pc card PowerBook G4
Fra : Storm

Dato : 19-05-02 20:46

Det lille drev i siden på en Titanium der er til pc card - hvad bruger
man helt præcis det til?

Jeg har søgt lidt men kan ikke blive klog på det.
Nogle steder lyder det som forbeholdt udviklere, andre steder som om jeg
kan overføre filer. I manualen står bare at det udvider funktionerne i
computeren.

Konkret har jeg lånt et digitalt kamera med en lille 64 mb memory card.
Men det er vel ikke meningen at det er til sådan en fætter, jeg tør ikke
prøve?
Jeg har også lånt et eksternt SanDisk drev, men det kan jeg kun "mounte"
fra OSX, så jeg tænkte om det faktisk var overflødigt?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-05-02 21:04

In article <1fcg98n.3nvnzx1k3wl02N%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> Det lille drev i siden på en Titanium der er til pc card - hvad bruger
> man helt præcis det til?

Alt muligt. Fx et kort til at slutte mobiltelefonen til så du kan komme
på indernettet mens du er på værtshus, eller en ekstra harddisk, eller
et ekstra netværkskort eller en masse andet.

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-05-02 23:17

In article <newsspam4-27DA1B.22042219052002@dtext.news.tele.dk>,

> Alt muligt. Fx et kort til at slutte mobiltelefonen til så du kan
> komme på indernettet mens du er på værtshus, eller en ekstra
> harddisk, eller et ekstra netværkskort eller en masse andet.

Oprindeligt har det vel været brugt til et pc-card med modem eller et
netværkskort, men begge dele er indbygget i en titanium. Den har jo også
kun plads til et pc-card, mens de ældre PowerBook havde plads til to.
Jeg har således et ethernet-kort til min gamle PowerBook.
Pc-card hedder i øvrigt også PCMCIA-kort. Man plejer at bruge
sidstnævnte betegnelse til Mac og pc-card til pc'er. Windows-brugere kan
ikke finde ud af forkortelser på mere end fire bogstaver.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-05-02 23:27

Fra : Storm

Dato : 20-05-02 10:58

> [...]

> sidstnævnte betegnelse til Mac og pc-card til pc'er. Windows-brugere kan
> ikke finde ud af forkortelser på mere end fire bogstaver.

I manualen står at jeg kan indsætte PCMCIA type I eller type II eller
Cardbuskort. Det lyder som om jeg, udover at komme på nettet fra
værtshus, også ville kunne bruge det til simpel lagerplads? Det er nok
enten eller afhængigt af hvilken type kort?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-05-02 12:27

Ninzen@ofir.dk (Storm) writes:

> [...]
> værtshus, også ville kunne bruge det til simpel lagerplads? Det er nok
> enten eller afhængigt af hvilken type kort?

Disse kort er meget almindelige til bærbare til at udvide den
oprindelige maskine (på samme måde som fx PCI-kort til PC'ere), og
nogen af dem virker også på en Mac.

Der findes et hav af forskellige kort, som fx giver en SCSI-controller
til eksterne diske, et modem, et netværkskort, osv osv. Det afhænger
helt af kortet, og der kan ikke generaliseres.

Den eneste måde du kan finde ud af om et givent kort virker, er ved at
sætte det i

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Storm

Dato : 20-05-02 17:00

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> [...]
> helt af kortet, og der kan ikke generaliseres.
>
> Den eneste måde du kan finde ud af om et givent kort virker, er ved at

Takker for svarene. Nu er jeg da blevet klogere.
Min idé var at bruge en sådan "ekstern* disk til back-up af ting jeg
ikke har eller vil have på server. Og det lyder det som om jeg kan.
Så jeg prøver Villys forslag ved lejlighed.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Villy Erichsen

Dato : 20-05-02 14:41

Storm wrote:

> [...]
> værtshus, også ville kunne bruge det til simpel lagerplads? Det er nok
> enten eller afhængigt af hvilken type kort?

Det er enten eller - og du kan bruge det som lagerplads. Har du en kortlæser
på den stationære (USB - fås som kombineret SmartCard og PCMCIA) - behøver du
ikke slæbe rundt på den bærbare.
Køb den hos fotohandleren for nogle få hundrede kroner - her kan du også købe
PCMCIA kort - som regel meget billigere end hos PC/Mac forhandlere.
Kortene fås i forsk. størrelser.
--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 20-05-02 15:27

Ninzen@ofir.dk (Storm) writes:

> [...]
> fra værtshus, også ville kunne bruge det til simpel lagerplads? Det
> er nok enten eller afhængigt af hvilken type kort?

Put bare kortet i. Enten virker det eller også virker det ikke. Du kan
ikke forvolde skade ved at forsøge. Jeg har brugt nogle forskellige
kort fra fotografiapparater i min Pismo og det er fungeret helt fint:
Kortet moutes på skrivebordet, hvorefter du kan kopiere fra det som et
hvilket som helst andet medie.

-j

--
Akademisk Opgavebank
http://akademiskopgavebank.dk

Fra : Storm

Dato : 20-05-02 17:00

Janus Sandsgaard <janus@akademiskopgavebank.dk> wrote:

> [...]
> kort fra fotografiapparater i min Pismo og det er fungeret helt fint:
> Kortet moutes på skrivebordet, hvorefter du kan kopiere fra det som et

Ja, det var lige det jeg ville.
Men de virker nok godt ikke som skabt for hinanden.
Kortet er 43 mm bredt og drevet i Tibooken er 55 mm. Jeg er bange for at
skubber jeg det helt ind - bliver det et helvede at få det ud igen.

Jeg har en traumatisk oplevelse med den slags.
Den første mac jeg så på en grafisk arbejdsplads, (hvor vi kørte et DDE
Unix-baseret grafisk dtp-program - omkring 1990) skulle jeg friskt vise
at jeg kunne noget mac. Desværre satte jeg en diskette i drevet med fast
hånd. Der sad allerede een. Der *var* faktisk plads til 2. De kunne bare
ikke komme ud igen...

Tøset tilder jeg til OSX, og lægger billederne ind.
Men jeg forsker lige videre om det kan lade sig gøre.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 20-05-02 18:49

Ninzen@ofir.dk (Storm) writes:

> [...]
> skabt for hinanden. Kortet er 43 mm bredt og drevet i Tibooken er
> 55 mm. Jeg er bange for at skubber jeg det helt ind - bliver det et

Du skal have fat i en adaptor: Et PC-kort med plads til et
flash/whatever-kort. De følger som regel med ved løb af
ram-kortene. Det er pladshensyn der gør, at størrelsen adskiller sig
fra andre PC-kort.

-j

Fra : Storm

Dato : 20-05-02 22:06

> [...]

> flash/whatever-kort. De følger som regel med ved løb af
> ram-kortene. Det er pladshensyn der gør, at størrelsen adskiller sig

Ok - tak for tip. Nej sådan en adaptor bliver det ikke til. Jeg klarer
det/har klaret det i OSX.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 20-05-02 22:19

Ninzen@ofir.dk (Storm) writes:

> Ok - tak for tip. Nej sådan en adaptor bliver det ikke til. Jeg
> klarer det/har klaret det i OSX.

Hvordan?

(er blevet nysgerrig på, om jeg har misforstået problemstillingen)

-j

Fra : Storm

Dato : 21-05-02 11:13

> Hvordan?
>
> (er blevet nysgerrig på, om jeg har misforstået problemstillingen)

Jeg kan godt forstå, du ikke helt kan følge hvad jeg havde gang i.

Men jeg havde lånt et eksternt drev til at læse foto-disken, men jeg
kunne kun mounte den fra OSX. Fra OS9 kunne jeg ikke få kontakt, og
derfor tænkte jeg om der var andre muligheder. Også hvis jeg en anden
gang kunne slippe for at låne drevet også.

Jeg tror ikke du misforstod problemstillingen

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-05-02 22:46

On Mon, 20 May 2002 00:17:01 +0200,
> [...]
> sidstnævnte betegnelse til Mac og pc-card til pc'er. Windows-brugere kan
> ikke finde ud af forkortelser på mere end fire bogstaver.

PC Card er det nye navn for det gamle PCMCIA. Og PCMCIA står for:
People Can't Memorize Computer Industry Acronyms

--
Povl H. Pedersen -
Use 2 letters from first+last name to form username@home.terminal.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 21-05-02 01:09

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> writes:

> PC Card er det nye navn for det gamle PCMCIA. Og PCMCIA står for:
> People Can't Memorize Computer Industry Acronyms

Kunne du huske det, eller slog du det op på nettet?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-05-02 22:56

In article <slrnaeirk4.3v4.nospam@home.terminal.dk>,
"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote:

> PC Card er det nye navn for det gamle PCMCIA. Og PCMCIA står for:
> People Can't Memorize Computer Industry Acronyms

Pudsigt nok faldt jeg lige over en liste med forkortelser. Nogle af dem
er ganske sjove:

SCSI System Can't See It

PENTIUM Produces Erroneous Numbers Through Incorrect Understanding of
Mathematics

ISDN It Still Does Nothing

WWW World Wide Wait

MICROSOFT Most Intelligent Customers Realize Our Software is Only for
Fools and Teenagers.

WINDOWS Will Install Needless Data On Whole System.

Andre er bestemt ikke morsomme:

APPLE Arrogance Produces Profit-Losing Entity.

MACINTOSH Most Applications Crash; If Not, The Operating System
Hangs.

Henrik Münster
Esbjerg