vedr. konkurrenceklausul
Fra : Kenneth

Dato : 18-05-02 16:56

Da jeg har en konkurrenceklausul har jeg et spørgsmål...
I loven står der jo at den løbende kompenstation man skal have er
mellem 50-100%

Men hvad skal man have hvis der i kontrakten ikke er beskrevet om det
er 50 eller 100% ?

Kontrakten er indgået efter den nye lov i 1999...

Fra : Peter G C

Dato : 18-05-02 17:05

Kenneth <kenneth10@e-mail.dk> skrev:

[klip]

> Men hvad skal man have hvis der i kontrakten ikke er beskrevet om det
> er 50 eller 100% ?

50 pct.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jakob Paikin

Dato : 19-05-02 07:06

On 18 May 2002 08:56:20 -0700, kenneth10@e-mail.dk (Kenneth) wrote:

>Men hvad skal man have hvis der i kontrakten ikke er beskrevet om det
>er 50 eller 100% ?

Mener du at din kontrakt slet ikke nævner noget om kompensation, eller
at den angiver at du skal have kompensation, men blot ikke nogen
procentsats?

En umiddelbar læsning af funktionærlovens § 18 synes at tyde på, at
klausulen ikke er gyldig, hvis der slet ikke nævnes noget om
kompensation:

"... Forpligtelsen kan gyldigt kun indgås, hvis funktionæren modtager
en kompensation for den periode, forpligtelsen gælder, og hvis
forpligtelsen og kravet på kompensation fremgår af en skriftlig
kontrakt. ..."

Om bestemmelsen rent faktisk håndhæves så "kontant" er jeg ikke ganske
sikker på, og jeg har ikke haft mulighed for at slå efter i relevant
litteratur.

Hvis din kontrakt angiver at du skal have kompensation, men intet
beløb/sats, må man fortolkningsmæssigt nok falde tilbage på lovens
mindstekrav på 50%.

>Kontrakten er indgået efter den nye lov i 1999...

Altså efter 15.6.1999.

--
Jakob Paikin

Fra : enn

Dato : 19-05-02 09:55

- Og hvis kontrakten nævner en sats lavere end de 50 % skal man have 50%

Fra : Kenneth

Dato : 19-05-02 13:00

I min kontrakt står der intet om kompensation overhovedet...
Nu har jeg selv rodet lidt med lovgivning i forbrugersager og der
siger man jo at hvis der intet er opgivet så er den den størst/længste
sats der gælder, er det også tilfældet her ?

Kan man kræve en "erstatning" for en konkurrenceklausul der ikke er
gyldig ???

Eller hvad hvis arbejdsgiver udbetaler de 3x0.5 løn og man så
efterfølgende vil have erklæret klausulen ugyldig, skal man så betale
de 3 halve lønne tilbage ?

Fra : Jakob Paikin

Dato : 19-05-02 13:18

On 19 May 2002 05:00:12 -0700, kenneth10@e-mail.dk (Kenneth) wrote:

>I min kontrakt står der intet om kompensation overhovedet...

Hvornår er kontrakten indgået? Hvis det er før 15.6.99 er der intet
lovkrav om kompensation (medmindre klausulen gælder mere end 1 år fra
fratræden).

>Nu har jeg selv rodet lidt med lovgivning i forbrugersager og der
>siger man jo at hvis der intet er opgivet så er den den størst/længste
>sats der gælder, er det også tilfældet her ?

Som nævnt tidligere har jeg ikke haft mulighed for at checke
litteratur mv. Men funktionærlovens formulering tyder på, at hele
klausulen er ugyldig hvis der ikke er angivet en kompensation.

>Kan man kræve en "erstatning" for en konkurrenceklausul der ikke er
>gyldig ???

Nej.

--
Jakob Paikin

Fra : Kenneth

Dato : 19-05-02 19:33

Klausulen er indgået i starten af 2000, så det er de nye regler der
gælder...

Hvordan vil man stille sig i dette spørgsmål.
Jeg får udbetalt 3 måneders godtgørelse, og kommer sener igennem min
fagforening med et krav om at den er ugyldig, kan de så kræve
tilbagebetaling af de 3 måneders godtgørelse ?