Antivirus til Mac?
Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 18-05-02 08:48

Kan I anbefale mig et godt antivirusprodukt til min lille lime iMac med
MacOS 9.1? Den har en 266 Mhz PPC processor og 160 Mb Ram.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Jesper

Dato : 18-05-02 09:31

Borge Rahbech Jensen <brahbech@post8.tele.dk> wrote:

> Kan I anbefale mig et godt antivirusprodukt til min lille lime iMac med
> MacOS 9.1? Den har en 266 Mhz PPC processor og 160 Mb Ram.
>
> Med venlig hilsen
>
> Børge Rahbech Jensen

Norton Antivirus er altid det rigtige svar når man taler Mac.

Der er dog dem der sværger til Virex, jeg kan ikke leve med den, den
blokerer fuldstændigt Mac'en under hyppige scanninger, selv når alle
automatiske scannefuntioner er slået fra. Så er NAV mere fredsommelig.
--
Jesper. Email: pinebox [ a ] myreabox [ * ] com
"He who is wise should never engage the weak for any length of time"

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-05-02 14:05

In article <1fcdjrh.iawhj3uxx89qN%look.in.sig@email.invalid>,
look.in.sig@email.invalid (Jesper) wrote:

> Der er dog dem der sværger til Virex, jeg kan ikke leve med den, den
> blokerer fuldstændigt Mac'en under hyppige scanninger, selv når alle
> automatiske scannefuntioner er slået fra. Så er NAV mere fredsommelig.

Hvordan mener du? Den scanner da kun, når man beder den om det. Du har
vel ikke ved en fejl sat den til at scanne hele tiden? Den kan jo sættes
til at scanne automatisk på bestemte tidspunkter. Man kan også sætte den
til at scanne filer, når de åbnes og downloadede filer. Det tager
selvfølgelig lidt tid, men jeg synes da bestemt, det er til at holde ud.
Ellers kan man jo slå det fra, men så må man undvære den sikkerhed.
Norton kan vel ikke være anderledes på det punkt.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper

Dato : 18-05-02 14:33

Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> [...]
> Ellers kan man jo slå det fra, men så må man undvære den sikkerhed.
> Norton kan vel ikke være anderledes på det punkt.

Det er min praktiske erfaring at NAV er langt mindre aggresiv. Jeg har
oplevet at min Mac er blevet blokeret af Virexscanninger.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 18-05-02 12:39

Borge Rahbech Jensen <brahbech@post8.tele.dk> wrote:

> Kan I anbefale mig et godt antivirusprodukt til min lille lime iMac med
> MacOS 9.1? Den har en 266 Mhz PPC processor og 160 Mb Ram.

Hvad er årsagen til, at du bekymre dig om vira?

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt. Ikke kun Tuborg har noget i gære.

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 18-05-02 13:45

d. 18/05/02 13:39 skrev Jan Oksfeldt Jonasen på jonasenREMOVE@THISit.dk i
artiklen 1fcds1b.pac93hggq14iN%jonasenREMOVE@THISit.dk:

> Hvad er årsagen til, at du bekymre dig om vira?

Det er såmænd kun, at jeg har læst så meget om virusangreb, og det er for
sent at anskaffe et antivirusprodukt, når skaden er sket.

Jeg har ganske vist lidt problemer med Finder, som nogle gange afbrydes
under opstarten, hvorefter den fortæller, Finder afsluttede uventet, og jeg
bør gemme mit andet arbejde. Jeg tror nu ikke, det skyldes en virus.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 18-05-02 16:28

Borge Rahbech Jensen <brahbech@post8.tele.dk> wrote:

> Det er såmænd kun, at jeg har læst så meget om virusangreb, og det er for
> sent at anskaffe et antivirusprodukt, når skaden er sket.

Grunden til at jeg spørger så direkte er, at en mac er stort set
virusfri, med mindre du bruger Microsofts Office produkt. I 12 år med
mac på privatbrugerplan har jeg oplevet 2 virus angreb, begge kunne
stoppes med datidens de facto standard (og gratis) anti-virus program
Disinfectant. Hvis du holder dig fra suspekte downloaded programmer og
ikke bruger MS Office, så mener jeg, at de problemer du måtte komme ud
for kan klares med at køre backupen ind igen.

> Jeg har ganske vist lidt problemer med Finder, som nogle gange afbrydes
> under opstarten, hvorefter den fortæller, Finder afsluttede uventet, og jeg
> bør gemme mit andet arbejde. Jeg tror nu ikke, det skyldes en virus.

Det tror jeg heller ikke. Der er sikkert en konflikt eller en korrupt
fil et sted, du kunne evt. prøve at slette Finder's indstillingsfil,
eller hvis du nyeligt har installeret et nyt kontrolpanel eller
udvidelse, så slå denne fra. Fortsætter problemet kan du hurtigt
geninstallere systemet, og derefter flytte dine almindelige skrifter,
udvidelser og kontrolpaneler over i den nye system mappe, bagefter skal
du naturligvis lave alverdens indstillinger igen i forskellige
programmer.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 18-05-02 20:15

> [...]

> Kan I anbefale mig et godt antivirusprodukt til min lille lime iMac med
> MacOS 9.1? Den har en 266 Mhz PPC processor og 160 Mb Ram.

Nu skal man jo aldrig undervurdere en virus - heller ikke til Mac, men
efter min mening er det fuldstændig spild af penge.

Der findes stort set ingen vira til Mac og selv her i gruppen har jeg
endnu ikke hørt om de store problemer.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

ftp://80.197.181.14/ - kører ikke altid

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-05-02 22:40

In article <1fcedmb.9jspdz1j2zo3kN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) wrote:

> [...]
> efter min mening er det fuldstændig spild af penge.
>
> Der findes stort set ingen vira til Mac og selv her i gruppen har jeg

Jeg vil lige indskyde, at jeg har haft virusproblemer et par gange i min
Mac-tid, begge gange på arbejdet. Når man arbejder i prepress-branchen
og modtager mange diske hver dag, så kan man altså være uheldig at
modtage en virus fra en kunde.

Det skete første gang da Autostart-viraerne kom frem og den skabte megen
røre i den grafiske branche. Anden gang var for nyligt, da jeg fik en
ældre virus på min arbejds-mac (kan ikke lige huske hvilken). Det
krævede en reinstallering, da jeg havde været nødt til at slå vores
Sophos Antivirus fra pga. en softwarekonflikt.

To gange på de 6 år jeg har været i branchen, og efter tusindevis af
diske, er ikke meget, men når det sker er det forbandet generende og det
sker selvfølgelig altid på et tidspunkt, hvor man ikke har tid til det.
Det værste er selvfølgelig, hvis man får sendt virussen videre til sine
kunder...

Hvis man arbejder med sin Mac professionelt og ofte udveksler diske med
andre, så vil jeg anbefale en Antivirus-løsning. Jeg har selv prøvet
Virex, Norton Antivirus og Sophos Antivirus. Virex var min favorit
tidligere, men den er temmeligt opmærksomhedskrævede, så lige pt. hælder
jeg mest til Norton Antivirus. Sophos Antivirus har vist en konflikt med
Acrobat 5 (ihvertfald på mit arbejdet) og den er sjældent i stand til at
fjerne en virus, når den finder den, så den kan jeg ikke rigtigt
anbefale.

En alm. privat Mac-bruger, der sjældent udveklser diske med andre og
ikke downloader suspekte filer fra nettet, kan se sig rimelig sikker og
behøver ikke en Antivirus-løsning; men man kan vel aldrig være for
sikker...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 19-05-02 17:41

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Hvis man arbejder med sin Mac professionelt og ofte udveksler diske med
> andre, så vil jeg anbefale en Antivirus-løsning.

I henhold til mit andet indlæg, hvor jeg også fraråde private brugere at
investere i antivirus software, så er min klare mening også, at folk der
har økonomisk kritiske ting på deres mac, ikke bør spare antivirus
software væk. De små tusinde kroner kan hurtig tjenes ind igen ved
afværgelse af ét enkelt angreb.

Fra : Sebastian Løck

Dato : 22-05-02 09:04

Ren?Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote :
> [...]

Jeg udveksler mange filer med andre private brugere. Desværre bruger
de fleste rene MS- systemer (Windows + MS Office). Desuden har jeg
adgang til nettet gennem en MS Internet Server med Exchange. Jeg lover
jer, der kommer en del.

Jeg er ikke helt klar om det er noget der kunne gør skade eller om den
ku' spredes via Mac OS 9 men...det vil jeg bare ikke prøve.

Da jeg er nødt til at arbejde med MS Office (inkl. Macro funktionerne)
er jeg faktisk mest bange for Office Macro vira. Men jeg åber nu kun
filer med makroer, hvis afsender jeg har stor tillid til.

> Det værste er selvfølgelig, hvis man får sendt virussen videre til sine
> kunder...
Ligesom jeg een gang fik 12 mails om dagen i en uge fra en af vores
leverandør. Der skete ikke noget da vore ildvæg (firewall) fangede det
hele. Men de sendte nu en rødflydende fransk undskyldning alligevel.

Jeg evaluerer for tiden Sophos.
Programmet kører meget stille i baggrunden, så stille at den ikke
fanger en virus, der kom ind med mailen. Den fagede og rensede (sidst
Klez) uden problemer, da den var sat til immediate check efter jeg
kunne se, at der kom en af de klassiske PC filer (*.pif *.exe *.com).
Men det er bare ikke smart.

> Sophos Antivirus har vist en konflikt med
> Acrobat 5
ikke på min maskine

Hen over sommeren er jeg nok træt af Sophos og går tilbage til Agax og
Disinfect, for at beskytte Rubiline mod gamle kendinge.

Men hvis jeg ville arbejde professionelt, så skulle alt hvad der går
ud af huset være vandtæt. Tænk at miste sin vigtigste kunde, fordi man
var så venlig at give ham en virus/orm/trojaner.

hilsen
Sebastian

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-05-02 21:25

In article <ad9385a.0205220004.5087d4b@posting.google.com>,
thorfinn@forum.dk (Sebastian Løck) wrote:

> [...]
> Klez) uden problemer, da den var sat til immediate check efter jeg
> kunne se, at der kom en af de klassiske PC filer (*.pif *.exe *.com).

Mac-delen er Sophos har jeg heller ikke den store fidus til. På Windows
ser den ud til at være lidt bedre, men den kan sjældent rense en fil;
den fortæller bare, at der en virus.

> ikke på min maskine

Du har ikke problemer med, at Acrobat 5 (den fulde pakke) crasher, når
du prøver at starte den? Jeg skal være meget heldig, hvis jeg skal få
den til at starte, når Sophos Intercheck er slået til. Derfor har jeg
slået Sophos fra på min Mac.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-05-02 05:19

Hej Jesper

> Nu skal man jo aldrig undervurdere en virus - heller ikke til Mac, men
> efter min mening er det fuldstændig spild af penge.

Og efter min smertelige erfaring, så er det absolut pengene værd - selv på
en Mac...

> Der findes stort set ingen vira til Mac og selv her i gruppen har jeg
> endnu ikke hørt om de store problemer.

Så har du en kort hukommelse -). - For et par år siden havde jeg besøg af en
vis 'frk. Melissa', hvor jeg mistede _ALT_ på nær _ét_ Tekst&Lyd dokument! -
i alt 6,7gb programmer og data!

- Og jeg kan betro dig, at det ikke er spor sjov at se på, hvordan det hele
bare falder fra hinanden, og at det eneste, der er til at læse er den her
forb.... dialog "You have got an virus attack on your computer probably with
the name of Melissa. Please...", - og det var jo selvfølgelig netop den ene
gang, hvor man havde glemt at slå Virex 5.9 til....

...Rigtige mænd...osv...

Men ellers har du da ret i, at i forhold til Wintels, så er antallet af Mac
vira vel som 1:10.000.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-05-02 14:11

In article <3CE727B5.27DDD214@mail1.stofanet.dk>,

> Så har du en kort hukommelse -). - For et par år siden havde jeg besøg af en
> vis 'frk. Melissa', hvor jeg mistede ALT på nær ét Tekst&Lyd dokument! -
> i alt 6,7gb programmer og data!

Nu gik Melissa-virussen altså ikke på Mac'er, så det har nok været noget
andet...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Peter Kiil

Dato : 19-05-02 14:18

in article rfn-01572D.15105419052002@dtext.news.tele.dk, René Frej Nielsen
at rfn@mac.com wrote on 19/05/02 15:10:

> Nu gik Melissa-virussen altså ikke på Mac'er, så det har nok været noget
> andet...

Læs nu hvad der står René! Det _var_ Melissa!

--
/peter

"Diplomacy is the art of saying 'Nice doggy',
while searching for a rock." -- Talleyrand

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-05-02 14:20

In article <rfn-01572D.15105419052002@dtext.news.tele.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Nu gik Melissa-virussen altså ikke på Mac'er, så det har nok været noget
> andet...

Og det skulle såmænd ikke undre mig om dokumentet hed noget i retning af
"Where have all my files gone"

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-05-02 14:56

In article <newsspam4-45D82C.15201819052002@dtext.news.tele.dk>,

> Og det skulle såmænd ikke undre mig om dokumentet hed noget i retning af
> "Where have all my files gone"

Sandsynligvis!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-05-02 03:53

Hej René

"René Frej Nielsen" wrote:

> [...]

Melissa findes faktisk i en 'Mac version', og jeg tror faktisk mere på, hvad
Virex skrev i den dialog, der stod fast på skærmen, end på hvad der måtte komme
af benægtelser omkring denne virus' angreb på Mac fra visse personer.

Og hvad Martin E.'s 'dårlige kommentar' angår, så havde det intet med en
manglende HFS+ partitionering at gøre.

> Sandsynligvis!

Det dokument, jeg reddede var et foreningsprogram til et blad, som jeg
redigerer halvårligt.

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 19-05-02 07:27

d. 18/05/02 21:15 skrev [2900] Jesper Haaber Gylling på jesper@gylling.net i
artiklen 1fcedmb.9jspdz1j2zo3kN%jesper@gylling.net:

> [...]
> efter min mening er det fuldstændig spild af penge.
>
> Der findes stort set ingen vira til Mac og selv her i gruppen har jeg

Jeg har - så vidt jeg ved - heller ikke haft nogen virus endnu, selvom jeg
har haft min iMac i 2-3 år. Alligevel synes jeg, argumentet svarer til, man
argumenterer for, en indboforsikring er spild af penge, når man bor i en
lejlighed, da boligblokke sjældent rammes af indbrud eller brand. Problemet
er bare, at det er for sent at anskaffe forsikringen, når man har brug for
den.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 19-05-02 17:41

> [...]

> er bare, at det er for sent at anskaffe forsikringen, når man har brug for

Det med indboforsikringen er nok at sætte det lidt på spidsen, da denne
formentligt dækker for adskildelige tusinde kroner. Helt sikkert er det
dog, at man skal gøre det op imod, hvad der er at miste. Der har flere
gange også været folk i denne gruppe, som enten har villet købe en
firewall eller allerede har købt, flere af disse har fået råd med om, at
dette også er en upåkrævet udgift til en mac. Det er det også for stort
set alle private, men igen, hvilket tab kan man påføres i forhold til
udgiften. Nu gik snakken ikke på firewalls, men paralellen til dem er
klar for macfolk.

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 19-05-02 19:32

d. 19/05/02 18:41 skrev Jan Oksfeldt Jonasen på jonasenREMOVE@THISit.dk i
artiklen 1fcg06h.vfuwjy1gg2xkwN%jonasenREMOVE@THISit.dk:

> Det er det også for stort
> set alle private, men igen, hvilket tab kan man påføres i forhold til
> udgiften. Nu gik snakken ikke på firewalls, men paralellen til dem er
> klar for macfolk.

Nu har jeg anskaffet en Norton Antivirus til min lille iMac. Det kostede nu
kun 411,65 kr. hos Symantec på internettet.

Til gengæld laver jeg aldrig backup, da min iMac ikke har et diskettedrev.
Det er nu også svært at vurdere et evt. tab på samme måde, som det er svært
at opgøre det reelle tab ved f.eks. indbrud eller brand. Der er nogle
psykiske faktorer, som ikke kan gøres op økonomisk, såsom tryghed.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-05-02 19:44

In article <B90DBBFD.3A7FC%brahbech@post8.tele.dk>,
> [...]

> kun 411,65 kr. hos Symantec på internettet.
>
> Til gengæld laver jeg aldrig backup, da min iMac ikke har et diskettedrev.

Ud fra min egen erfaring, vil jeg nu sige at chancen for at harddisken
dør, er større end chancen for at få en virus.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 19-05-02 20:05

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Ud fra min egen erfaring, vil jeg nu sige at chancen for at harddisken
> dør, er større end chancen for at få en virus.

Risikoen, mener du vel?

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-05-02 20:21

In article <m3elg8nely.fsf@ted.gen-v.net>,
Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> wrote:

> Risikoen, mener du vel?

I mit fag?

Jeg tjener jo ligefrem penge på at der går lort i det.

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-05-02 22:35

In article <newsspam4-4ADAE6.21204919052002@dtext.news.tele.dk>,

> I mit fag?
>
> Jeg tjener jo ligefrem penge på at der går lort i det.

Så vidt jeg husker, betyder "chance" og "risiko" det samme. Det er
faktisk neutrale ord, men de senere år har de fået en værdiladning, så
mange bruger ordet "chance", når det er udsigten til noget godt, de
omtaler, og "risiko", når det er udsigten til noget skidt, de omtaler.
Der er således ikke noget forkert i at tale om chancen for at en
harddisk bryder sammen eller risikoen for at få syv rigtige i Lotto.
Af andre eksempler er der ordet "kritik", der har fået negativ klang.
Men man kan sagtens tale om positiv kritik, hvis f.eks. en
teateranmelder roser et stykke. Ordet "lugte" er også blevet negativt.
Man må ikke sige, at en rose lugter godt. Uha, nej. Den "dufter" skam.
Det værste er, at folk siger: "Prøv at dufte til rosen". Når noget
dufter, udsender det lugt, men man kan altså ikke dufte til noget. Hvis
man vil opfange lugt, lugter eller snuser man til noget.
Nu tror I sikkert, at det her er off-topic, men Mac'en er jo en
multimediecomputer. Nu har vi fået billede og lyd, så hvad tror I det
næste bliver? Min mund er lukket med syv segl, men jeg har det skam fra
pålidelig kilde

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : thomas tomcat

Dato : 20-05-02 01:16

in article muenster-7169B6.23351219052002@news.tele.dk, Henrik Münster at
muenster@mac.com wrote on 19/05/02 23:35:

> Så vidt jeg husker, betyder "chance" og "risiko" det samme.

Nix

> Det er faktisk neutrale ord,

Nix

> men de senere år har de fået en værdiladning,

Nix, tværtimod er det en ældre ting: det NYE er, at folk benytter de 2 ord
synonymt

> så
> mange bruger ordet "chance", når det er udsigten til noget godt, de
> omtaler, og "risiko", når det er udsigten til noget skidt, de omtaler.

.... det vil jeg sige er helt korrekt.

> Der er således ikke noget forkert i at tale om chancen for at en
> harddisk bryder sammen

Neij, ikke så meget mere.

Men min erindring siger, at dette er en ny udvikling - nok påvirket af
amerikansk/ engelsk. Det lyder stadig mere rigtigt med "risiko". Syns du ik?
Da jeg gik i skole og havde dansk-timer, lærte vi forskellen. Chance for
noget godt, risikør for noget dårligt.

> eller risikoen for at få syv rigtige i Lotto.

Klap lige kupon'en.

Jeg mener: Har du NOGENSINDE hørt nogen mennesker sige Risikoen for at vinde
i Lotto?

Det er jo ikke "risikabelt", vel?
Dét siger man netop kun om noget, der ikke ønskes. Man siger det ikke om
chancen for at vinde i Lotto.
Der er risiko for at tabe indsatsen, men der er ikke risiko for at vinde.
Der er chance.

Når der kommer en smuk pige ind i festlokalet uden kavaler, og du byder
hende op, så griber du chancen. Man kan ikke gribe risikoen. Og du løber
risikoen for at hun afslår. Du løber ikke chancen.

N'est-pas?

Sys jeg osse.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 20-05-02 01:23

thomas tomcat <tomcat@pc.dk> writes:

> [...]
>
> Nix

> Nix, tværtimod er det en ældre ting: det NYE er, at folk benytter de 2 ord

Hmm, min røde fremmedordbog fra gyldendal anno 1987 siger om "chance":
chance: (fr.: fald, udfald, terningekast, vulg. lat. ca'dentia,
af'cadere falde) gunstig mulighed, tilfældig mulighed (opr. betød c
godt eller dårligt udfald).

Mon ikke Dr. Münster er lidt ældre end os der hedder Thomas?

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-05-02 21:03

In article <m3adqvoeff.fsf@ted.gen-v.net>,
> [...]

> godt eller dårligt udfald).
>
> Mon ikke Dr. Münster er lidt ældre end os der hedder Thomas?

Jeg kan ikke helt finde ud af, om det er en kompliment.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : thomas tomcat

Dato : 25-05-02 15:32

in article muenster-B66242.22025321052002@news.tele.dk, Henrik Münster at
muenster@mac.com wrote on 21/05/02 22:02:

> Jeg kan ikke helt finde ud af, om det er en kompliment.

Når jeg er i den situation, så siger jeg "jamen, det er det så".
Man ku f.eks. påpege, at alder ofte medfører erfaring og kundskaber.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 19-05-02 22:33

Borge Rahbech Jensen <brahbech@post8.tele.dk> wrote:

> Der er nogle
> psykiske faktorer, som ikke kan gøres op økonomisk, såsom tryghed.

Fuldstændigt korrekt, dem glemte jeg i farten.