IM og Tungetale
Fra : Børge Højlund Jensen~

Dato : 19-05-02 07:20

Dejligt at læse i http://www.udfordringen.dk/ at Indre Mission nu går ind
for og praktisere Tunge tale. dejligt når Bibelske sandheder bliver forkyndt
igen.

--
Med kærlig hilsen fra Børge Højlund Jensen fra Viborg
se min hjemmeside.

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 19-05-02 13:50

On Sun, 19 May 2002 08:20:09 +0200, "Børge Højlund Jensen fra Viborg"
<b-h-j@oncable.dk> wrote:

>Dejligt at læse i http://www.udfordringen.dk/ at Indre Mission nu går ind
>for og praktisere Tunge tale. dejligt når Bibelske sandheder bliver forkyndt
>igen.

En person i Indre Mission - du kan sikkert også finde IM'er som siger
det modsatte. En slags IM-statement om tungetalen findes her:

http://jesusnet.dk/svar/list.php?id=220&sender=index.php%3Fq%3Dtungetale%26searchin%3DAlle%20felter%26category%3DV%E6lg%20kategori%26page%3D

Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld
19 maj AD 2002
Pinsedag

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 21-05-02 10:53

"Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
http://jesusnet.dk/svar/list.php?id=220&sender=index.php%3Fq%3Dtungetale%26s
earchin%3DAlle%20felter%26category%3DV%E6lg%20kategori%26page%3D

Jeg bor i Vestjylland hvor min erfating er med tungetale i IM og LM, er man
taler meget lidt OM tungetalen, Og hvis man taler i tunger, er det UD makker
den slags bruger vi ikke her!

Erik L

"Den Økumeniske vej, er den
nyt vej til et nyt Pavestyre"

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 21-05-02 20:11

On Tue, 21 May 2002 11:52:56 +0200, "Erik Engelbrecht Larsen"
<ErikLarsen@oncable.dk> wrote:

>Jeg bor i Vestjylland hvor min erfating er med tungetale i IM og LM,
>er man taler meget lidt OM tungetalen, Og hvis man taler i tunger, er
>det UD makker den slags bruger vi ikke her!

Ja modstand er der nok meget af, men det behøver man ikke at gå til
IM-medlemmer for at finde. Enten er man karismatiker eller også er man
vel ikke. Leif Andersen (forfatteren af det anførte svar) har skrevet
en lille bog kaldet "Kære karismatiske venner" hvor han på meget
respektfuld vis forklarer sine forbehold overfor de mere spektakulære
af nådegaverne såsom tungetalen.

>"Den Økumeniske vej, er den nyt vej til et nyt Pavestyre"

Glæd dig nu ikke for tidligt.

Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld
21 maj AD 2002
Skt. Konstantin den Store

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 22-05-02 18:41

> [...]
> en lille bog kaldet "Kære karismatiske venner" hvor han på meget
> respektfuld vis forklarer sine forbehold overfor de mere spektakulære

Enten er man kaldet af Gud eller også er man det ikke. Men kald eller ikke
bare man tror på Jesus det er nok (Joh 3v16) Ikke?

> Glæd dig nu ikke for tidligt.

Det er jeg sandeligt heller ikke glad for, men det fældesskabet kommer som
en tyv om natten uden at præsentere sig for hvad det er!

Erik L

"Den Økumeniske vej, er den
nyt vej til et nyt Pavestyre"

Fra : Cyril Malka

Dato : 19-05-02 22:05

"Børge Højlund Jensen fra Viborg" <b-h-j@oncable.dk> skrev i

> Dejligt at l‘se i http://www.udfordringen.dk/ at Indre Mission nu g†r
> ind for og praktisere Tunge tale. dejligt n†r Bibelske sandheder bliver
> forkyndt igen.

Jeg mener bestemt at IM egentligt startede med at bruge tungetale (i sin
tid). Det er først senere, at de droppede det igen.

--
Venligst

Cyril Malka

et-sect-era nr. 12 - Tema: Rael og UFO-sekterne

http://www.etsectera.com - Aktualitetsbladet om sekternes verden

http://www.malka.dk -=- http://www.malka.info

Fra : Live4Him

Dato : 19-05-02 23:17

"Cyril Malka" <cyril@fjerndette.malka.dk> wrote in message

> Jeg mener bestemt at IM egentligt startede med at bruge tungetale (i sin
> tid). Det er først senere, at de droppede det igen.

Sikke noget ......... ævl.

Det var i amerikanske menigheder i 1905 at tungetalen startede (eller
startede igen da den/de første menighed jo praktiserede den) og disse
samfund blev til det vi i dag kalder pinsemenigheder.

Den karismatiske vækkelse med brug af nådegaver har næppe sit udspring i
Indre Mission. Tungetalen blev spredt til Danmark omk. 1920 og mødte hård
modstand og latterliggørelse. Det er pinsemissionen som bragte nådegaverne
tilbage til kirken - ikke IM.

jørgen.

Fra : P.N.

Dato : 20-05-02 10:57

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> modstand og latterliggørelse. Det er pinsemissionen som bragte nådegaverne

Jeg erindrer at IM kaldte tungetale for noget der kom fra djævelen.
P.N.

Fra : Børge Højlund Jensen~

Dato : 20-05-02 11:56

" P.N." <pip160@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message

Grunden til jeg startede denne debat var artiklen i Udfordringen og at jeg
kan huske at en indre missionær blev fyret for ca. 22 - 25 år siden i den
Karismatiske bevægelse ( i folkekirken, ) vorden i Danmark

Fra : Thomas Schmidt

Dato : 20-05-02 20:45

> [...]
> modstand og latterliggørelse. Det er pinsemissionen som bragte nådegaverne

Det er lidt halvsørgeligt når kristne står op og dømmer på den måde. Og
specielt når det blot lader til at være en semiblind mainstream holdning.
For mig lyder det lidt som om du helt benægter at IM på nogen måde har
bidraget til Guds arbejde.

Eller glemmer du hvilken betydning pietismen havde for menneskets forhold
til Gud. Et nyt forhold der senere lagde grunden til den karismatiske
vækkelse.

-Thomas

Fra : Live4Him

Dato : 20-05-02 23:28

"Thomas Schmidt" <thomasx@schmidtnet.dk> wrote in message

> [...]
> specielt når det blot lader til at være en semiblind mainstream holdning.
> For mig lyder det lidt som om du helt benægter at IM på nogen måde har

Nu var det alene IM's forhold til tungetale jeg behandlede og ikke IM
gennerelt. Hvis du mener noget er usagt omkring IM og hvad de har bibragt af
positive ting til kirken, så er du da velkommen til at sige det her, evt.
starte en tråd om pietismen, hvad den er, hvor den stammer fra, og hvilken
betydning den har haft for troslivet herhjemme. Det er selv et område jeg
ikke ved så meget om.

Så nu er bolden hermed givet videre.

jørgen.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 21-05-02 03:26

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> modstand og latterliggørelse. Det er pinsemissionen som bragte nådegaverne

Mig bekendt har Nikolaj Frederik Severin Grundtvig (1783-1872) altså haft
visse maniske anfald, hvor han ligefrem talte i tunger, så udelukkende at
give amerikanske pinsemissionærer æren for dette fænomens forekomst i
Danmark er nok ikke helt korrekt...
Een af hans mærkesager var ironisk nok kritik af amerikanske "Guds Eget
Land"- Kristendomsfortolkninger med henvisning til Filadelfiabrevet i
Åbenbaringen...Og dette er først rigtigt ironisk, når man betænker at den
senere Pinsemenighed i Stockholm (verdens største) netop kaldte sig
Philadeplhia-menigheden...

Anders Peter Johnsen

Fra : Cyril Malka

Dato : 21-05-02 20:41

> [...]
> hård modstand og latterliggørelse. Det er pinsemissionen som bragte
> nådegaverne tilbage til kirken - ikke IM.

Jeg siger ikke at IM opfandt tungetale, jeg siger, at i begyndelsen af
deres bevægelse, er det blevet brugt. hvis du checker IM's historie, eller
blot det karismatiske bevægelses historie, vil du se det.

Det er ikke sådan at organisationen på nogen som helst måde
har dyrket det (de er skræmte af det - er min vurdering), men det er
sket især i begyndelsen af vækkelsen (hvor det ikke kun var dundertale
om synd og skyld, men også mere helligåndskraft-agtige oplevelser), og du
vil nemt kunne høre fra IM'ere ting såsom:

- Vi anerkender naturligvis, at tungetale er en nådegave, vi er bare enige
med Paulus i at det er en ret uvigtig nådegave - og vi er totalt imod, at
man taler i tunger i munden på hinnanden, som Pinsevækkelsen gør. Vi er
også imod et begreb som Helligåndens dåb, og vi mener ikke, at tungetalen
kan være et tegn på den. Vi mener, at tungetale skal udlægges altid. Og
desuden så er der også folk i IM som taler i tunger ...

Check det ud, før du belærer og snobber andre.

--
Venligst

Cyril Malka

et-sect-era nr. 13 - Nauvoo Ill: Mormonernes dødstempel - Bob Minton, ex-
scientologi-fjende vender kåben i retssag.

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 21-05-02 21:07

On 21 May 2002 19:41:01 GMT, Cyril Malka <cyril@fjerndette.malka.dk>
wrote:

>Jeg siger ikke at IM opfandt tungetale, jeg siger, at i begyndelsen af
>deres bevægelse, er det blevet brugt. hvis du checker IM's historie, eller
>blot det karismatiske bevægelses historie, vil du se det.

Indre mission blev stiftet i 1862 og den karismatiske bevægelse i
1905. I hvilken af disse epoker mener du så at "IM egentligt startede
med at bruge tungetale" ?

>Det er ikke sådan at organisationen på nogen som helst måde
>har dyrket det

At individuelle personer inden for IM til visse tidspunkter har følt
sig tiltalt af karismatikerne er der formentlig ingen tvivl om. Det
kan man nok sige om alle kristne bevægelser. Men IM som samlet
bevægelse har da til alle tider været særdeles forbeholdne overfor
fænomenet. Så at sige at IM startede med at bruge tungetale er en
tilsnigelse.

>Check det ud, før du belærer og snobber andre.

- stadig lige elskværdig, hvad?

Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld
21 maj AD 2002
Skt. Konstantin den Store

Fra : Live4Him

Dato : 21-05-02 22:08

> Check det ud, før du belærer og snobber andre.

Jeg gider ikke diskutere med nogen der svarer mig så nedladende og frækt.

PLONK.

jørgen.

Fra : Cyril Malka

Dato : 22-05-02 08:33

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i news:aced0j$i12$1
@sunsite.dk:

> Jeg gider ikke diskutere med nogen der svarer mig så nedladende og frækt.
> PLONK.

Fint, tak

Fra : Live4Him

Dato : 21-05-02 22:04

"Cyril Malka" <cyril@fjerndette.malka.dk> wrote in message

> Check det ud, før du belærer og snobber andre.

Så så. Der er ingen grund til at tale til mig i en sådan uforskammet tone,
bare fordi min viden er begrænset og jeg misforstod dig

jørgen.

Fra : Cyril Malka

Dato : 22-05-02 08:33

> Så så. Der er ingen grund til at tale til mig i en sådan uforskammet
> tone, bare fordi min viden er begrænset og jeg misforstod dig

Det er okay, så længe du ikke kaster den første sten. (sikket noget ...
ævl).