Ukrudt mellem fliserne...
Fra : Karen Aggerholm

Dato : 19-05-02 20:05

Hej !

Jeg har efterhånden fået flere og flere ukrudt mellem fliserne, og de ser
bestemt ikke kønt ud. Jeg har anskaffet mig en ukrudtsjern, men jeg har
vanskelig ved at bruge den, da fliserne lægger så tæt ved siden af hinanden
at jeg ikke kan få jernet mellem fliserne. Er der nogle af jer der har en
god ide hvad jeg ellers kan gøre.

Mvh.

Karen Aggerholm

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 19-05-02 20:16

Hej Karen

Jeg plejer at bruge et hakkejern. Hvis du vil have ukrudten helt væk kan du
eventuelt drysse med salt eller vande med eddikesyre. Eddikesyren blandes 1
del syre til 3 dele vand.

Mvh
Mette

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 19-05-02 20:23

> [...]
hinanden
> at jeg ikke kan få jernet mellem fliserne. Er der nogle af jer der har en

Du har flere muligheder...
1. sprøjte med roundup (Det mest effektive, men desværre også miljømæssigt
den dårligste)
2. vande med en blanding af vand og eddikkesyre (1 syre til 4 vand) Lugter
lidt men er "harmløst" behandlingen skal dog gentages jævnligt.
3. brænde det (virker ikke ret godt efter min mening)
4. Kraftigt saltvand (kan dog efterlade hvide skjolder)

Bare nogle forslag...

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Lars Lautrup

Dato : 19-05-02 22:34

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> 1. sprøjte med roundup (Det mest effektive, men desværre også miljømæssigt
> den dårligste)

Jeg har brugt en del Round-up, men jeg syntes ikke rigtigt at det har været
rigtigt effektivt. Ukrudtet kommer hurtigt igen. Sidste år faldt jeg så over
noget der hedder "Zeppelin" i OBS. Iflg. dåsen skulle det være skånsomt
overfor miljøet samtidig med at det virker på både ukrudt- og ukrudtsfrø.
Det er ligesom Round-up temmeligt dyrt, men det ser ud til at være
effektivt. Området jeg sprøjtede sidste år var ukrudtfrit resten af
sæsonen - og i år har jeg ikke set noget til ukrudtet (på det sted...)
Jeg vil ihvertfald give alle fliseområderne en omgang med det i år.

> 2. vande med en blanding af vand og eddikkesyre (1 syre til 4 vand) Lugter
> lidt men er "harmløst" behandlingen skal dog gentages jævnligt.

Jeg har prøvet det. Det virker - men ikke ret længe. Er der ikke noget om at
fliserne ikke kan lide det sure miljø i længden og kan smuldre af det?

> 3. brænde det (virker ikke ret godt efter min mening)

Spild af gas (=penge) - efter min mening. Desuden ser afbrændt halvvissent
ukrudt ikke pænt ud.

Lars Lautrup (Fjern '-nowhere-' fra adresse ved svar)
www.netstjernen.dk - Danmarks bedst opdaterede søgemaskine!

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-05-02 08:03

On Sun, 19 May 2002 23:34:22 +0200, "Lars Lautrup"
<lars@lautrup-nowhere-.dk> wrote:

>Spild af gas (=penge) - efter min mening. Desuden ser afbrændt halvvissent
>ukrudt ikke pænt ud.

Om man brænder eller sprøjter, så vil der altid stå vissent ukrudt
tilbage som man næsten altid skal ud og fjerne manuelt.

Brænderen er dog rigtig skæg hvis der samtidig er lidt myrer på terassen

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jakob Bock

Dato : 20-05-02 12:30

> 1. sprøjte med roundup (Det mest effektive, men desværre også miljømæssigt
> den dårligste)

.... og desuden ikke lovligt på flisebelagte arealer.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Lars Lautrup

Dato : 20-05-02 12:49

"Jakob Bock" <jakobb@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> ... og desuden ikke lovligt på flisebelagte arealer.

Det er lidt underligt ikke? - jeg mener, flisebelagte arealer er jo det sted
hvor Round-Up'en kommer i kontakt med den mindste mængde jord. Uanset hvad
man gør, så er det svært *kun* at sprøjte fugerne i fliserne.

Nå, der er jo så mange underlige love man ikke forstår

Fra : Jakob Bock

Dato : 19-05-02 20:25

> [...]
> at jeg ikke kan få jernet mellem fliserne. Er der nogle af jer der har en

Det nemmeste er at bruge hænderne, og ganske enkelt hive det op. Gør det
jævnligt, så er det til at overkomme.

Venlig hilsen
Jakob