Ædelmetal
Fra : Ib Investor

Dato : 18-05-02 10:56

Er det en god idé at investere i ædelmetal? Jeg kiggede på
http://www.kitco.com. Noget kunne tyde på, at platin er mere værdifast end
guld.

Er der nogen, der har nogle erfaringer eller gode råd at øse af?

Ib

Fra : Arne Jørgensen

Dato : 20-05-02 13:06

Check som en start forskellen mellem købs- og salgsprisen, der hvor du vil
handle.
Mange steder tager formidleren/forhandleren sig en ordentlig avance. I nogle
lande, f.eks. Danmark, er handel med ædelmetaller desuden momspligtig -
dvs. som privatperson betaler du moms, når du køber, men får ikke momsen
tilbage, når du sælger.

Hvis du er meget uheldig, risikerer du, at de første 50% værdistigning blot
går til at dække forhandleravance og moms, så du ved et salg kun lige får de
samme penge i hånden, du betalte ved købet. Først derefter begynder du at få
afkast af din investering.

Det samme gælder for alle andre investeringer i "varer", så som vin,
malerier, antikviteter, ægte tæpper osv.

Mvh
Arne

Fra : F.Larsen

Dato : 21-05-02 00:41

"Arne Jørgensen" <arne.e.joergensen@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
de
> samme penge i hånden, du betalte ved købet. Først derefter begynder du at

Hvad med køb i andre europæske lande ... er der nogen restriktioner der ?

--
Flemming

Fra : Ib Investor

Dato : 21-05-02 07:52

"F.Larsen" <n0spam@spamfilter.dk> wrote in message
> Hvad med køb i andre europæske lande ... er der nogen restriktioner der ?

Jeps, det var også lige min tanke. Man kunne jo forestille sig, at man
f.eks. købte en guldbarre på sit visakort i Tyskland.

Ib

Fra : Arne Jørgensen

Dato : 22-05-02 19:27

Så vidt jeg ved, sælger tyske pengeinstitutter guldmønter uden moms. De har
garanteret stadig et spread mellem købs- og salgsprisen, men hvor stort det
er, må du selv gå ind og spørge om.

Mvh
Arne

Fra : Ivar

Dato : 22-05-02 21:56

F.Larsen skrev:

> Hvad med køb i andre europæske lande ... er der nogen restriktioner der ?

Tidligere gik man blot op i sin bank og vekslede til Krüger-rand, hvis
man ønskede at investere i guld, men de eksistere måske ikke mere ?

Ivar

Fra : F.Larsen

Dato : 28-05-02 21:28

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> wrote in message

> Tidligere gik man blot op i sin bank og vekslede til Krüger-rand, hvis
> man ønskede at investere i guld, men de eksistere måske ikke mere ?

Krüger-rand eksiterer i bedste velgående, de er bare svære at opdrive i
Danmark.
http://www.krugerrand.org/

Min bank kunne fortælle at de ikke mere handlede med guld/krugerrand og de
henviste til mønthandlere.
Jeg har ringet til et par stykker men de fleste sælger det kun forarbejdet.
http://www.hafniacoins.dk/ har dog et par stykker liggende.

--
Flemming