"Økologiske skadyrsbekæmpere"...
Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 19-05-02 22:07

.... under den overskrift fandt jeg på vores lokale internet
"opslagstavle" følgende beskrivelse:

"Kinesiske dværgvagtler sælges. Disse små hyggelige og charmerende
fugle holder drivhuset effektivt frit for ukrudt og skadedyr."

Jeg blev egentlig lidt nysgerrig; er der nogle her, der har erfaring
med ovenstående. Så kunne det da være lidt interessant at få en
beskrivelse af, "hvordan de virker i praksis" samt fordele/ulemper.

Fortsat god pinse
Dorte

Fra : Per K

Dato : 20-05-02 10:31

"Dorte R.M. Hansen" <dot.ringholm@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med ovenstående. Så kunne det da være lidt interessant at få en
> beskrivelse af, "hvordan de virker i praksis" samt fordele/ulemper.

Spiser fugle også ukrudt nu ? Den har jeg ikke hørt før.

Venligst Per

Fra : basse

Dato : 20-05-02 21:30

> "Kinesiske dværgvagtler sælges. Disse små hyggelige og charmerende
> fugle holder drivhuset effektivt frit for ukrudt og skadedyr."

Vagtlerne er faktisk ret hyggelige og effektive til at fjerne div. insekter
fra drivhuset bl.a. er myrer og deres æg og larver en af deres
ynglingsspiser. Mht. ukrudt vil de nok kunne tage spirende planter, men ikke
større planter. De skraber dog i bunden og spiser formodentlig også en del
ukrudtsfrø, hvilket er med til at holde ukrudtet nede.

> Jeg blev egentlig lidt nysgerrig; er der nogle her, der har erfaring
> med ovenstående. Så kunne det da være lidt interessant at få en
> beskrivelse af, "hvordan de virker i praksis" samt fordele/ulemper.

Jeg var vældigt glad for mine vagtler især fordi de løste mit myreproblem i
drivhuset, desværre forsvandt de, fordi et eller andet dyr gravede sig ind i
drivhuset og tog dem, så du skal på en eller anden måde sikre dig, at rovdyr
ikke kan komme ind i drivhuset på nogen måde.
Det giver også lidt problemer med udluftning, da vagtlerne kan flakse op og
på den måde ved et uheld komme ud af et tagvindue, men det kan selvfølgelig
klares med noget net.
Det er ret små og sarte fugle, så de må ikke kunne komme i klemme nogen
steder f.eks. mellem en plantekasse og glasset.
Du er til en vis grad nødt til at suppleringsfodre i sommerhalvåret og fodre
dem fuldt ud i vinterhalvåret. I en kold vinter vil de evt. ville kunne have
problemer med at klare kulden og det kan derfor være nødvendigt at tage dem
indenfor

Det kan lyde som mange ulemper, men alt i alt var jeg meget glad for mine
vagtler og vil gerne have dem igen, når jeg får et nyt drivhus.

> Fortsat god pinse
Tak i lige måde

Mvh. Rebekka