1800 x 1400 at 85 Hz;
1792 x 1344 at 91 Hz; 1600 x 1200 at 102 Hz; 1280 x 1024 at 118 Hz;
1152 x 870 at 132 Hz; 1024 x 768 at 154 Hz; 832 x 624 at 160 Hz; 800 x
600 at 160 Hz; 640 x 480 at 160 Hz

Nypris: 13.500 kr incl moms

Min pris: Alt over 4.000 kr vil gøre mig glad :)

Kvittering og garantibevis haves selvfølgelig - den er købt i
computerstore.

Min mail er:
dr.ralph@solremove.sol

Husk at fjerne remove i min mailadresse - ellers får jeg den aldrig :)

Alt afhængig af, om jeg kan få en hæderlig pris for min 22' afgør jeg
om det bliver denne eller min fars 19' Eizo, der bliver solgt.

Får jeg en acceptabel for min NEC 22' (over 4.000 kr) så beholder min
far sin Eizo 19' - får jeg ikke det, så overtager min far min NEC 22'
og hans Eizo 19' bliver solgt.

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : ha

Dato : 21-05-02 15:01

Hej, tak for tilbudet, jeg har dog allerede bestilt en Sony
CPD - G520.

mvh
ha

Fra : Dr. Ralph

Dato : 22-05-02 00:25

>Hej, tak for tilbudet, jeg har dog allerede bestilt en Sony
>CPD - G520.

OK - den bliver du 100% glad for - det er lillebroderen til F520 - og
det er ingen skam - G520 er en fantastisk skærm - glæd dig !

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : ha

Dato : 22-05-02 09:18

glæd dig !

Tak, det gør jeg. Det er måske derfor jeg synes at
dagene nu, er lige så lange som juleaftensdag da
man var barn

mvh
ha

Fra : Madsen

Dato : 22-05-02 13:18

ha skrev:

> Tak, det gør jeg. Det er måske derfor jeg synes at
> dagene nu, er lige så lange som juleaftensdag da
> man var barn

Kender godt fornemmelsen ;)
Meld tilbage hvad du synes om den, ikke?

Madsen.

Fra : ha

Dato : 22-05-02 21:06

> Meld tilbage hvad du synes om den, ikke?

Jeps, turen går til Ålborg imorgen eftermiddag (torsdag)

mvh
ha

Fra : ha

Dato : 23-05-02 16:57

> Meld tilbage hvad du synes om den, ikke?

Wow, det ser ud til at det er kram, det er et kanon
flot billede, og indtil nu har jeg ikke kunnet få øje på
nogle streger.
Jeg er bestemt optimistisk m.h.t. mit videre bekendt-
skab med skærmen. Hen ad vejen skal jeg jo have
den "fintunet", men som sagt, umiddelbart er det en
rigtig god skærm.

Tak for indput og gode råd (selvom de var dyre)

mvh
ha

Fra : Madsen

Dato : 23-05-02 18:16

ha skrev:

> Wow, det ser ud til at det er kram, det er et kanon
> flot billede, og indtil nu har jeg ikke kunnet få øje på
> nogle streger.

Det lyder godt. Som nævnt tidligere skal jeg også se _meget_ godt
efter for at få øje på stregerne på min.

> Jeg er bestemt optimistisk m.h.t. mit videre bekendt-
> skab med skærmen. Hen ad vejen skal jeg jo have
> den "fintunet", men som sagt, umiddelbart er det en
> rigtig god skærm.

Det tvivler jeg slet ikke på.

> Tak for indput og gode råd (selvom de var dyre)

Kvalitet og pris følges ofte ad. :)

Madsen.