irDA og Bluetooth
Fra : Hov-Hov

Dato : 19-05-02 16:54

Hej, jeg har lidt mobilos spørgsmål:

1) Er irDA en smart forkortelse for infrarød? Jeg overvejer at købe en t65,
som er uden infrarød. Hvad kan infrarød bruges til og kommer jeg mon til at
mangle det??

2) t65 har heller ikke bluetooth. Hvad kan det bruges til i dag? Har jeg ret
når jeg siger at det ikke er så udbredt endnu at det kan bruges til noget
fornuftigt??

God Pinse!

Johnny

Fra : Zolotan

Dato : 19-05-02 17:45

man kan godt købe et Bluetooth dims til at sætte i bunden af T65'eren.. men
prisen er hvis nok over 1k.
så hellerer et kabel.. men det koster også lidt over 300kr..

Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 19-05-02 17:53

On Sun, 19 May 2002 17:54:24 +0200, "Hov-Hov" <js@juice.dk> wrote:

> [...]
>som er uden infrarød. Hvad kan infrarød bruges til og kommer jeg mon til at
IrDA står for Infrared Data Association. Det er den organisation som
står for "de-facto" standarden IrDA.

IrDA er en måde at få data forbindelse til enheden med. De fleste
bærbae PC'ere har en IrDA port (ligesom de har en Seriel, USB osv...),
som så eks. vis kan bruges til at "forbinde" telefonen til PC med. Det
bruges ofte i situationer hvor mobil telefonen bruges som modem
(GPRS/CSD/HSCSD). Hvis du ikke har en bærbar PC og et ønske om at
koble op på Internetet når du er på farten, ja så kan man nok ikke
brue det til så meget andet. Det kan dog også bruges til at sende data
mellem 2 mobiler. Det kunne være en telefonbog, eller et møde til
kalenderen...

>2) t65 har heller ikke bluetooth. Hvad kan det bruges til i dag? Har jeg ret
>når jeg siger at det ikke er så udbredt endnu at det kan bruges til noget
>fornuftigt??
BlueTooth (eller BT som forkortelse) er lidt mere anvendelig end IrDA.
Det kan bruges til det samme som IrDA (rækkevidden er bare lidt
længere). Der ud over kan det også bruges i forbindelse med en håndfri
installation i bilen. Her er man så fri for ledninger.

Jeg ved ikke hvor udbredt BT tilbehør er i dag, men det kommer nok på
et tidspunkt, med mindre det bliver IEEE 801.3 (Wireless LAN agtig
ting).

/Thomas

Fra : Jakob Andersen

Dato : 19-05-02 19:13

> [...]
ret
> når jeg siger at det ikke er så udbredt endnu at det kan bruges til noget

Det eneste det rigtig bliver brugt til endnu er vel trådløse headset, men de
er ganske dyre, så nokia´s til 2½ k.

Jakob

Fra : Hov-Hov

Dato : 19-05-02 21:05