Båndbreddestyring på en linux maskine
Fra : Martin Kaasgaard

Dato : 19-05-02 18:44

Hej

Jeg har en linux maskine, der fungerer som gateway, er der nogen der ved
hvordan tilgængelig båndbredde kan styres ud fra hvilken ip eller MAC
adresse trafikke kommer fra?

Der er 2048/512 til rådig hed i alt. er det f.eks muligt at sætte det op
sådan at ip 192.168.0.2 får tildelt 256/128, ip 192.168.0.5 får 1024/128??

Takker

// Martin

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 19-05-02 21:05

"Martin Kaasgaard" <martin@kaasgaard.dk> writes:

> Jeg har en linux maskine, der fungerer som gateway, er der nogen der ved
> hvordan tilgængelig båndbredde kan styres ud fra hvilken ip eller MAC
> adresse trafikke kommer fra?

Ja, det er beskrevet i Advanced Routing howto, kapitel 9. Se
<http://mirrors.sunsite.dk/ldp/HOWTO/Adv-Routing-HOWTO.html>.

> Der er 2048/512 til rådig hed i alt. er det f.eks muligt at sætte det op
> sådan at ip 192.168.0.2 får tildelt 256/128, ip 192.168.0.5 får 1024/128??

Ja, det kan man vist godt. Men det vil klart være mere logisk at sætte
det op således at alle kan få fuld båndbredde, hvis der ikke er andre
der skal bruge den.

Dit spørgsmål har i øvrigt intet med serverhardware at gøre. Jeg har
sat FUT til dk.edb.netvaerk, hvor spørgsmål om netværk hører
hjemme. Det betyder at svar på dette indlæg havner der.

--
Jacob - www.bunk.cc
Beauty, brains, availability, personality; pick any two.