Købeloven
Fra : Tolle

Dato : 18-05-02 16:44

Hej,

er der nogen der har et link til købeloven.

jeg har en telefon som har været til reperation 2 gange, og sendes ind i
næste uge for 3. gang.

Nogle af tingene i telefonen er nu deffekt for 2. gang.

Er der ikke noget med at 3. gang skal en vare byttes til en ny?

Min telefon er købt: i oktober 2001, og er derfor kun ½ år gammel.

--
Med Venlig Hilsen
Tolle

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 18-05-02 16:54

"Tolle" <tolle@tolle.com> writes:

> er der nogen der har et link til købeloven.

http://www.google.com/search?q=K%F8beloven&btnI=I%27m+Feeling+Lucky

/L
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : Lars

Dato : 18-05-02 19:34

"Tolle" skrev:
> er der nogen der har et link til købeloven.

Du kan altid finde de forskellige forbrugerlove på Forbrugerstyrelsens
hjemmeside: http://www.fs.dk (gå ind under forbrugerlove, vælg "køb")

De originale udgaver af lovene kan du finde på http://www.retsinfo.dk (vælg
retsinfomation, søgning, skriv købeloven "i søgning i alle felter")

- Lars

Fra : Allan Olesen

Dato : 19-05-02 09:43

"Lars" <qwe@rty.uio> wrote:

>De originale udgaver af lovene kan du finde på http://www.retsinfo.dk (vælg
>retsinfomation, søgning, skriv købeloven "i søgning i alle felter")

Her skal det bemærkes, at det er den oprindelige lovtekst fra
1980, man finder på http://www.retsinfo.dk . Købeloven, som den
ser ud i dag, skal man selv stykke sammen ved at gennemlæse alle
senere ændringslove, som de dog i det mindste har linket til
øverst på siden.

Men det er mig ubegribeligt, at man i vores elektroniske
tidsalder ikke kan præsentere læseren for en sammenskrevet
version af loven, selvfølgelig med link til en ændringsoversigt
og evt. tidligere sammenskrivninger.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Henning

Dato : 19-05-02 11:43

>Men det er mig ubegribeligt, at man i vores elektroniske
>tidsalder ikke kan præsentere læseren for en sammenskrevet
>version af loven, selvfølgelig med link til en ændringsoversigt
>og evt. tidligere sammenskrivninger.

http://www.dhs.dk/db_filer/kobelov/kobelov.htm ?

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 19-05-02 12:15

Henning <newsmail@mailme.dk> wrote:

>http://www.dhs.dk/db_filer/kobelov/kobelov.htm ?

1. Det kan ikke passe, at man skal ind på en tilfældig
organisations hjemmeside for at finde en dansk lov i sin
nuværende form.

2. Det link, du kom med, indeholder kun en sproglig fremstilling
af ændringerne - ikke loven i nogen form, hverken nuværende eller
forældet.

3. Det link, du kom med, indeholder heller ikke links til loven i
sin nuværende form. De har godt nok links til noget, de selv
kalder "Gældende købelov", men en gennemlæsning afslører hurtigt,
at det er lovteksten, som den så ud for 20 år siden.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Henning

Dato : 20-05-02 12:35

Hvad så med Forbrugerstyrelsen?
http://www.fs.dk/jura/loveregl/fb_lov/l_kbl.htm

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 20-05-02 12:55

Henning <newsmail@mailme.dk> wrote:

>Hvad så med Forbrugerstyrelsen?
>http://www.fs.dk/jura/loveregl/fb_lov/l_kbl.htm

Fint nok. Men det er kun een ud af mange love, og
Forbrugerstyrelsen er ikke det officielle sted at lede. Det er
www.retsinfo.dk derimod. Så jeg fastholder min kritik af den
form, lovene findes i på www.retsinfo.dk.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Peter G C

Dato : 20-05-02 17:35

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> skrev:

[klip]

> Fint nok. Men det er kun een ud af mange love, og
> Forbrugerstyrelsen er ikke det officielle sted at lede. Det er
> www.retsinfo.dk derimod. Så jeg fastholder min kritik af den
> form, lovene findes i på www.retsinfo.dk.

Og den er off topic.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 19-05-02 12:49

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
[klip]
> [...]
> tidsalder ikke kan præsentere læseren for en sammenskrevet
> version af loven, selvfølgelig med link til en ændringsoversigt

Det kan man også. Du ringer bare til fx Schultz Information og bestiller den
lov du vil have.

Retsinfo præsenterer dig for vedtagne love, bekendtgørelser m.v. Så længe
det pågældende ministerium ikke har skrevet ændringerne sammen til en
lovbekendtgørelse kan du ikke få den sammenkogt der. Når du læser
ændringslovene er det klart at man ikke kan foretage sammenskrivningen
automatisk - det skal gøres manuelt. Det medfører altid en risiko for fejl.
Hvis sådan en fejl opstår under sammenskrivningen er det selvølgelig altid
den opsrindelige (ændrings-)lovtekst der gælder. Retsinfo er en database der
viser dig gældende ret (m.v.).

/kristian

Fra : Allan Olesen

Dato : 19-05-02 13:04

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@ma_REMOVE_THIS_il.dk>
wrote:

>Så længe
>det pågældende ministerium ikke har skrevet ændringerne sammen til en
>lovbekendtgørelse kan du ikke få den sammenkogt der.

Nu bliver jeg så mere politisk end godt er:
I en tid med omsiggribende lovlede burde det naturligvis være et
ministeriums pligt at foretage sådan en sammenskrivning, når
loven blev vedtaget.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 19-05-02 22:25

On 19.05.2002 14:04, in article
3ce7954e$0$58738$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "Allan Olesen"
<aolesen@post3.tele.dk> wrote:
> Nu bliver jeg så mere politisk end godt er:
> I en tid med omsiggribende lovlede burde det naturligvis være et
> ministeriums pligt at foretage sådan en sammenskrivning, når
> loven blev vedtaget.

For så vidt enig! Det ville gøre det meget nemmere - men hvad skal
juristerne så leve af...

/kristian

Fra : Thomas W.

Dato : 20-05-02 07:53

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message

> Nu bliver jeg så mere politisk end godt er:
> I en tid med omsiggribende lovlede burde det naturligvis være et
> ministeriums pligt at foretage sådan en sammenskrivning, når
> loven blev vedtaget.

....Som vi så kan gøre juridisk igen: Husk at en lang række køb stadigvæk vil
være omfattet af den "gamle" ikke-sammenskrevne købelov. Så bliver de jo
lidt prisgivet, når de skal til at rode rundt i forskellige love osv. Det
gælder i øvrigt ofte for lovændringer at der vil være den slags
overgangsperioder.
Men ellers har Forbrugerstyrelsen vist allerede lavet deres egen
sammenskrivning af købeloven, så kig derind hvis du ikke vil sidde og lave
din egen

/Thomas

Fra : Allan Olesen

Dato : 20-05-02 12:57

"Thomas W." <tw_dk@*NOSPAM*hotmail.com> wrote:

> [...]
>være omfattet af den "gamle" ikke-sammenskrevne købelov. Så bliver de jo
>lidt prisgivet, når de skal til at rode rundt i forskellige love osv.

Hvorfor? Man brænder vel ikke alle kopier af den gamle lov og
sletter den fra alle harddiske, bare fordi der kommer en ny. Jeg
skrev jo netop, at der skulle være link til gamle udgaver.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : TN

Dato : 18-05-02 23:10

Ring til forbrugerstyrelsens juridiske rådgivning mellem 9 og 12 på
hverdage. De er flinke, det er gratis, og de hjalp mig med samme problem!
Lidt nemmere og lidt mere konkret, frem for selv at læse og tolke en lov.

Thomas