Motortanker
Fra : Michael Kristensen

Dato : 19-05-02 09:45

Jeg kom til at tænke på, hvordan de forskellige motortyper tænder:

Tænder rækkemotoren altid en cylinder af gangen ?
Hvis ja, kommer en R4 motor 1-3-2-4 eller 1-4-2-3 ?

Er det rigtig, at en boksermotor (2 cylinder) tænder begge cylinder på en
gang ?

Tænder en V2 motor med ens tidsinterval mellem 1-2 som 2-1 eller kommer den
tænd_1-tænd_2-pause ?

Hvordan tænder en V4 ?

mvh - Michael Kristensen (sv650s)

Fra : Michael Kristensen

Dato : 20-05-02 09:40

Er alle de motorkyndige taget på ferie?

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 20-05-02 16:38

Michael Kristensen wrote:

> Er alle de motorkyndige taget på ferie?

Åbenbart.

Ja, det giver mindrevibrationer.

Nej, se på krumtappens udformning. tænder 1342 eller 1243.

Ja, og nej. Den har ikke kompression på begge samtidig. Men den kan godt tænde
i udstødningstakten.

> den

Se det er straks mere diffust. Det kommer an på krumtappens udformning. Om
plejlstængerne sidder på samme søle eller om sølerne er forskudt. Det kan
starte en hel religionskrig om hvornår det V-motorer eller flattwin.

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 19-06-02 23:42

Michael Kristensen <mbk112@hotmail.com> skrev i en
> Jeg kom til at tænke på, hvordan de forskellige motortyper tænder:

Ahhhh - Teknik!
Nu snakker vil lige om firetaktere - Ikke?
Husk i den forbindelse på at en firetakter kører to omdrejninger (á ialt
720°) før den er igennem alle fire takter

> Tænder rækkemotoren altid en cylinder af gangen ?

Altså: Principielt, ja!
Motorcykelmotorer tænder af praktiske grunde dog også i
udstødningstakten - Men dét er kun en tændingsgnist der forekommer og
altså ikke en decideret "tænding"!

> Hvis ja, kommer en R4 motor 1-3-2-4 eller 1-4-2-3 ?

De to yderste stempler er i top samtidig og ligeledes for de midterste,
der dog er 180° forskudt. Og rækkefølgen er: 1-3-4-2 (á 180° rotation
imellem hver!)

> Er det rigtig, at en boksermotor (2 cylinder) tænder begge cylinder på
> en gang ?

Nej!
Begge stempler er i top samtidig men for at fordele forbrændingerne
tænder cylinderne hver for sig (á for hver 360° rotation)

> Tænder en V2 motor med ens tidsinterval mellem 1-2 som 2-1 eller
> kommer den tænd_1-tænd_2-pause ?

En V-motor tænder som en boxer, hvor cylindererne er vippet sammen imod
hinanden (kræver lige lidt tænken!!)!

> Hvordan tænder en V4 ?

Som en V2, blot er de to V'ers krumtapsøler 180° forskudt!
Og lige inden at du selv spørger: Det samme gælder en firecylindret
boxer!

--
Armand.
(der her eftersender et ældre "kvalt" indlæg uden at nærlæse i debatten