/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
XJ600 - slingrer "faretruende"
Fra : Kim Nielsen


Dato : 19-05-02 12:54

Hej NG.

Håber der er en der har en ide til et problem med min XJ'er fra 85.
Den kører meget stabilt op til 130 - 140 stykker,herefter går den "helt
amok"hvis der er bløde
ujævnheder på vejen,hvilket der jo oftest er på motorveje.(tænker på
spordannelser).
Problemet er den begynder at slingre kraftigere og kraftigere og til sidst
er det næsten umuligt at holde den
hvis jeg ikke meget hurigt kommer ned i fart.Jeg har lige fået nye dæk
på,det har ikke haft nogen virkning.
I efteråret skiftede jeg kronrørslejer og baghjulslejer,da der var slør i
begge dele.Skiftede forgaffelolie og rykkede i
forhjulet,men kunne ikke konstatere slør her.Tilsyneladende er der heller
ikke slør i bagsvingeren,men da jeg ikke
har den store erfaring med bagsvinger og specielt monodæmperens indflydelse
på køreegenskaberne,ved jeg
ikke rigtig om det er noget der kan få styret til at gå amok.Af og til kan
jeg køre 160 et kort stykke tid uden nogen
problemer men så lige pludselig kommer der bare gang i styret og må bremse i
en h.... fart.Det skal også lige
siges jeg har kørt på den i 5år,og har ikke oplevet det før.

Håber der er en der har en ide til hvad det kan være.

Hilsen Kim



 
 
HansErik Jakobsen (19-05-2002)
Kommentar
Fra : HansErik Jakobsen


Dato : 19-05-02 13:25

Det kaldes at vofle så vidt jeg husker.
Prøv at rejse dig op i sadlen, eller læne dig lidt mere fremover.

"Kim Nielsen" <saleon@image.dk> skrev i en meddelelse
news:BlMF8.11603$4f4.472038@news000.worldonline.dk...
> Hej NG.
>
> Håber der er en der har en ide til et problem med min XJ'er fra 85.
> Den kører meget stabilt op til 130 - 140 stykker,herefter går den "helt
> amok"hvis der er bløde
> ujævnheder på vejen,hvilket der jo oftest er på motorveje.(tænker på
> spordannelser).
> Problemet er den begynder at slingre kraftigere og kraftigere og til sidst
> er det næsten umuligt at holde den
> hvis jeg ikke meget hurigt kommer ned i fart.Jeg har lige fået nye dæk
> på,det har ikke haft nogen virkning.
> I efteråret skiftede jeg kronrørslejer og baghjulslejer,da der var slør i
> begge dele.Skiftede forgaffelolie og rykkede i
> forhjulet,men kunne ikke konstatere slør her.Tilsyneladende er der heller
> ikke slør i bagsvingeren,men da jeg ikke
> har den store erfaring med bagsvinger og specielt monodæmperens
indflydelse
> på køreegenskaberne,ved jeg
> ikke rigtig om det er noget der kan få styret til at gå amok.Af og til kan
> jeg køre 160 et kort stykke tid uden nogen
> problemer men så lige pludselig kommer der bare gang i styret og må bremse
i
> en h.... fart.Det skal også lige
> siges jeg har kørt på den i 5år,og har ikke oplevet det før.
>
> Håber der er en der har en ide til hvad det kan være.
>
> Hilsen Kim
>
>



Kim Nielsen (19-05-2002)
Kommentar
Fra : Kim Nielsen


Dato : 19-05-02 13:43

Er det vægtfordelingen du mener det er galt med?jeg har altid kunnet køre op
mod de 200 uden problemer.
"HansErik Jakobsen" <xxx@xx> wrote in message
news:3ce79980$0$64995$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Det kaldes at vofle så vidt jeg husker.
> Prøv at rejse dig op i sadlen, eller læne dig lidt mere fremover.
>
> "Kim Nielsen" <saleon@image.dk> skrev i en meddelelse
> news:BlMF8.11603$4f4.472038@news000.worldonline.dk...
> > Hej NG.
> >
> > Håber der er en der har en ide til et problem med min XJ'er fra 85.
> > Den kører meget stabilt op til 130 - 140 stykker,herefter går den
"helt
> > amok"hvis der er bløde
> > ujævnheder på vejen,hvilket der jo oftest er på motorveje.(tænker på
> > spordannelser).
> > Problemet er den begynder at slingre kraftigere og kraftigere og til
sidst
> > er det næsten umuligt at holde den
> > hvis jeg ikke meget hurigt kommer ned i fart.Jeg har lige fået nye dæk
> > på,det har ikke haft nogen virkning.
> > I efteråret skiftede jeg kronrørslejer og baghjulslejer,da der var slør
i
> > begge dele.Skiftede forgaffelolie og rykkede i
> > forhjulet,men kunne ikke konstatere slør her.Tilsyneladende er der
heller
> > ikke slør i bagsvingeren,men da jeg ikke
> > har den store erfaring med bagsvinger og specielt monodæmperens
> indflydelse
> > på køreegenskaberne,ved jeg
> > ikke rigtig om det er noget der kan få styret til at gå amok.Af og til
kan
> > jeg køre 160 et kort stykke tid uden nogen
> > problemer men så lige pludselig kommer der bare gang i styret og må
bremse
> i
> > en h.... fart.Det skal også lige
> > siges jeg har kørt på den i 5år,og har ikke oplevet det før.
> >
> > Håber der er en der har en ide til hvad det kan være.
> >
> > Hilsen Kim
> >
> >
>
>



RuneR \(TDM850\) (19-05-2002)
Kommentar
Fra : RuneR \(TDM850\)


Dato : 19-05-02 13:42


"Kim Nielsen" <saleon@image.dk> wrote in message
news:B3NF8.11654$4f4.474411@news000.worldonline.dk...
> Er det vægtfordelingen du mener det er galt med?jeg har altid kunnet køre
op
> mod de 200 uden problemer.

hvad med tasker, har du det på ?



Kim Nielsen (19-05-2002)
Kommentar
Fra : Kim Nielsen


Dato : 19-05-02 13:52

Har godt nok fået en topbox på de sidste 2 måneder.Det ka da godt være det
er en del af det.Det har jeg ikke tænkt så meget på.Det har været galt ca.
et halvt år.Ved du om det kan have noget og gøre med monodæperen,da det er
noget jeg ikke har så meget check på
"RuneR (TDM850)" <ruro@get3net.dk> wrote in message
news:3ce79d9b$0$58753$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "Kim Nielsen" <saleon@image.dk> wrote in message
> news:B3NF8.11654$4f4.474411@news000.worldonline.dk...
> > Er det vægtfordelingen du mener det er galt med?jeg har altid kunnet
køre
> op
> > mod de 200 uden problemer.
>
> hvad med tasker, har du det på ?
>
>



RuneR \(TDM850\) (19-05-2002)
Kommentar
Fra : RuneR \(TDM850\)


Dato : 19-05-02 14:21


"Kim Nielsen" <saleon@image.dk> wrote in message
news:KbNF8.11661$4f4.474712@news000.worldonline.dk...
> Har godt nok fået en topbox på de sidste 2 måneder.Det ka da godt være det
> er en del af det.Det har jeg ikke tænkt så meget på.Det har været galt ca.
> et halvt år.Ved du om det kan have noget og gøre med monodæperen,da det er
> noget jeg ikke har så meget check på

Næh, ved ikke så meget topboksen kan vel gøre lidt, men hvis det har
stået på i omkring et halvt år og du kun har haft topboksen mont. i et par
måneder, så er hele problemet vist ikke der. Det var bare det første der
faldt mig ind..


> "RuneR (TDM850)" <ruro@get3net.dk> wrote in message
> news:3ce79d9b$0$58753$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> >
> > "Kim Nielsen" <saleon@image.dk> wrote in message
> > news:B3NF8.11654$4f4.474411@news000.worldonline.dk...
> > > Er det vægtfordelingen du mener det er galt med?jeg har altid kunnet
> køre
> > op
> > > mod de 200 uden problemer.
> >
> > hvad med tasker, har du det på ?
> >
> >
>
>



Kim Nielsen (19-05-2002)
Kommentar
Fra : Kim Nielsen


Dato : 19-05-02 13:56

"Vofle" hvad er det for et fæomen?
"HansErik Jakobsen" <xxx@xx> wrote in message
news:3ce79980$0$64995$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Det kaldes at vofle så vidt jeg husker.
> Prøv at rejse dig op i sadlen, eller læne dig lidt mere fremover.
>
> "Kim Nielsen" <saleon@image.dk> skrev i en meddelelse
> news:BlMF8.11603$4f4.472038@news000.worldonline.dk...
> > Hej NG.
> >
> > Håber der er en der har en ide til et problem med min XJ'er fra 85.
> > Den kører meget stabilt op til 130 - 140 stykker,herefter går den
"helt
> > amok"hvis der er bløde
> > ujævnheder på vejen,hvilket der jo oftest er på motorveje.(tænker på
> > spordannelser).
> > Problemet er den begynder at slingre kraftigere og kraftigere og til
sidst
> > er det næsten umuligt at holde den
> > hvis jeg ikke meget hurigt kommer ned i fart.Jeg har lige fået nye dæk
> > på,det har ikke haft nogen virkning.
> > I efteråret skiftede jeg kronrørslejer og baghjulslejer,da der var slør
i
> > begge dele.Skiftede forgaffelolie og rykkede i
> > forhjulet,men kunne ikke konstatere slør her.Tilsyneladende er der
heller
> > ikke slør i bagsvingeren,men da jeg ikke
> > har den store erfaring med bagsvinger og specielt monodæmperens
> indflydelse
> > på køreegenskaberne,ved jeg
> > ikke rigtig om det er noget der kan få styret til at gå amok.Af og til
kan
> > jeg køre 160 et kort stykke tid uden nogen
> > problemer men så lige pludselig kommer der bare gang i styret og må
bremse
> i
> > en h.... fart.Det skal også lige
> > siges jeg har kørt på den i 5år,og har ikke oplevet det før.
> >
> > Håber der er en der har en ide til hvad det kan være.
> >
> > Hilsen Kim
> >
> >
>
>



Steffen Rasmussen (19-05-2002)
Kommentar
Fra : Steffen Rasmussen


Dato : 19-05-02 14:23

Når vægten på forgaflen "mindskes", f.eks ved store hastigheder hvor vægten
på forgaflen mindskes grundet vindtryk på fører/passager / set top box (stor
trykflade kontra vindhastighed) og den slags..

Eneste der er at gøre er læne sig forover og tage farten af.. ellers vælter
dyret..
En mere langvarig løsning kan være at smide et par tanktasker på, idet de så
er med til at øge vægten på forgaflen, og eller en kåbe som laver downforce
på forgaflen (presser ned grundet vindtrykket).

Har du kåbe på (1/1, 1/4, 1/2) ?

-steffen

"Kim Nielsen" <saleon@image.dk> wrote in message
news:DfNF8.11666$4f4.474531@news000.worldonline.dk...
> "Vofle" hvad er det for et fæomen?
> "HansErik Jakobsen" <xxx@xx> wrote in message
> news:3ce79980$0$64995$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Det kaldes at vofle så vidt jeg husker.
> > Prøv at rejse dig op i sadlen, eller læne dig lidt mere fremover.
> >
> > "Kim Nielsen" <saleon@image.dk> skrev i en meddelelse
> > news:BlMF8.11603$4f4.472038@news000.worldonline.dk...
> > > Hej NG.
> > >
> > > Håber der er en der har en ide til et problem med min XJ'er fra 85.
> > > Den kører meget stabilt op til 130 - 140 stykker,herefter går den
> "helt
> > > amok"hvis der er bløde
> > > ujævnheder på vejen,hvilket der jo oftest er på motorveje.(tænker på
> > > spordannelser).
> > > Problemet er den begynder at slingre kraftigere og kraftigere og til
> sidst
> > > er det næsten umuligt at holde den
> > > hvis jeg ikke meget hurigt kommer ned i fart.Jeg har lige fået nye dæk
> > > på,det har ikke haft nogen virkning.
> > > I efteråret skiftede jeg kronrørslejer og baghjulslejer,da der var
slør
> i
> > > begge dele.Skiftede forgaffelolie og rykkede i
> > > forhjulet,men kunne ikke konstatere slør her.Tilsyneladende er der
> heller
> > > ikke slør i bagsvingeren,men da jeg ikke
> > > har den store erfaring med bagsvinger og specielt monodæmperens
> > indflydelse
> > > på køreegenskaberne,ved jeg
> > > ikke rigtig om det er noget der kan få styret til at gå amok.Af og til
> kan
> > > jeg køre 160 et kort stykke tid uden nogen
> > > problemer men så lige pludselig kommer der bare gang i styret og må
> bremse
> > i
> > > en h.... fart.Det skal også lige
> > > siges jeg har kørt på den i 5år,og har ikke oplevet det før.
> > >
> > > Håber der er en der har en ide til hvad det kan være.
> > >
> > > Hilsen Kim
> > >
> > >
> >
> >
>
>



Søren Dahl (19-05-2002)
Kommentar
Fra : Søren Dahl


Dato : 19-05-02 21:57

Undskyld hedder det ikke at wobble???
Eller er det et helt andet begreb?
MVH Søren



On Sun, 19 May 2002 15:22:32 +0200, "Steffen Rasmussen"
<sniffer@ællebælle_trashcan.dk> wrote:

>Når vægten på forgaflen "mindskes", f.eks ved store hastigheder hvor vægten
>på forgaflen mindskes grundet vindtryk på fører/passager / set top box (stor
>trykflade kontra vindhastighed) og den slags..
>
>Eneste der er at gøre er læne sig forover og tage farten af.. ellers vælter
>dyret..
>En mere langvarig løsning kan være at smide et par tanktasker på, idet de så
>er med til at øge vægten på forgaflen, og eller en kåbe som laver downforce
>på forgaflen (presser ned grundet vindtrykket).
>
>Har du kåbe på (1/1, 1/4, 1/2) ?
>
>-steffen
>
>"Kim Nielsen" <saleon@image.dk> wrote in message
>news:DfNF8.11666$4f4.474531@news000.worldonline.dk...
>> "Vofle" hvad er det for et fæomen?
>> "HansErik Jakobsen" <xxx@xx> wrote in message
>> news:3ce79980$0$64995$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>> > Det kaldes at vofle så vidt jeg husker.
>> > Prøv at rejse dig op i sadlen, eller læne dig lidt mere fremover.
>> >
>> > "Kim Nielsen" <saleon@image.dk> skrev i en meddelelse
>> > news:BlMF8.11603$4f4.472038@news000.worldonline.dk...
>> > > Hej NG.
>> > >
>> > > Håber der er en der har en ide til et problem med min XJ'er fra 85.
>> > > Den kører meget stabilt op til 130 - 140 stykker,herefter går den
>> "helt
>> > > amok"hvis der er bløde
>> > > ujævnheder på vejen,hvilket der jo oftest er på motorveje.(tænker på
>> > > spordannelser).
>> > > Problemet er den begynder at slingre kraftigere og kraftigere og til
>> sidst
>> > > er det næsten umuligt at holde den
>> > > hvis jeg ikke meget hurigt kommer ned i fart.Jeg har lige fået nye dæk
>> > > på,det har ikke haft nogen virkning.
>> > > I efteråret skiftede jeg kronrørslejer og baghjulslejer,da der var
>slør
>> i
>> > > begge dele.Skiftede forgaffelolie og rykkede i
>> > > forhjulet,men kunne ikke konstatere slør her.Tilsyneladende er der
>> heller
>> > > ikke slør i bagsvingeren,men da jeg ikke
>> > > har den store erfaring med bagsvinger og specielt monodæmperens
>> > indflydelse
>> > > på køreegenskaberne,ved jeg
>> > > ikke rigtig om det er noget der kan få styret til at gå amok.Af og til
>> kan
>> > > jeg køre 160 et kort stykke tid uden nogen
>> > > problemer men så lige pludselig kommer der bare gang i styret og må
>> bremse
>> > i
>> > > en h.... fart.Det skal også lige
>> > > siges jeg har kørt på den i 5år,og har ikke oplevet det før.
>> > >
>> > > Håber der er en der har en ide til hvad det kan være.
>> > >
>> > > Hilsen Kim
>> > >
>> > >
>> >
>> >
>>
>>
>
>


Claus MC (19-05-2002)
Kommentar
Fra : Claus MC


Dato : 19-05-02 14:28

"HansErik Jakobsen" <xxx@xx> skrev i en meddelelse
news:3ce79980$0$64995$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Det kaldes at vofle så vidt jeg husker.

Det hedder at "Wobble" - slingre på engelsk

/Claus



Jes Vestervang (22-05-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 22-05-02 19:29

Claus MC wrote:

> "HansErik Jakobsen" <xxx@xx> skrev:
>> Det kaldes at vofle så vidt jeg husker.
>
> Det hedder at "Wobble" - slingre på engelsk
>
Skal vi ikke kalde det vofling istedet, det lyder sgu' da lidt mere
farverigt!
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
FZS600 - uden voflere

Allan Bojesen (22-05-2002)
Kommentar
Fra : Allan Bojesen


Dato : 22-05-02 20:02


"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse
news:3cebe2ed$0$7017$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Skal vi ikke kalde det vofling istedet, det lyder sgu' da lidt mere
> farverigt!

Så kan hele cyklen jo passende kaldes et voflejern )

Allan Bojesen



Jes Vestervang (23-05-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 23-05-02 23:57

Allan Bojesen wrote:
>
> "Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev:
>> Skal vi ikke kalde det vofling istedet, det lyder sgu' da lidt mere
>> farverigt!
>
> Så kan hele cyklen jo passende kaldes et voflejern )
>
Nemlig!

BTW, hvis alle de sædvanlige ting tilsyneladende er i orden på XJ'en, så
var det måske en id´e (argh!) at tjekke svesningerne i stellet
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
FZS600

Tony Lorentzen (19-05-2002)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 19-05-02 14:40

"Kim Nielsen" <saleon@image.dk> wrote in message
news:BlMF8.11603$4f4.472038@news000.worldonline.dk...
>
> Håber der er en der har en ide til hvad det kan være.

Der er så vidt jeg ved 3 fænomener man skal være særligt opmærksomme på når
man kører MC:

Shimmy:
Et fænomen hvor forhjulet ved egen kraft begynder at "flagre" fra side til
side ved relativt lave hastigheder (60-80kmt) og kan tyde på fejl i
styrtøjet.

Wobbling:
Et fænomen hvor forhjulet slår voldsomt fra side til side. Det skyldes en
påvirkning udefra og kan forekomme ved alle hastigheder.

Weaving:
Et fænomen hvor motorcyklen kommer i langsgående vedvarende svingninger.
Fænomenet opstår ved hastigheder over 140 km/timen og som regel kun hvis
føreren ikke vejer så meget. Årsagen kan være dårligt stel, dårlig
aerodynamik (forkert eller dårlig kåbe, eller f.eks. forkert monterede
saddeltasker mm.)

Umiddelbart lyder det som om det er weaving du oplever. Prøv evt. at lægge
dig lidt ned over motorcyklen så du kommer mere i læ - og observér om
problemet forsvinder. Fælles for alle tre fænomener er, at du ikke må bruge
bremserne for at reducere hastigheden. Luk i stedet stille og roligt af for
gassen.

Desuden mener jeg helt sikkert at der på mine Givi tasker står at man ikke
må køre mere end 120 km/t med dem på. Det er der nok en årsag til.
Nu er det vel ikke herhjemme du kører 140+ km/t ?

Hilsner,

Tony



james (19-05-2002)
Kommentar
Fra : james


Dato : 19-05-02 16:28

Du skriver at du fik påmonteret nye dæk....de er da: balanceret, runde og har
rigtig tryk....vel?

Tage topbox'en af og se om fenomænet opstår.

Er hjulet foran monteret korrekt...uden spænd mellem de to ben? Check
afstanden fra hver ben til gaffelen.

Ta' en snor eller lang, lige planke fra bagdæk siderne (Du holder snoren
således at den kommer fra bagdæk, rundt siden af dæket og lige rører begge
kanter. ...af bagdæk. (Gud hvor er det nemt at gøre...og vanskeligt at
beskrive!) Du holder snoret (eller din medhjælper gør) fra foran cykelen (som
står lige oprejst) og bevæger den ind mod forhjulet. I det øjeblik den får
kontakt med forreste side af bagdækket, siger du stop til din
medhjælper..."lidt tilbage...lidt frem...Stop!" Så måler du afstand fra den
stramme snor og frem til fordæk siden. Gentage på anden side af maskinen. Hvis
disse måle (nøjagtigt målt!) ikke er ens, kører hjulene ikke lige efter
hinanden(!)

Har du ingen medhjælper, er det lettere at bruge 2 planker (og evt noget at
justere højden af plankerne...mursten el.lign), men disse skal være lige
(metal-aluminiums "planker" som snedkere bruger er perfekte) Fremgangsmoden er
ca det samme...hold planken mod bagerste del af baghjul..så højt som muligt,
uden at planken rører maskinen ellers...bevæg planken mod maskinen indtil den
rører foreste baghjulskant og stop. Gør det samme med den anden side...gå frem
og måle afstanderne.

Justér baghjulet til forhjulet, indtil de kører på samme linje!

Du skal nok ikke arbejde imorgen alligevel!



-james




Michael & Berit (22-05-2002)
Kommentar
Fra : Michael & Berit


Dato : 22-05-02 20:40

Hvad med akslen hvorpå bagsvingeren er monteret. Er der den mindste slør heri vil maskinen virke ledløs og nemmere wobble.
Jeg har kørt en 94 XJ 600N og den havde 60K på uret. Den var nem at få til at slingre ved høj fart eller ved kraftig acc. og et lille hurtigt ryk i styret. "YES, DEN LEVER", tænker man. Det er squ rimeligt klamt når den Wobbler!
Det var bagsvingeren det var galt med. Afmonteres, ny aksel, samle=som ny maskine igen.


Michael Thomsen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177520
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408659
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste