98 oktan ?
Fra : Kim Hansen

Dato : 18-05-02 11:52

Hey!

Jeg har købt nyt "strøm" til min RGV som har stået en del år efterhånden og
vil se om ikke jeg kan få liv i den igen, men da så der skulle hentes brænde
til den så er der ikke til at finde en tankstation (i Næstved) hvor de har
98 med "tungmetal" så jeg blev prakket en ualmindelig lille flaske på som
blandet med 98 blyfri skulle kunne klare opgaven, men er det ligeså godt ?
eller skal/kan jeg hente noget 95 oktan med bly og så skaffe noget til at
øge oktanen til 98 ? (aner slet ikke om sådan noget fås?)

Mvh. Kim
(ham der var nabo til en Brugs der havde "rigtig" 98 benzin dengang
han satte cyklen væk!)

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 18-05-02 12:57

"Kim Hansen" <kim@translator-lykke.dk> wrote in message
> [...]
>

> Mvh. Kim
> (ham der var nabo til en Brugs der havde "rigtig" 98 benzin

På den tankstation jeg arbejder på (Hydro Texaco) er 95+(med "bly") netop
blevet udfaset. Der findes nu således kun 92 blyfri, 95 blyfri og Diesel.
Hvorvidt dette er gældende i hele landet er jeg ikke klar over.
Med venlig hilsen
Anders Olesen

Fra : Niels Drewes

Dato : 20-05-02 20:25

"[8260]Anders Olesen" <9822@nospam.e.iha.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> blevet udfaset. Der findes nu således kun 92 blyfri, 95 blyfri og Diesel.
> Hvorvidt dette er gældende i hele landet er jeg ikke klar over.

Det der Nitro 3000 eller hvad det nu hedder som I sælger, er det noget vær?

Vh

Niels

Fra : Kenneth T

Dato : 24-05-02 20:21

> Det der Nitro 3000 eller hvad det nu hedder som I sælger, er det noget
vær?

ellers har jeg da noget nitromethan fra min modelflyve-karriere som du kan
blande i benzinen :)

--
Venligst
Kenneth T

Fra : Morten Dybdal

Dato : 18-05-02 13:10

Kim Hansen wrote:
> [...]
> eller skal/kan jeg hente noget 95 oktan med bly og så skaffe noget til at
> øge oktanen til 98 ? (aner slet ikke om sådan noget fås?)

Hvorfor vil hælde 98 på den? Jeg kender ikke nogen nyere Japansk maskine
som forlanger mere end 91 blyfry. Desuden kan jeg ikke se hvad en
to-takter skal med bly?

--
Morten Dybdal

Fra : Kim Hansen

Dato : 18-05-02 14:31

Hey!

"Morten Dybdal" <morten@REMdm-data.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor vil hælde 98 på den? Jeg kender ikke nogen nyere Japansk maskine
> som forlanger mere end 91 blyfry. Desuden kan jeg ikke se hvad en
> to-takter skal med bly?

Aner det ikke....kørte bare med 98 blysprøjt fordi ham jeg købte den af
sagde at det var det jeg skulle bruge.
men det er jo så slut nu da jeg ikke længere kan få det.

Hvad med olie/benzin blandingen skal den justeres? idag skal den ha' 150 ml
olie pr. 5L benzin (3% olie) det er det blandingsforhold han oplyste mig da
jeg købte den for 7-8 år siden, men det er måske en for tyk blanding til
alm. brug ? (han brugte den kun til race)

Mvh. Kim

Fra : Morten Dybdal

Dato : 18-05-02 14:48

Kim Hansen wrote:

> Aner det ikke....kørte bare med 98 blysprøjt fordi ham jeg købte den af
> sagde at det var det jeg skulle bruge.

Har du ikke brugsanvisningen til den?

> [...]
> jeg købte den for 7-8 år siden, men det er måske en for tyk blanding til
> alm. brug ? (han brugte den kun til race)

Hvis den har været brugt til ræs er der en lille mulighed for at den er
tunet, i så fald er det måske korrekt at den skal have 98.

Om benzin/olie forholdet er korrekt kan du læse af dine tændrør. Er de
sorte og våde er det for meget, men det lyder ellers ikke tosset.

--
Morten Dybdal

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 20-05-02 10:28

> Hvorfor vil hælde 98 på den? Jeg kender ikke nogen nyere Japansk maskine
> som forlanger mere end 91 blyfry. Desuden kan jeg ikke se hvad en
> to-takter skal med bly?

Er RGV'en med racerkit, er kompressionen så høj at det er nødvendigt med 98.

Kenneth
R1

Fra : james

Dato : 18-05-02 14:42

Jeg kender ikke modellen, årgang eller noget (er det ikke 2-takter?) men men,
det var heller ikke spørgsmålet. Det var det der med bly. Det eneste sted jeg
ved hvor du kan få fat i noget, er på lufthavnen....helst ikke Kastrup, altså!
....men én af de mindre. Tage med en godkendt beholder, snak godt om den maskine
du har på et græsmark og fyld din beholder.

Det hedder 100LL, det du skal have.

-james

Fra : Jens E Jensen

Dato : 18-05-02 18:37

www.ok.dk under bilist og "ok sælger ikke 89 oktan" er der en liste over
de steder i danmark man stadig kan få " gammeldags" højoktan til maskinen.

mvh Jens

Fra : Jens Jessen

Dato : 19-05-02 17:30

Hverken totaktere eller wanklelmotorer skal bruge bly.

Journalist Jens Jessen (DJf)
Skanderborgvej 140, 8660 Skanderborg
Tlf. + 45 8657 7201 Fax. + 45 8657 7204
Mobil 2073 7471