Køb af Plæneklipper?
Fra : Ukendt

Dato : 18-05-02 12:36

Hejsa, den ginge klipper vi har nu er gået død og det er tid til en ny plæne
klipper. Plænen er lidt over 1000 m2. Den skal være selvkørende og spytte
græsset ud til siden.

Min far er fan af major fra fdb da vi har haft den før
http://www.fdb.dk/medlemsbutik/product_list.asp?dept_id=67&sub_dept_id=26
Både fordi han med hans amatør viden, kunne lave de gundlæggende repratiner
på den. Plus at den gamle major havde et smart system hvor den dannede et
turbolens så græsset blev klippet effektivt, og knivende var meget lette at
skifte. Vi ved ikke om den er bygget op på samme måde idag. Hondaen virker
også som en god masiken, den har vi dog ikke nogle erfaringer med.

Hvad kan i anbefale?

Fra : Ivar

Dato : 18-05-02 16:18

peet_dk skrev:

> Den skal være selvkørende og spytte græsset ud til siden.

Hvorfor vil du have en der spytter græsset ud til siden ?
Hvis du ikke vil opsamle græsset bør du købe en bio-klipper
(de har mange forskellige navne, fx hedder det MultiClip hos Stiga)
den finklipper græsset og fordeler det så det er praktisk taget usynligt.

> Min far er fan af major fra fdb da vi har haft den før
> Både fordi han med hans amatør viden, kunne lave de gundlæggende repratiner
> på den.

Hvis det har været nødvendigt at reparere på den, vil jeg mene at den er
for dårlig. Levetiden for en plæneklipper er i høj grad afhængig af
motortypen. I mange år sagde man at B&S var de bedste. Der har været
mange andre producenter, hvor nogle lavede utroligt ringe motorer.
Jeg har en gang adskilt en Tucama (eller noget i den retning),
den havde ingen stempelringe !!! Der er selvfølgeligt intet at sige
til at den var svær at start når den havde nogle år på bagen.

Jeg har en Stiga med Honda motor, som jeg er fuldt ud tilfreds med.
Uden at have lavet nogen for levetidstest, vil jeg påstå at
Hondaen er en klasse bedre end B&S på alle punkter.

Husk altid at skifte olie en gang om året på en plæneklipper-motor.

Ivar

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 18-05-02 16:20

Jeg vil ikke anbefale noget specielt mærke, men først skal du afgøre om du
vil have rotor- eller cylinderklipper.
Cylinderklipper giver (efter min mening) en flottere klipning, men kan ikke
"lide" grene, sten eller andre hårde genstande.Køber du cylinderklipper er
det en god ide at få en med opsamling, dette gør dog at du skal gøde oftere.

Køber du en rotorklipper vil jeg anbefale en med Bioklip, dette gør at
græsset bliver omsat MEGET hurtigt og mindsker behovet for gødning.
Har du en livlig trafik ind og ud af huset fra haven (børn eller dyr) er det
nok en god ide med en traditionel rotorklipper med opsamler på, da græsset
derved ikke ender inde i huset.
Hvad angår motor størrelsen ville jeg købe en stærk motor, men det er nok
fordi jeg selv har en del ukrudt i min have (gamle bede jeg ikke har fået
fjernet) og dem slår jeg af og til med min rotorklipper der får jeg god brug
for de ekstra kræfter. Om den er selvkørende eller ej er en smagssag.

Hilsen
Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : hshlab

Dato : 18-05-02 22:25

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Om den er selvkørende eller ej er en smagssag.

-ja, men ikke-selvkørende klippere er som regel stærkere! fx er en 5h
selvkørende plæneklipper svagere, end en 5h' uden, da den bruger nogle af
hestekrafterne på at trække sig selv.

Mvh. Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-02 23:26

Ved i hvor mange HK sådan et dyr ca. skal have til vores græsplæne? Det
skulle gerne kunne klare halv vådt græs + når man har sprunget en uge over
;)

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 19-05-02 09:28

> Ved i hvor mange HK sådan et dyr ca. skal have til vores græsplæne? Det
> skulle gerne kunne klare halv vådt græs + når man har sprunget en uge over
> ;)
Jeg har købt en "defekt" maskine hos JK sliber ( Sterkende, sjælland
www.jksliberi.dk), defekten bestod i et nyt tændrør og lidt olie...
JK Sliberi har en hel bunke gamle plæneklippere de "modtager" fra kunder der
køber nye, de sælger dem så videre for 600,- Den jeg købte var ikke over 3
år gammel, og er selvkørende med bioklip.
Den jeg købte har en B&S Quattro (4HK) motor og den klarer fint når jeg
springer klipninger over (1-2 uger)

Fra : Malmolin & Velschow

Dato : 18-05-02 23:33

dr-bo@post2.tele.dk
"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[...]

> [...]
det
> nok en god ide med en traditionel rotorklipper med opsamler på, da græsset

Jeg kan kun tilslutte mig ideen om en bioklipper. Vi købte (ved lidt af en
tilfældighed; Silvan havde tilbud ) en Stiga 46EL (tror jeg nok, den
hedder; 46 cm klippebredde og el-drift), og den er vi rigtig glade for!
Græsset er komplet findelt, og vi slæber intet som helst græsafklip med os
ind i huset. Plænen klippes dog 2 gange om ugen, så den når selvfølgelig
heller ikke at blive så høj - så mængden af afklippet græs er trods alt
begrænset..

PS! Pas dog på med elektriske bioklippere, da de angiveligt trækker en så
stor (kortvarig) start-strøm (40A), at de sprænger de gamle 10A sikringer
(dem i de sorte bakelit-sikringsholdere), selvom de - når de ER kommet op i
fart - kun trækker 7-8 A.
--
Venlig hilsen

Bo Velschow (Lynge)

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-02 09:50

> Jeg kan kun tilslutte mig ideen om en bioklipper.

Jeg har læst i et gammelt råd og resultater at de der bioklippere kun kan
klippe hvis græsset er helt tørt og ikke er for langt. Og det kan vi ikke
overholde.....

Fra : Malmolin & Velschow

Dato : 19-05-02 10:50

"peet_dk" <nope> skrev i en meddelelse

> Jeg har læst i et gammelt råd og resultater at de der bioklippere kun kan
> klippe hvis græsset er helt tørt og ikke er for langt. Og det kan vi ikke
> overholde.....

Ja, det har du desværre nok ret i... som sagt klipper jeg 2 gange om ugen
(for at stimulere ny-tilvæksten), så det når aldrig at blive rigtig højt.
Jeg har stadig til gode at komme hjem efter 3 ugers sommerferie og skulle
igennem en plæne, der i mellemtiden har nydt godt af "dansk sommer" (dvs.
masser af vand!!). Det bliver sikkert mindre morsomt...

PS! Mindste klippehøjde for vores Stiga multiclip er så vidt jeg husker 40
mm, så man kan godt opgive at få en rigtig tæt og lav klipning med sådan
én - men det hænger nok sammen med, at bioklip-konceptet ellers ikke
fungerer så godt?! I øvrigt har græsset vist alligevel heller ikke så godt
af at blive kappet helt ned til sokkeholderne..
--
Venlig hilsen

Bo Velschow (Lynge)
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 19-05-02 11:29

peet_dk wrote:

> Jeg har læst i et gammelt råd og resultater at de der bioklippere kun
> kan klippe hvis græsset er helt tørt og ikke er for langt. Og det kan
> vi ikke overholde.....

Ork, no worries: igår klippede jeg mit græs med min Stiga MultiClip 46
(bioklipper). Græsset var 10-20cm højt, og fugtigt. Ingen problemer,
omend der dog endte med at ligge en del "græskager" som jeg
efterfølgende lige måtte rive sammen

Btw,
Min Stiga var en tur hos plæneklipper-manden og fik et motoreftersyn
(samt slibning og afbalancering af kniven), så nu kører den perfekt!
pris: kr. 400,-

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/

Fra : Ivar

Dato : 19-05-02 12:05

peet_dk skrev:

> Jeg har læst i et gammelt råd og resultater at de der bioklippere kun kan
> klippe hvis græsset er helt tørt og ikke er for langt. Og det kan vi ikke
> overholde.....

Arh..., klippe græsset kan de altid, men hvis græsset er langt og vådt
bliver det ikke findelt så det forsvinder ned i mellem græsstråene.
Men selvom det sker, er det langt mere "usynligt" end en traditionel
der efterlader klumper på græsset.
Min Stiga med 5,5 Hk Honda begynder først at efterlade synligt græs
når længden er over ca. 15 cm.
Da jeg købte klipperen, havde jeg også hørt den skrøne med, at de ikke
kunne klippe græsset hvis det var højt og fugtigt, så jeg beholdt
min gamle klipper, men jeg har altså aldrig brugt den. Jeg klipper
højest en gang pr. uge

Skrønen består i at bioklippere ikke kan slå græsset når det langt og vådt,
det burde hedde at de ikke kan findele græsset bedre end en almindelig
klipper. Hvornår en bioklipper ikke kan findele græsset er afhængig af
effekten og klippebredden. Bo Velschows elklipper der tager 7-8 A,
altså 1,8 kW svarer til en motorklipper på 2 - 2,5 Hk, med 46 cm
klippebredde er det ca. 0,5 hk pr. decimeter. Min med 5,5 hk på
52 cm har over 1 hk pr. decimeter.

Hvis man ønsker at samle græsset sammen ved årets sidste klipning,
kan det ikke lade sig gøre med en bioklipper. Vil man gerne dette
skal man gå efter en græsslåmaskine der kan alle tre ting,
bioklippe, samle og aflevere i klumper (hvad man så end skal bruge det
til).

Ivar

Fra : S. B. [8000]

Dato : 19-05-02 13:32

>KLIP<

Jeg har en Craftsman, som både kan biopklippe og hvis jeg ønsker det, laves
om til at samle græsset op i en pose bag på maskinen.
den har en 6 hk. motor, og har i de 3 år jeg har haft den, altid startet
trofast når den skulle.
Den er selvfølgelig lidt dyre end dem Fakta sælger. koster vel idag omkring
de 3000 kr.

Søren B

Fra : Ivar

Dato : 19-05-02 12:09

Thomas Nørgaard skrev:

> Om den er selvkørende eller ej er en smagssag.

Hvis man har meget beplantning i sin plæne, er en lille handy
ikke-selvkørende nok at foretrække.

Ivar

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 19-05-02 20:18

> Hvis man har meget beplantning i sin plæne, er en lille handy
> ikke-selvkørende nok at foretrække.
>

> Ivar

Min kan både være selvkørende og "rugbrødsmotor", det er bare et håndtag man
holder inde , og når man giver slip "slipper" den hjulene og man kan skubbe
og trække den som man har lyst...

Fra : Finn

Dato : 20-05-02 05:31

> holder inde , og når man giver slip "slipper" den hjulene og man kan
skubbe
> og trække den som man har lyst...

Man kan desuden også få nogle hvor man trinløs kan regulere hastigheden.

Finn

Fra : Ivar

Dato : 22-05-02 19:18

Thomas Nørgaard skrev:

> Min kan både være selvkørende og "rugbrødsmotor", det er bare et håndtag man
> holder inde , og når man giver slip "slipper" den hjulene og man kan skubbe
> og trække den som man har lyst...

Et sådan håndtag har alle selvkørende græsslåmaskiner.
Fordelen ved ikke selvkørende er at de er lettere og derfor kræver mindre
arbejde, hvis der er megen køren frem og tilbage mellem beplantning.

Ivar

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-02 12:13

Vi købte en Honda 5.5 HK, den har sideudkast, men kan "laves om" til en
bioklipper.