Chilli
Fra : S. B. [8000]

Dato : 19-05-02 13:28

Jeg har sået nogle chiliplanter, de vokser også fint.
Jeg har set at de sætter små ekstra "skud" hvor bladene og stammen mødes.
Skal de nippes af som ved tomater, eller skal de bare blive siddende?

Søren B

Fra : Kitty Leopold

Dato : 19-05-02 13:58

"S. B. [8000]" <sfb(slettes)@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Søren B
>
>Lad dem bare blive siddende. En chilli bliver nærmest som en lille busk,
men masser af bær. Jeg planer at få en stor høst.
Kitty

Fra : Jakob Bock

Dato : 19-05-02 15:53

> Lad dem bare blive siddende.

Ja, det vil jeg også mene. Til gengæld har jeg fået det råd, at man bør
fjerne den blomst/frugt, der (ofte) dannes der hvor hovedstammen deler sig
første gang. Eller -- påstås der -- skulle denne frugt tage for meget at
energien fra resten af planten. Hvad mener I -- er der noget om snakken? Den
første blomst er netop sprunget i går, og jeg ved ikke rigtigt, om jeg kan
nænne at knibe den af.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-05-02 19:51

On Sun, 19 May 2002 16:52:58 +0200, Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk>
wrote:

> [...]
>første blomst er netop sprunget i går, og jeg ved ikke rigtigt, om jeg kan

Jeg ved ikke hvordan det er på chili, men på (grøn) peber, der skal den
første blomst endelig fjernes. Det gør ondt at gøre det, men det kan
betale sig i den sidste ende. Og det er _kun_ den allerførste som skal
væk, den som sidder øverst på 'stammen' lige hvor planten sætter de
første forgreninger ud. Får den lov at blive siddende, så suger den en
masse af de kræfter som den endnu ret lille plante eller skulle bruge
til at sætte nye blade/blomster/frugter med.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jakob Bock

Dato : 19-05-02 20:12

> Jeg ved ikke hvordan det er på chili,

Mon ikke det er noget af det samme?

> men på (grøn) peber, der skal den første blomst endelig fjernes.

Egentlig underligt, at man kalder det for "grøn peber". Mig bekendt er der
da ingen peberfrugter -- hvadenten der er tale om de stærke eller de søde --
der i moden tilstand er grønne.

> Det gør ondt at gøre det, men det kan betale sig i den sidste ende.

Nu hvor jeg har hørt tippet fra flere sider, må jeg jo hellere makke ret. På
den anden side har jeg planter nok til at eksperimentere -- lidt.

> Og det er _kun_ den allerførste som skal væk, den som sidder øverst på
> 'stammen' lige hvor planten sætter de første forgreninger ud.

Jeg har faktisk en del, hvor der er mere end én blomsterknop på vej i den
første forgrening -- faktisk har jeg talt op til 7 knopper.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-05-02 20:54

On Sun, 19 May 2002 21:12:02 +0200, Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk>
wrote:

>Mon ikke det er noget af det samme?

Jeg vil tro det - de ligner hinanden meget. Jeg tænkte bare at en
chilifrugt er mindre end en peber, så måske den ikke tog så meget kraft?

>Egentlig underligt, at man kalder det for "grøn peber". Mig bekendt er der
>da ingen peberfrugter -- hvadenten der er tale om de stærke eller de søde --
>der i moden tilstand er grønne.

Jeg har heller aldrig set dem være grønne når de er modne - på den anden
side ville jeg heller ikke blive forundret hvis den findes

>Nu hvor jeg har hørt tippet fra flere sider, må jeg jo hellere makke ret. På
>den anden side har jeg planter nok til at eksperimentere -- lidt.

Prøv at nippe blomsterknoppen på nogle og lad den sidde på andre og lad
os så høre her hvordan det går.

http://www.gartneriet.dk

Fra : M@rk

Dato : 20-05-02 15:01

Sun, 19 May 2002 21:12:02 +0200, berigede Jakob Bock
<jakobb@mail.tele.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Egentlig underligt, at man kalder det for "grøn peber". Mig bekendt er der
>da ingen peberfrugter -- hvadenten der er tale om de stærke eller de søde --
>der i moden tilstand er grønne.

Den er heller ikke moden, blot spiselig.

En kollega fortalte mig i nyere tid, at Danmark er et af de få lande
hvor man spiser grøn peber ................ åbenbart en eller anden
kultur-ting

/Mark
- som udtaler sig med vanlig autoritet uden, at vide noget som helst

Fra : Jakob Bock

Dato : 20-05-02 15:43

> En kollega fortalte mig i nyere tid, at Danmark er et af de få lande
> hvor man spiser grøn peber ................ åbenbart en eller anden
> kultur-ting

Tja, det undrer mig da ikke. Jeg vil umiddelbart mene, at det er billigere
at producere umodne frugter (produktionstiden er kortere), så måske har det
noget med det at gøre.

Mark, du dyrker da habanero, gør du ikke? Jeg spørger fordi min største
habanero stadigvæk er meget lille -- der går sandsynligvis flere uger før de
første blomsterknopper viser sig -- og da pladsen bliver mere og mere trang,
er det jo jeg overvejer, at kassere de planter der ikke rigtigt er til
noget. Og hvis habaneroen ikke når at få noget der ligner modne frugter, så
ved jeg ikke rigtigt. Den har da en forholdsvis lang
udviklings-/modningstid, har den ikke? Hvordan ser det ud hos dig mht.
habanero?

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 20-05-02 17:04

Jakob Bock skrev:
> [...]

> ved jeg ikke rigtigt. Den har da en forholdsvis lang
> udviklings-/modningstid, har den ikke? Hvordan ser det ud hos dig mht.

Habanero-planten er både mindre og langsommere i sin vækst end de
fleste andre populære sorter.
Iflg. min tidsplan er Habaneroplanterne lige nu mellem 20 og 30 cm høje.
Mine Cayenner, Jalapeñoer osv er mellem 40 og 60 cm høje. Og det er
helt som det skal være.
Modningstiden for Habanero er ligeledes længere. Op mod 80 solskins-
dage fra blomst til moden frugt. Får de lov at sidde endnu længere smager
de af mere og bliver (endnu) stærkere. Høstes de for tidligt (grønne) er
de derimod særdeles u-spændende...
Mine Jalapeño (som er en tidlig sort) har sat de første mange blomster
allerede, men jeg forventer ikke at se blomster på Habanero før om 2-3
uger, forudsat at vejret arter sig efter mine ønsker...
Problemet med den lange sæson kan løses ved at tage planterne inden
for i en vindueskarm, når nætterne begynder at blive for kolde i drivhuset.
Jeg har faktisk en Habaneroplante i et sydvendt vindue, som jeg har høstet
fine frugter af det meste af vinteren.

/Jonas

Fra : M@rk

Dato : 20-05-02 17:17

Mon, 20 May 2002 16:43:16 +0200, berigede Jakob Bock
<jakobb@mail.tele.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Mark, du dyrker da habanero, gør du ikke?

Yeps - blandt andet

>Jeg spørger fordi min største habanero stadigvæk er meget lille
>-- der går sandsynligvis flere uger før de første blomsterknopper
>viser sig -- og da pladsen bliver mere og mere trang,

Det er mine også (ca. 7-8cm) - jeg har været en rigtig doven snøbel i
denne sæson, jeg har simpelthen ikke noget en meter med mine planter

De står stadig i mit mikrodrivhuset - en stor fejl - de burde have
været pottet ud forlængst .......... Jeg må se, at få pottet dem om i
en fart - ellers er der vist ikke mange chillier til mig i denne sæson

/Mark

Fra : S. B. [8000]

Dato : 20-05-02 22:04

<KLIP>

Og hvor får man så fingerne i frø til denne habanero chili plante?
Har selv kigget efter dem, men synes ikke lige der er nogle af de lokale
frøpushere der ligger inde med dem

Søren

Fra : Jakob Bock

Dato : 20-05-02 22:44

> Og hvor får man så fingerne i frø til denne habanero chili plante?

Jeg har købt mine hos Frøposen -- http://www.froposen.dk -- men du burde
også bare kunne høste frø fra en habanero du køber hos grønthandleren.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : M@rk

Dato : 20-05-02 22:50

Mon, 20 May 2002 23:04:18 +0200, berigede "S. B. [8000]"
<sfb(slettes)@privat.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Og hvor får man så fingerne i frø til denne habanero chili plante?

Jeg har høstet mine fra en frugt - men det kræver naturligvis, at man
har adgang til en sådan )

Hvis det kniber med adgangen til frugter, så send mig en email - så
kan vi måske finde ud af et eller andet )

/Mark

Fra : S. B. [8000]

Dato : 21-05-02 08:33

> [...]
> har adgang til en sådan )
>
> Hvis det kniber med adgangen til frugter, så send mig en email - så
> kan vi måske finde ud af et eller andet )

Hej Mark

Med mindre din e-mail adresse er unknown@get2net.dk , hvad jeg tvivler lidt
på, er det da ikke nemt at sende dig en mail

Søren

Fra : M@rk

Dato : 21-05-02 15:45

Tue, 21 May 2002 09:32:34 +0200, berigede "S. B. [8000]"
<sfb(slettes)@privat.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Med mindre din e-mail adresse er unknown@get2net.dk , hvad jeg tvivler lidt
>på, er det da ikke nemt at sende dig en mail

He he - hvorfor tvivler du på det - den fejler såmænd ikke noget og så
er den ovenikøbet min ))

/Mark

Fra : Duggi

Dato : 23-05-02 21:52

> En kollega fortalte mig i nyere tid, at Danmark er et af de få lande
> hvor man spiser grøn peber ................ åbenbart en eller anden
> kultur-ting

Sjovt nok kan man kun få grøn peber i Kina. Disse smager desuden anderledes
en den europæiske udgave (vores er bedre efter min mening). Måske er vores
kultur så tættere på den asiatiske end på resten af kontinentale Europa :)

/Klaus