Motorcyklister og fotofælder???
Fra : Kim...streetfigther@~

Dato : 19-05-02 23:21

Hej!

Jeg har ofte spekuleret på hvad der sker hvis man kommer blæsende
forbi
en af de der fotofælder der måler ens fart, og samtidigt tager et
billede af en! Hvad sker der med motorcyklister, for ved biler har de
jo
nummerpladen til at lokalisere føreren, men på mc sidder der jo kun
den
bagpå, går man fri for den bøde eller hvad???? Er der nogen der har
erfaring??? synes iøvrigt at de tit er fulstændigt fejlplaceret! De
burde at være placeret ved skoler, og ikke på en stor bred motorvej
eller omfartsvej! Pengemaskiner er der nongen der kalder dem!!!

http://www.sitecenter.dk/motorcykler

MVH Kim...
(Bandit600)

Fra : Lars Stokholm

Dato : 20-05-02 09:37

Jeg tror ikke der er den store fare. I forvejen kasserer de en stor del af
de billeder de får af bilister fordi billedet af føreren ikke er skarpt nok,
eller fordi der er en solskærm eller andet i vejen. Og jeg har svært ved at
se hvordan man skulle kunne tage et ordentligt billede af en MC-fører med
hjælm og visir o.s.v.
Men det er altså kun gætværk fra min side, så hæng mig ikke op hvis du
alligevel får et billede med posten...

Lars

Fra : Thomas Hjort

Dato : 20-05-02 09:38

<streetfigther@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> burde at være placeret ved skoler, og ikke på en stor bred motorvej
> eller omfartsvej! Pengemaskiner er der nongen der kalder dem!!!

De er kun penge maskiner.

Så vidt jeg har hørt vil du aldrig kunne få en bøde hvis kontrolposten er
ubemandet. Og selvom du havde plade foran ville de have svært ved at bevise
at det var dig pga. hjelmen.

Hvis den er bemandet kan betjenten notere din plade. Men han kan stadig ikke
bevise at det er dig der sidder på den. Ihverfald ikke med en fullface og
slet ikke med sort visir.

En her i gruppen (kan ikke huske hvem) har vundet en 'sag' over politiet,
netop fordi de ikke kunne bevise at det var ham der sad på MC'en.

Mvh Thomas
Med SV650S, fullface og sort visir.

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-02 11:07

> En her i gruppen (kan ikke huske hvem) har vundet en 'sag' over politiet,
> netop fordi de ikke kunne bevise at det var ham der sad på MC'en.

Det var den der historie der var i www.ing.dk (ingeniøren) ??

Tabte han ikke den ? - Ham Guzzi-manden ?

Mvh
Allan Rasmussen

Fra : Thomas Hjort

Dato : 20-05-02 12:05

"Allan Rasmussen" <luise (a) mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det var den der historie der var i www.ing.dk (ingeniøren) ??
>
> Tabte han ikke den ? - Ham Guzzi-manden ?

Nej jeg er sikker på at politiet frafaldt sagen. Han har en hjemmeside hvor
det hele er beskrevet, men det er laaaaang tid siden at jeg læste om det er
på NG så jeg kan ikke huske url'en.

Mvh Thomas

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 20-05-02 13:47

On Mon, 20 May 2002 13:04:37 +0200, "Thomas Hjort"
<dsl54291@vip.cybercityFJERN.dk> wrote:

>Nej jeg er sikker på at politiet frafaldt sagen. Han har en hjemmeside hvor
>det hele er beskrevet, men det er laaaaang tid siden at jeg læste om det er
>på NG så jeg kan ikke huske url'en.

Ét frafald og ét i retten. Så hvis du kun har hørt om det første, så
er det længe siden du har været forbi min hjemmeside :)

Jeg har stadig ikke fået slutningen på sagen lagt ind, men ellers kan
resten findes her: <http://www.twe.net/breve.html>

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

'Wer bremst, hat Angst!' - Werner Beinhart

Fra : Foo Bar

Dato : 20-05-02 13:54

Det er helt rigtigt at ubemandede fotofælder (endnu!) ikke kan 'fange'
motorcykler, men det kan de bemandede hvor en betjent i bilen noterer
nummeret på motorcyklen. Man er altså bestemt ikke 'fredet' fra de bemandede
fotofælder (som vistnok er den eneste slags der er i brug i
hovedstadområdet?!)

Bliver man fanget i en bemandet fartfælde (og politiet finder at billedet er
tilstrækkelig godt til at man kan retsforfølges) får man tilsendt et brev
med det mere eller mindre vellignende billede af motorcyklen og føreren. (Af
ukendte årsager er motorcyklisters privatliv mindre værd end billisters,
hvorfor passagersædet ikke er overdækket til trods for at dette fremgår af
brevet..!) Vedlagt brevet er også en formular man kan udfylde for enten
frivilligt at erkende at man selv førte motorcyklen på tidspunktet hvor
billedet blev taget og altså selv acceptere bøden, eller benytte til at
fortælle hvem der førte motorcyklen.

Det er først når man vælger at lade være med at udfylde formularen, at det
lige bliver en smule finurligt... (Efterfølgende paragraffer og konventioner
er bl.a. fremskafffet med venlig hjælp fra "Det Danske Center for
Menneskerettigheder" - http://www.menneskeret.dk og Københavns Politi's
afdeling for Automatisk Trafikkontrol - http://www.politi.dk

I brevet står der, at ifølge færdselsloven (§65 stk. 1) er ejeren af et
motorkøretøj pligtig til "efter anmodning fra politiet" at oplyse hvem der
som fører har benyttet motorkøretøjet. Dette kunne jo umiddelbart lyde som
om man har pligt til at fortælle hvem der kørte motorcyklen - men i
selvsamme brev står der at man ikke har pligt til at oplyse hvem føreren
var, hvis man har overladt det til en person der ikke lovligt kunne føre
det.

Ifølge færdselsloven er det føreren der skal have bøden - og ifølge samme
lov er man som ejer pligtig til at fortælle hvem der har ført motorcyklen.
Men jvfr. Retsplejeloven (som er 'vigtigere' end Færdselsloven!) er du er
ikke pligtig til at "optræde selvinkriminerende", hvilket vil sige at du
ikke kan tvinges til at give oplysninger der medfører at du selv kan
straffes. (Se Retsplejelovens § 754, og §§ 751, 752.) Princippet om at man
ikke har pligt til at optræde selvinkriminerende er også i overensstemmelse
med Den Europæiske Menneskerettighedskonvention - og specifikt FNs
"Konvention om borgerlige og politiske rettigheder" artikel 14, stk. 3-G fra
1966 (ratificeret af Danmark den 6/1-1972 og trådt i kraft den 23/3-1976).

I praksis betyder dette, at hvis man selv har ført motorcyklen kan man ikke
tvinges til at sige det. For ikke så frygtelig længe siden faldt der dom i
en lignende sag ved Odense Byret, hvor tiltalen blev frafaldet af netop
denne grund. (Se http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=188791) Det
værst tænkelige der kan ske er så vidt jeg kan se, at politiet ved deres
efterforskning finder at du selv har ført motorcyklen og så kommer du til at
betale den samme bøde...

Uffes hjemmeside (på http://www.twe.net) fortæller om hans to sager, hvor
han fik frafaldt tiltalen i den første - og den anden endte i retten (omend
efter lange og muntre skriverier med ordensmagten). Hvordan endte sagen der
kom for retten? - Hva' siger du til at opdatere din hjemmeside snart Uffe..?
Du er jo næsten en legende her på DFM - og det forpligter..!

/claus

1) Ja. Jeg har en udestående sag med Københavns Politi af 'ovenstående
karakter'.
2) Nej. Jeg har ikke tænkt mig hverken at "optræde selvinkriminerende" eller
udfylde nogen formular.
3) ... Fordi jeg mener at bevisbyrden ligger hos politiet - og ikke hos mig!
4) Ja. Jeg mener at mange af fotofælderne er rene penge-maskiner, som intet
har med færdselssikkerhed at gøre.

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 20-05-02 13:41

On Mon, 20 May 2002 12:07:06 +0200, "Allan Rasmussen" <luise (a)
mail.tele.dk> wrote:

>Det var den der historie der var i www.ing.dk (ingeniøren) ??
>
>Tabte han ikke den ? - Ham Guzzi-manden ?

Hey, jeg har faktisk et navn - mange navne faktisk ;) Om jeg tabte er
vel et temperamentsspørgsmål. Retssagen gik ud at fastslå, om jeg
havde haft pligt til at oplyse førerens identitet og det fandt retten
jeg havde. Derfor idømtes jeg en bøde på DKK 500,- og således kan man
jo ikke just sige jeg vandt.

Tilgengæld er det aldrig lykkedes Frederiksberg Politi at identificere
føreren, så fartbøden på DKK 1900,- hænger stadig i luften - dermed
tabte jeg heller ikke helt:)

--
Med venlig hilsen - Sincerely
Uffe Roger Bøgvad Andersen - mailto:urb@twe.net

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-02 22:05

> Hey, jeg har faktisk et navn - mange navne faktisk ;)

Yepsen! Sorry... Havde lige glemt dit navn...
Men kunne tydligt huske billedet med den formummede chauffør - og den
langsliggende - V-motor!

Mvh
Allan Rasmussen

Fra : Henrik H. Jensen

Dato : 20-05-02 10:47

Jeg har 2 gange kørt forbi en sådan photofælde, og set "det røde blitzlys",
uden at der efterfølgende er dukket en bøde op. Så regn med du på MC er
"fredet"

--
----
Regards

Fra : Kenneth S

Dato : 20-05-02 12:02

"Henrik H. Jensen" <hj@cdm.dk> wrote in message
> [...]
blitzlys",
> uden at der efterfølgende er dukket en bøde op. Så regn med du på MC er

...det er alligevel for sent at bekymre sig, når det sker

Kenneth (..der desværre gentagne gange har fået taget rigtig gode utvetydige
fotoserier i sin bil..grr..)
R1

Fra : james

Dato : 21-05-02 08:13

> Kenneth (..der desværre gentagne gange har fået taget rigtig gode utvetydige
> fotoserier i sin bil..grr..)

Det er Gud's straff for at køre i buret!

-james

Fra : Kim...streetfigther@~

Dato : 20-05-02 12:01

Hej igen!

Hmm.. Jamen det lyder jo som om man går udenom bøderne, så det er da
altid noget! Kender desuden en der fik tilsendt en fartbøde, der var
taget fra en af de der vw transportere der holder i siden af vejen,
med en panserbasse indeni, problemet var bare at det var blevet
(skudt) i københavn, men han ikke havde været i kbh de sidste 8 år(bor
i det vestjyske), og at der på bødeforlægget stod at der skulle være
tale en rød yamaha, men han kørte altså på lyseblå bmw k1200.Så da han
henvendte sig til politiet per tlf, fik han at vide at manden i
transporteren havde vendt sig om og noteret nr.pladen ud igennem
forruden, men havde åbentbart aflæst pladen forkert, men de indrømmede
da de havde lavet en fejl, og han slap!

http://www.sitecenter.dk/motorcykler

Mvh Kim...
Bandit600...Forever!!!

Kig forbi min hjemmeside, der er over 300 mc billeder!!!

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 20-05-02 13:43

On Mon, 20 May 2002 11:47:29 +0200, "Henrik H. Jensen" <hj@cdm.dk>
wrote:

>Jeg har 2 gange kørt forbi en sådan photofælde, og set "det røde blitzlys",
>uden at der efterfølgende er dukket en bøde op. Så regn med du på MC er
>"fredet"

Lad hellere være med at regne med det - det er motorcykler nemlig
ikke. Iøvrigt har Københavns Politi monteret fremadrettede kameraer i
alle deres AHK-vogne, henover vinteren. Det løser ikke deres problem
med at identificere føreren bag styrthjelm og solbriller, men tro ikke
de ligger på den lade side.

Fra : Jonas Holt

Dato : 20-05-02 13:16

> http://www.sitecenter.dk/motorcykler

Hej Kim
Det er meget svært og generende for øjnene at læse din jæmmeside med de
sorte bogstaver på mørkeblå baggrund.

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 20-05-02 18:19

Er det nu vi skal sige længe leve til det tonede visir??

/Thomas

Fra : Jonas Holt

Dato : 20-05-02 18:52

> Er det nu vi skal sige længe leve til det tonede visir??

Er det godt at læse hjemmesider med?

Jonas Holt & CBR600F2