ÅH NEJ, Minkfarm som nabo...!?
Fra : Mona

Dato : 19-05-02 18:52

Hej Gruppe.

Der går rygter om, at vores nabo-ejendom måske skal sælges til én
som vil etablere en minkfarm. Ejendommen er et nedlagt landbrug,
og der er i øjeblikket ikke minkfarm på ejendommen, ligesom der
ikke har været det tidligere.

Er der nogen her som kan hjælpe mig med oplysninger, som i bund
og grund skal ruste mig til kampen mod den truende minkfarm?
Hvilke regler skal overholdes for at kommunen giver tilladelse
til minkfarm?
Hvem kan komme med indsigelser?

Er der noget jeg + evt. andre naboer kan gøre for at forhindre
etableringen af minkfarmen?
Hjælp, hjælp, al hjælp modtages med kyshånd.

Mange hilsner fra

Mona

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 19-05-02 19:40

"Mona" <mismo@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Er der noget jeg + evt. andre naboer kan gøre for at forhindre
> etableringen af minkfarmen?
> Hjælp, hjælp, al hjælp modtages med kyshånd.

Øhee.. hvad er dit problem?

Venlig hilsen
Ebbe

Fra : Per H

Dato : 19-05-02 20:23

>Øhee.. hvad er dit problem?

at hun ikke vil bo ved siden af en minkfarm vel?

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Carsten Howard

Dato : 19-05-02 20:32

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse

> at hun ikke vil bo ved siden af en minkfarm vel?

Det vil være fedt hvis man selv kunne vælge sin nabo, men det kan man ikke.

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 19-05-02 20:20

Hvis der er en vis afstand til naboen, bliver lugtproblemerne altså
begrænset. Der er da ikke noget at være så skrækslagen for.

Mvh.
Mette

Fra : Carsten Howard

Dato : 19-05-02 20:26

"Mette Nylander Sørup" <bio_freak1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvis der er en vis afstand til naboen, bliver lugtproblemerne altså
> begrænset. Der er da ikke noget at være så skrækslagen for.
>
> Mvh.
> Mette

Det må man vel tage med når man bor på landet!

Carsten

Fra : Mona

Dato : 20-05-02 07:33

Mette Nylander Sørup <bio_freak1@hotmail.com> skrev i en
> Hvis der er en vis afstand til naboen, bliver lugtproblemerne
altså
> begrænset. Der er da ikke noget at være så skrækslagen for.

Bortset fra mink der slipper ud og myrder vores høns, minimum 1
million fluer der invaderer vores luftrum, minkgylle der stinker
mange gange værre end svinegylle, foder der stinker i kilometers
omkreds og hundredevis af døde, pelsløse kroppe, der ligger i går
i forrådnelse...

Med venlig hilsen

Mona, der har valgt at bo lige midt i naturen på landet fordi der
er stille, roligt og ren luft (forhåbentligt resten af mine
dage).

Fra : Carsten Howard

Dato : 19-05-02 20:25

> [...]
>
> Er der noget jeg + evt. andre naboer kan gøre for at forhindre
> etableringen af minkfarmen?
> Hjælp, hjælp, al hjælp modtages med kyshånd.

Hvad er der i vejen med en mink farm?
Du kan da vel være ligeglad med hvad den kommende nabo laver!

Personligt vil jeg da heller have en mink farm som nabo end en svinefarm,
det stinker noget mere.

Måske du skulle flytte væk fra landbrugs området!

Carsten

Fra : Mona

Dato : 19-05-02 22:28

> [...]
>
> Er der noget jeg + evt. andre naboer kan gøre for at forhindre
> etableringen af minkfarmen?
> Hjælp, hjælp, al hjælp modtages med kyshånd.

Helt ærligt, så synes jeg nu ikke I er særligt hjælpsomme. Kan I
ikke bare ignorere mit indlæg, hvis I ikke er i stand til at
svare på mine spørgsmål?

Med venlig hilsen

Mona, der godt ved hvordan det lugter, når man er nabo til en
minkfarm, der lige har pelset dyrene, som så ligger i en stor
dynge af døde, pelsløse kroppe, der bare ligger i går i
forrådnelse.

Fra : Per H

Dato : 20-05-02 05:43

On Sun, 19 May 2002 23:27:51 +0200, "Mona" <mismo@post.tele.dk> skrev:

>Mona, der godt ved hvordan det lugter, når man er nabo til en
>minkfarm, der lige har pelset dyrene, som så ligger i en stor
>dynge af døde, pelsløse kroppe, der bare ligger i går i
>forrådnelse.

Det kunne du jo bare have sagt. det vidste vi måske ikke.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : hshlab

Dato : 20-05-02 09:00

> [...]

Helt ærligt, så synes jeg nu ikke I er særligt hjælpsomme. Kan I
ikke bare ignorere mit indlæg, hvis I ikke er i stand til at

-Ja, det er lidt trist at du som i dette tilfælde ikke får svar, men istedet
selv bombarderes med en hel masse uinteresserede modspørgsmål. Men det skal
man nok forvente når man stiller et spørgsmål som kan forarge enkelte
personer. Jeg forstår sandelig godt, at du helst vil undgå at være nabo til
en minkfarm! Dit hus bliver heller ikke dyrere af det i tilfælde af
salg -men jeg tror ikke ikke der er ret meget at gøre... andet end at håbe
på at farmeren finder ud af at han ikke har råd til at etablere sig
alligevel.

Minkbrancen.... går den forøvrigt ikke af H til? måske skal du bare have
tålmodighed et par år
Mvh. Thomas

Fra : Carsten Howard

Dato : 20-05-02 09:24

> [...]
> minkfarm, der lige har pelset dyrene, som så ligger i en stor
> dynge af døde, pelsløse kroppe, der bare ligger i går i

Så må du have gjort mere opmærksom på hvad problemet var i dit indlæg.

For mig ser det mere ud som at det er selve det at avle mink du har noget
imod.

Men igen du har valgt at bo op af et landbrug, så visse lugt kan man ikke
slippe for.

Carsten

Fra : Mona

Dato : 20-05-02 12:19

Carsten Howard <¤carsten.howard@ishoejby.dk> skrev i en

> [...]
har noget
> imod.
>
> Men igen du har valgt at bo op af et landbrug, så visse lugt

Hej Carsten.

Hvor er det lige i mit indlæg, at du kommer i tvivl om, hvad det
er jeg søger om hjælp til?

Er det der hvor jeg skriver:

CITAT
1. Hvilke regler skal overholdes for at kommunen giver tilladelse
til minkfarm?

2. Hvem kan komme med indsigelser?

3. Er der noget jeg + evt. andre naboer kan gøre for at forhindre
etableringen af minkfarmen?
CITAT SLUT

Så vidt jeg selv kan se, er både spørgsmål 1, 2 og 3 fuldstændigt
klart formulerede spørgsmål, som jeg ikke umiddelbart kan se, at
nogen kan misforstå...?

Jeg har IKKE valgt at leve op af et landbrug. Jeg har valgt at bo
på en nedlagt ejendom, som har nedlagte ejendomme på begge sider.
Det er en af disse ejendomme, som måske skal være minkfarm.

Jeg har ikke noget imod ordinære landbrug med dyr i staldene og
på markerne samt gyllespredning ved behov. Men jeg har noget mod
at bo klods op af en minkfarm, og nu forsøger jeg at undersøge
hvilke muligheder jeg har for at forhindre at den kommer. Måske
bliver det aldrig til noget, men hellere være på forkant i stedet
for at den etableres og jeg så efterfølgende finder ud af, at vi
kunne have gjort indsigelser og forhindret at den kom.

Med venlig hilsen

Mona

Fra : Carsten Howard

Dato : 20-05-02 12:52

> Så vidt jeg selv kan se, er både spørgsmål 1, 2 og 3 fuldstændigt
> klart formulerede spørgsmål, som jeg ikke umiddelbart kan se, at
> nogen kan misforstå...?

Jeg kan bare ikke se hvad der ligger til begrundelse for dine spørgsmål, det
giver ikke udtruk for om du er dyreværns aktivist eller hva!

> Jeg har IKKE valgt at leve op af et landbrug. Jeg har valgt at bo
> på en nedlagt ejendom, som har nedlagte ejendomme på begge sider.
> Det er en af disse ejendomme, som måske skal være minkfarm.

Fordi noget er nedlagt er det jo ikke ensbetydende at det vil forblive det!
Det er da klart hvis der muligheder i de ejendomme, så er der sikkert nogen
som på et tidspunkt vil bruge de muligheder.

> [...]
> for at den etableres og jeg så efterfølgende finder ud af, at vi
> kunne have gjort indsigelser og forhindret at den kom.

Nu bor jeg i Ishøj og her er sgu også mange som jeg ikke bryder mig om at bo
ved siden af, men det er der ikke noget at gøre ved, så nu flytter jeg væk
her fra selv om at jeg har boet her i over 28 år.

Men held og lykke med det!

Mvh

Carsten

PS: Jeg flytter også på landet!

Fra : Mona

Dato : 20-05-02 20:05

fuldstændigt

> Jeg kan bare ikke se hvad der ligger til begrundelse for dine
spørgsmål, det
> giver ikke udtruk for om du er dyreværns aktivist eller hva!

Nej, jeg er ikke dyreaktivist, men i grunden er det vel
fuldstændigt ligegyldigt for mit spørgsmål og det svar jeg søger.
Jeg ønsker ikke at overtræde nogle love, men vil gerne kende de
regler der gælder.

> [...]
> Det er da klart hvis der muligheder i de ejendomme, så er der
sikkert nogen
> som på et tidspunkt vil bruge de muligheder.

Du har ret, men derfor vil jeg stadig gerne have lov til at bruge
de lovlige midler jeg kan, for at forhindre at der kommer en
> [...]

> ved siden af, men det er der ikke noget at gøre ved, så nu
flytter jeg væk
> her fra selv om at jeg har boet her i over 28 år.

Jeg har selv boet i lejlighed i én af 27 ens betonblokke i Århus,
og jeg kan godt forstå at du gerne vil ud på landet.

> Men held og lykke med det!

Tak i lige måde.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 21-05-02 22:14

Carsten Howard wrote:
> PS: Jeg flytter også på landet!

Arhh.... det er da hovedgaden du flytter til
Næhdu, vi er nogen som er flyttet på landet, og har 3 km ind til den
nærmeste lille flække

Btw, Vi ses forhåbentligt snart

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/

Fra : Carsten Howard

Dato : 21-05-02 22:51

"Søren C. Fischer" <usenet@fischer-streton.dk> skrev i en meddelelse

> Arhh.... det er da hovedgaden du flytter til
> Næhdu, vi er nogen som er flyttet på landet, og har 3 km ind til den
> nærmeste lille flække
>
> Btw, Vi ses forhåbentligt snart

Det er langt ude på landet for mig!
Ja vi ses snart!

Carsten

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 20-05-02 09:26

Mona skrev:

> Helt ærligt, så synes jeg nu ikke I er særligt hjælpsomme. Kan I
> ikke bare ignorere mit indlæg ...

Jeg sad og spekulerede på, om ikke det var bedre du stillede
spørgsmålet i: <news:dk.forbruger> - og det er ærligt ment.

I forbruger-gruppen sidder der faktisk nogen, der er ret godt
inde i div. paragraffer. Så jeg tror der ville komme nogle gode
svar fra dem.

> [...]

> minkfarm, der lige har pelset dyrene, som så ligger i en stor
> dynge af døde, pelsløse kroppe, der bare ligger i går i

Jeg kan godt forstå din/jeres fortvivlelse over, at der kan komme
sådan et stinkende anlæg til nabo. Jeg ville selv være ked af, at
skulle være nabo til en svinefabrik, kalkunfarm, losseplads eller
en minkfarm.

Prøv lige forbrugergruppen Mona.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 20-05-02 09:29

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 20-05-02 09:31

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 20-05-02 09:39

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 20-05-02 09:41

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 20-05-02 10:16

Svend Erik Bertelsen gentog sig selv 5 gange:

5 svar med samme indhold! Jeg fatter ikke hvad der er sket. Om
det er mig der skal undskylde eller det er Sunsite´s server,
aner jeg ikke

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Per H

Dato : 20-05-02 11:19

måske veerne efter pinsen

Fra : Poul E.

Dato : 20-05-02 10:24

On Sun, 19 May 2002 19:51:53 +0200, "Mona" <mismo@post.tele.dk> wrote:

> [...]
>som vil etablere en minkfarm. Ejendommen er et nedlagt landbrug,
>og der er i øjeblikket ikke minkfarm på ejendommen, ligesom der

Hvis du søger på Google efter sætninger som - etablering minkfarm -
nedlagt landbrug - eller lignende, får du sikkert link til nogle
lignende sager.
---
Mvh. - Poul E. Andersen

Fra : Mona

Dato : 20-05-02 12:11

Poul E. <ea43@post12.tele.dk> skrev i en

> [...]
minkfarm -
> nedlagt landbrug - eller lignende, får du sikkert link til

Hej Poul.

God ide, som jeg også allerede har forsøgt. Resultaterne var dog
mest referater fra offentlige møder, hvor der blev truffet
beslutning om afslag/godkendelser af opførelse af minkhaller.
Umiddelbart fik jeg ikke omlyst de regler, som skal være
overholdt. Jeg håber også at jeg her via gruppen kan møde nogen
som selv har kæmpet mod en minkfarm, og altså høre om deres
selv-oplevede oplevelser...

Og så vil jeg prøve i dk.forbruger, som Svend Erik anbefaler mig
så eftertrykkeligt!

Med venlig hilsen

Mona

Fra : Leif Chr. Andresen

Dato : 22-05-02 18:19

Mona skriver:

> [...]
> til minkfarm?
> Hvem kan komme med indsigelser?
>
> Er der noget jeg + evt. andre naboer kan gøre for at forhindre

Der gik lidt tid inden jeg svarede, jeg skulle lige finde reglerne
først. Jeg svarer her i gruppen, da du tilsyneladende ikke har spurgt i
dk.forbruger.

For etablering, drift og udvidelse af minkfarme gælder reglerne i
Bekendtgørelse om pelsdyrfarme, bekendtgørelse nr. 12 af 3. januar 1992.
Reglerne er lavet for at naboerne bliver generet mindst muligt, men
f.eks. omtale i TV af flueproblemer kunne tyde på, at reglerne ikke
bliver overholdt alle steder.

For selve etableringen gælder også reglerne i husdyrbekendtgørelsen,
bekendtgørelse nr. 128 af 22. februar 2000. Pelsdyrbekendtgørelsen
stiller dog krav om større afstand til naboer, så de gælder.

Selve etableringen kræver en lokalisering af kommunen. Lokaliseringen
skal offentliggøres, og der er klagefrist, så individuelt berørte parter
kan klage. Bemærk individuelt, så en større underskriftsindsamling med
folk fra sognets fjernere egne har mindre gyldighed.

Desuden skal amtet VVM-screene etableringen, altså vurdere om der er
basis for en VVM-undersøgelse.

Der er altså ikke andet at gøre end at afvente kommunens
lokaliseringsgodkendelse, evt. bruge ventetiden til at finpudse de
saglige argumenter, og så indsende en klage når lokaliseringen er kommet
i offentlig høring. Pøj-pøj.

--
Leif Chr. Andresen
http://home13.inet.tele.dk/andresen

Fra : juletrae@post4.tele.~

Dato : 22-05-02 21:55

I artiklen <3CEBD30A.FC52187C@familie.tele.dk>,
skrev Leif Chr. Andresen <Andresen@familie.tele.dk>:
> [...]

> kan klage. Bemærk individuelt, så en større underskriftsindsamling med
> folk fra sognets fjernere egne har mindre gyldighed.

Der har været en underskriftindsamling i Roum i Møldrup kommune mod en
planlagt minkfarm, der fik kommunens godkendelse. Efter
underskriftindsamlingen ændrede kommunen opfattelse og ændrede indstillingen
til Viborg amt.

--
Helge.

Fra : Leif Chr. Andresen

Dato : 26-05-02 17:27

juletrae@post4.tele.dk skriver:

> [...]
> planlagt minkfarm, der fik kommunens godkendelse. Efter
> underskriftindsamlingen ændrede kommunen opfattelse og ændrede indstillingen

Det var da heldigt for naboerne, men jeg håber da, at der også var
saglige grunde indblandet. Kommunens afgørelse om ikke at give
godkendelse alligevel kan nemlig også indklages, f.eks. af minkfarmeren
(som altså ikke blev minkfarmer alligevel). Hvis Skov- og Naturstyrelsen
havde ændret kommunens afgørelse, var man jo lige vidt.

Men jeg regner med, at underskriftsindsamlingen havde bragt nye
argumenter for dagens lys, og det var derfor kommunen ændrede
opfattelse, jeg kender ikke den konkrete sag.