Gunnera - deling
Fra : gerda

Dato : 19-05-02 12:58

Kære NG

Vi har en kæmpe gunnera i vores have og vil gerne forære en "aflægger"
væk. Hvornår og hvordan gør vi. Bladene vokser ud fra nogle store
knolde ovenpå jorden, men hvor meget rod er der under sådan en ? og
hvor meget skal tages med for at den kan flyttes fra en have i Randers
til en i Aalborg ?

Mvh
Gerda

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-05-02 23:00

gerda <g.nicolaisen@mail.tele.dk> skrev i en
> [...]
> knolde ovenpå jorden, men hvor meget rod er der under sådan en ? og
> hvor meget skal tages med for at den kan flyttes fra en have i Randers

Der skal være en særskilt ny plante at tage, ellers tror jeg du skader for
meget. De kan købes billigt som frø. Jeg ved ikke om de danner frø i
Danmark, men de sætter da noget der ligner en kogle, der må være
formeringsorgan.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 20-05-02 22:45

Du skærer blot "aflæggeren" fra moderplanten! Der er ikke så forfærdelig
meget rod under den. Men det er ved at være i sidste øjeblik, det er bedst i
starten af maj måned.
Jeg har gjort det flere gange, alle med held. Husk blot at aftageren har
forberedt et godt gennemgravet hul med masser af kompost og så skal den jo
vandes godt hele sommeren.