Donnie Darko ( igen igen )
Fra : Anders Houmark

Dato : 19-05-02 02:20

Hejsa..
Jeg har lige set Donnie Darko igen, og kom egentlig til at undre mig over
hvorfor vi ikke har hørt noget om den her i Danmark endnu?
Det er da ærgeligt den ikke kommer i biografen, eller der bliver reklameret
for at den er ude på DVD / VHS..... For det er en virkelig god film!
( Tror faktisk jeg blev mere bevæget af den her anden gang jeg så den, end
første gang.. Jeg forstod den lidt bedre denne gang.. )

--
Mvh Anders Houmark

Fra : Tenzel Kim

Dato : 19-05-02 02:29

Anders Houmark wrote:

> Jeg har lige set Donnie Darko igen, og kom egentlig til at undre mig over
> hvorfor vi ikke har hørt noget om den her i Danmark endnu?

Den kommer i biografen i 3 kopier så vidt jeg er informeret. Kan ikke
lige huske hvornår men der er vist ikke så forfærdeligt længe til.

Tenz.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 19-05-02 09:15

"Anders Houmark" <alfaman@mobFJERNDETTEilixnet.dk> skrev:

> [...]
>( Tror faktisk jeg blev mere bevæget af den her anden gang jeg så den, end
>første gang.. Jeg forstod den lidt bedre denne gang.. )

Kan du ikke prøve at fortælle os, hvorfor du er så glad for en film,
du ikke forstår? Jeg har set DD og blev hamrende irriteret over, at
den ikke hang sammen.

Niels Søndergaard

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 19-05-02 11:37

Hej

Niels Søndergaard wrote:
> Kan du ikke prøve at fortælle os, hvorfor du er så glad for en film,
> du ikke forstår? Jeg har set DD og blev hamrende irriteret over, at
> den ikke hang sammen.

Hvornår er det blevet et krav at man skal have forstået filmen for at
være underholdt af den? Jeg har da stadig ikke fattet pointen med
slutningen ( og mange andre dele ) af "2001: A Space Odyssey", men det
gør da ikke at det ikke er underholdende og spændende at se den, tværtimod.

--
Ulrik Jensen
ulrik@qcom.dk

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 19-05-02 20:20

Ulrik Jensen <ulrik@txtqcom.dk> skrev:

> [...]
>gør da ikke at det ikke er underholdende og spændende at se den, tværtimod.

2001 kan da forklares, hvilket jeg tvivler på, DD kan. Hvis du vil
have forklaringen på 2001, skal jeg gerne give dig den, men du kunne
jo fx også læse Clarkes bog, så fiser den ind på lystavlen. Det er
lidt trist, at Kubrick ikke var i stand til at udtrykke sin mening
tydeligere, for filmen er jo god, men kunne være blevet meget bedre,
hvis han havde droppet sine hovskisnovski-ambitioner. Det var også
ham, der maltrakterede The Shining, men det er der jo heldigvis blevet
rettet op på senere. Lad os glæde os over, at han nåede at lave bl.a.
Spartacus, Dr. Strangelove, Ærens vej, Lolita og A Clockwork Orange,
før han begyndte at miste jordforbindelsen.

Og nej, jeg er ikke enig med dig. Hvis jeg ser en film for at blive
underholdt, og det gør jeg, vil jeg gerne forstå, hvad der foregår.
Kan instruktøren ikke finde ud af at formidle sit budskab, er det
efter min mening ham, der har et problem, ikke mig - ud over at jeg
har smidt pengene ud ad vinduet og spildt et par timer, men det
overlever jeg jo nok.
Niels Søndergaard

Fra : Peter B. Juul

Dato : 19-05-02 21:03

Niels Søndergaard <ns@post.cybercitypunktumdk> writes:

> 2001 kan da forklares, hvilket jeg tvivler på, DD kan.

Her er lige min anmeldelse fra dengang (sakset fra Geek Culture):

-+-
Denne film irriterede mig grænseløst. Jeg forstod simpelthen ikke hvad
den gik ud på. Lang tids samtaleterapi med en af mine "filmmakkere"
hjalp lidt på det, men i bund og grund har jeg en grum mistanke om, at
manuskriptforfatter og instruktør Richard Kelly ikke helt selv ved
hvor han ville hen.

Donnie Darko er en knægt med alvorlige psykiske problemer. Han er også
meget opvakt og kan komme med længere udredninger om alle mulige ting
- både smølfer, Graham Greene og poppsykologiske guruers lommefilosofi
er indenfor rækkevidde. Han bliver reddet fra den visse død af en stor
kanin ved navn Frank og den beder ham gøre forskellige ting før verden
går under på et nærmere fastsat tidspunkt. Der er en masse snak om
tidsrejser involveret, men i sidste ende giver forklaringerne ikke
rigtig mening. Og det er egentlig synd, for der er mange gode scener
undervejs, og det trækker gevaldigt op i karakteren.
-+-

(Jeg gav den fire stjerner af seks mulige).

Når jeg ser sådan en film, så synes jeg, at instruktøren bryder en
uudtalt aftale med publikum. Når man laver en masse sære, uforståelige
ting i en film, som stiller tydelige spørgsmål i retning af "hvad er
det der foregår?", så sidder vi og prøver at gætte det, og så bør man
slutte med at give en rimelig forklaring på dem - ikke nødvendigvis en
letforståelig og måske endda ødelæggende forklaring, som i Vanilla
Sky, men en forklaring af en art. Det får vi ikke i Donnie Darko. Vi
finder ud af hvem Frank er, men vi får ingen antydning af en
forklaring på Franks rolle i resten af filmen.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Tryk NO NO NO NO NO NO, herefter er telefonen i
The RockBear. ((^)) 'Normal stilling'"

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 19-05-02 09:20

"Anders Houmark" <alfaman@mobFJERNDETTEilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvorfor vi ikke har hørt noget om den her i Danmark endnu?
> Det er da ærgeligt den ikke kommer i biografen, eller der bliver

Den blev skam vist til århus filmfestival

VH
Peter

Fra : Per Kristensen

Dato : 19-05-02 18:51

Findes der ikke en anmeldelse med en forklaring af filmen på nettet alá til
Mulholland Dr. ?

Fra : Anders Houmark

Dato : 19-05-02 19:16

"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> skrev i en meddelelse
> Findes der ikke en anmeldelse med en forklaring af filmen på nettet alá
til
> Mulholland Dr. ?

www.imdb.com under user comments for filmen .
http://us.imdb.com/CommentsShow?246578 ( tror nok det er rette link )