Overdækning af persille
Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 19-05-02 19:35

Hej,

Hvornår skal persille overdækkes efter såning for at undgå angreb af fluer?

Mvh.

--
Martin Nystrup Rasmussen
Kom ud i naturen med Naturnet.dk - http://www.naturnet.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-05-02 20:56

On Sun, 19 May 2002 20:35:09 +0200, "Martin Nystrup Rasmussen"
<nystrup@adslhome.dk> wrote:

>Hvornår skal persille overdækkes efter såning for at undgå angreb af fluer?

Det mest sikre må være at dække dem samtidig som man sår dem.
Er der overhovedet nogle skadedyr som går på persille? De kan vel
angribes af gulerødsfluer, men de går i roden og det er bladene som
bruges på persille, så det sker der egentlig ikke noget ved? Jeg har
aldrig oplevet problemer i vores persille.

http://www.gartneriet.dk

Fra : berbeck

Dato : 19-05-02 21:33

Du er da vist træt i dag, Mads. Selvfølgrlig gror persillen ikke, når et
eller andet dyr æder roden. I vores have i Holstebro opgav vi til sidst at
dyrke persille, vi fandt aldrig et universalmiddel mod "persillefluen" eller
hvad det nu måtte være - hver plante har sikkert sit skadedyr. Her i vores
nye have prøver vi selvfølgelig igen, da det er en af de lækreste
krydderurter, så gode råd modtages også her.
Hilsen Else.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-05-02 22:55

berbeck <berbeck@mail.tele.dk> skrev i en
> [...]
> nye have prøver vi selvfølgelig igen, da det er en af de lækreste
> krydderurter, så gode råd modtages også her.

Hvis jeg ikke bruger fiberdug her i Esbjerg, får jeg hverken lov at smage
persille eller gulerødder, de DØR ganske enkelt af gulerodsflueangreb. Og nu
fletter jeg så det spørgsmål ind: er der nogen i gruppen der ved om/hvor på
Nettet man kan drage nytte af de skadedyrsvarslinger der udsendes til gavn
for landbruget, uden at man skal være medlem af en eller anden
landbrugsorganisation?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-05-02 08:01

On Sun, 19 May 2002 22:33:26 +0200, "berbeck" <berbeck@mail.tele.dk>
wrote:

>Du er da vist træt i dag, Mads. Selvfølgrlig gror persillen ikke, når et
>eller andet dyr æder roden. I vores have i Holstebro opgav vi til sidst at

Mine gulerødder gror nu fint selv om 'ormene' lystigt æder af dem. Jeg
har aldrig set hverken gulerødder eller persille dø af det.
Faktisk har jeg aldrig set planter direkte dø af at blive angrebet af
skadedyr. Bortset fra 2 dage gamle frø-såede planter i drivhuset som får
topskuddet og kimbladene ædt af snegle.

> [...]
>nye have prøver vi selvfølgelig igen, da det er en af de lækreste
>krydderurter, så gode råd modtages også her.

Smid insektnet/fiberdug over så snart der er sået.

Og jeg er svært enig - persille kan man ikke undvære. Stegt sild uden
persillesovs, bare lyden af det er jo forkert

http://www.gartneriet.dk