Intranet op mod bynet(internet)
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-05-02 23:03

Der er sikkert andre grupper, hvor dette også kan behandles, men jeg
foretrækker denne her .... da det også omfatter Mac (og jeg ikke kender
noget til WIN'er)

På min kones arbejdsplads har de en bynetsforbindelse. Og et lille
intranet med bl.a. Mac.

Som jeg ser det er der udefra flg. dimser: netkabel ind, til en Gateway,
til et Motorola modem og til en hub (hvorfra netkabler går ud til
maskinerne). Stedet har nu i over en uge været uden forbindelse og det
er meget kritisk af hensyn til deres emails.

Bynetleverandøren har tjekket og alt er OK på deres side. De mener, at
det kan være hubben der er problemet. Den lyser fint med diodelys i alle
de porte, hvor der er kabler.

Tog i eftermiddag min PB med derind og proppede den i Motorola modemmet
med et ethernetkabel. Bingo, efter to minutter var jeg på nettet (og det
var en flyvende fornemmelse, når man kommer fra ISDN). Det beviser vel
at bynettet er OK?

Ingen af maskinerne i intranettet kan imidlertid komme på.

Hvad kan jeg hjælpe dem med - jeg mener, hvad kan I hjælpe mig med, som
jeg så kan hjælpe dem med ?

Installationen (som er lavet af en professionel installatør) er èt
syndigt rod af spaghetti og enheder monteret på løse brædder, der er
kastet bag et panel. Rent ud sagt: det er noget klamp. Så der er svært
for en amatør som mig at få overblik.
--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-05-02 00:01

In article <1fccnn7.rcss311lo8xrmN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Hvad kan jeg hjælpe dem med - jeg mener, hvad kan I hjælpe mig med, som
> jeg så kan hjælpe dem med ?

Det lyder som om (hvis din beskrivelse er rigtig) at der er gået kludder
i noget. Hvad er det for en dimmer du kalder gateway?
Forbindelsen fra bynettet går ind i et modem, der går videre til en
router, der går videre til en hub. Sådan burde det være, stemmer det
overens med virkeligheden?
Ellers undersøg om kablerne er lige/krydsede hvor de skal være det.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-05-02 12:26

> Det lyder som om (hvis din beskrivelse er rigtig) at der er gået kludder
> i noget. Hvad er det for en dimmer du kalder gateway?

Som sagt: Det er noget klamp. Men OK, jeg er også noget af en amatør,
hvad det her angår.
Men de rhænger et skab på vel 60 x 60 cm på væggen, på låget står der
Gateway.

> Forbindelsen fra bynettet går ind i et modem, der går videre til en
> router, der går videre til en hub. Sådan burde det være, stemmer det
> overens med virkeligheden?

Skal nok tjekke, når pinsen er ovre, men jeg husker det som et lille
stykke mekanik, af den slags der skal stå på en fod og med mange dioder
på forkanten og en masse kabler bagpå. Router _og_ hub? Er en router
ikke en fætter der både virker som modem og hub/switch? Det kan godt
være, at det er et dumt spørgsmål, men derhjemme har jeg en G3Com (?)
ISDN router, og den er min eneste forbindelse til NT boksen > nettet (?)

Men OK, jeg skal lave en eftersøgning af flere morsomme mekanismer, når
kontoret lukker op på tirsdag.

> Ellers undersøg om kablerne er lige/krydsede hvor de skal være det.

Jo, skal gøre et forsøg, men netværket har jo virket stabilt indtil for
ganske nyligt (og der er ikke ændret noget - endnu).

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-05-02 21:37

In article <1fcfm4z.4hdb25qsz2vmN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
> [...]

> hvad det her angår.
> Men de rhænger et skab på vel 60 x 60 cm på væggen, på låget står der

Nåeh, der er nok bare firmanavnet så.

> [...]
> på forkanten og en masse kabler bagpå. Router _og_ hub? Er en router
> ikke en fætter der både virker som modem og hub/switch?

Øhm, nej. Et modem er en fætter der modulerer og demodulerer et signal,
en hub/switch fordeler et signal og en router forbinder et signal med et
andet signal. De 3 funktionaliteter kan godt være puttet i samme kasse.

> Det kan godt være, at det er et dumt spørgsmål, men derhjemme har jeg
> en G3Com (?) ISDN router, og den er min eneste forbindelse til NT
> boksen > nettet (?)

Ja, det er en sammenbygget ISDN T/A (populært kaldt et modem) og router.

> Men OK, jeg skal lave en eftersøgning af flere morsomme mekanismer, når
> kontoret lukker op på tirsdag.

Der behøver ikke nødvendigvis at være flere dimmere, jeg aner ikke hvad
det er for udstyr der bliver brugt.

> Jo, skal gøre et forsøg, men netværket har jo virket stabilt indtil for
> ganske nyligt (og der er ikke ændret noget - endnu).

Vist er der det. Hvis det har virket og ikke virker nu, så er noget
ændret.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-05-02 00:10

> Øhm, nej. Et modem er en fætter der modulerer og demodulerer et signal,
> en hub/switch fordeler et signal og en router forbinder et signal med et
> andet signal. De 3 funktionaliteter kan godt være puttet i samme kasse.

Tak for oplysningerne, de bragte klarhed!

> Der behøver ikke nødvendigvis at være flere dimmere, jeg aner ikke hvad
> det er for udstyr der bliver brugt.

Det gør jeg heller ikke, men lidt detektivarbejde på tirsdag skulle vel
bringe klarhed?

> Vist er der det. Hvis det har virket og ikke virker nu, så er noget
> ændret.

På LAN siden er der ikke lavet ændringer - ikke udover, at jeg
installerede en ny HD i en iMac og det hele spillede fint efterfølgende
i flere uger.

På WAN siden véd jeg ikke andet end det, som forsyningen fortæller.
Nemlig at alt er OK (!?)

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-05-02 00:41

In article <1fcghbg.1fgpgohxl5v4aN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Tak for oplysningerne, de bragte klarhed!

Så længe du er klar over at det var en *meget* forenklet forklaring

> Det gør jeg heller ikke, men lidt detektivarbejde på tirsdag skulle vel
> bringe klarhed?

Formodentlig. Der plejer at stå navn og model på den slags dimmere.

> På LAN siden er der ikke lavet ændringer - ikke udover, at jeg
> installerede en ny HD i en iMac og det hele spillede fint efterfølgende
> i flere uger.

Enten er noget blevet defekt, eller også har nogen pillet.

> På WAN siden véd jeg ikke andet end det, som forsyningen fortæller.
> Nemlig at alt er OK (!?)

Du kan jo prøve at pinge deres IP-adresse udefra.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-05-02 17:47

> Vist er der det. Hvis det har virket og ikke virker nu, så er noget
> ændret.

Du har ret. Det viste sig, at routeren var stået af - den kunne slet
ikke tændes.
Så nu er den erstattet af en switch. Netværket er nu sådan:
bynet via tv kabel > modem > switch > maskinerne.
Min PB blev bare plugget i og den kunne fint komme på nettet. SKulle
lige ændre indstillinger i iMac og få den 'godkendt' på bynettet. Det
gik som smurt.

Meeeen, så er der jo en WINmaskine også. Den kan jeg sgu ikke finde ud
af. Har sat TCP/IP til vælge IPadresse automatisk. Men det spiller ikke,
browser(ne) kan ikk finde frem til bynettets hjemmeside (hvor maskinen
skal identificeres). Forsøger igen i morgen.

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-05-02 18:46

In article <1fcjqay.7lt6fs5ro1hmN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
> [...]

> browser(ne) kan ikk finde frem til bynettets hjemmeside (hvor maskinen
> skal identificeres). Forsøger igen i morgen.

Jeg tror altså du har fået rodet dig ud i noget snavs. Uden routeren er
det ikke sikkert begge maskiner kan komme på nettet samtidigt.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-05-02 21:16

> Jeg tror altså du har fået rodet dig ud i noget snavs.

Nu igen? Det bliver min kone ikke glad for at høre

>Uden routeren er
> det ikke sikkert begge maskiner kan komme på nettet samtidigt.

Ups, jeg tænkte det nok. Det lød jo bare forjættende (da sælgeren i
Merlin fortalte at han havde sat sine maskiner op imod Esenet med en
switch). Og det er billigere end en router.

Det skal vel i så fald være en router med indbygget hub (så kan jeg jo
pensionere den løse hub, der er).

Kan du anbefale en router (stabil!)? Har kigget på edbpriser.dk og andre
steder, men jeg bliver ikke meget klogere (kan ikke gennemskue det)

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-05-02 01:27

mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) writes:

> Ups, jeg tænkte det nok. Det lød jo bare forjættende (da sælgeren i
> Merlin fortalte at han havde sat sine maskiner op imod Esenet med en
> switch). Og det er billigere end en router.

Hvor mange IP-adresser har du? Hvis det er færre end antallet af
maskiner, skal du enten bruge en maskine med to netkort til at lege
firewall, eller også skal du bruge en rutter.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 23-05-02 18:17

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Hvor mange IP-adresser har du? Hvis det er færre end antallet af
> maskiner, skal du enten bruge en maskine med to netkort til at lege
> firewall, eller også skal du bruge en rutter.

Der nøjagtig det samme antal IP-adresser som der er maksiner, så
switchen burde da kunne virke, ik'?

Prøvede at flytte iMac (som sagtens kan komme på og som er 'genkendt' af
bynettet) hen på en anden plads i et andet kontor. Det er på en pc-plads
for en WINbaseret, som ikke vil komme på. iMac blev plottet ind til
intranettet, men den kunne sørme heller ikke. Så jeg er nok nået til den
konklussion, at det er kablerne i intranettet, der er fejlkilden.

Men det er lidt underligt, at det sådan bare står af sådan noget
ledningsværk. Det er kun ca. 2 år gammelt, men RJ45 stikkene er lidt
anderledes end dem jeg kender. Ikke så dybe, så jeg måtte skære noget af
den cremefarvede plastik i 'grebet' af for at få det ind i iMac. Det er
ikke til at tyde noget på kablet, så jeg ved ikke engang om det er
categ. 5 kabel. Kabelforbindelserne mellem etagerne er gemt godt og
grundigt i kabelbakker og inde i væggene.

Har - i et svagt øjeblik - foreslået, at WINmaskiner skiftes ud med nye
Macs (man er vel fan?), så der kan laves et trådløst intranet. Det
overvejes nu seriøst (!) Organisationen har nemlig (efter mit råd) lavet
budget med henlæggelser til IT-opdatering, så der er en 'opsparing' at
tage af.

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 24-05-02 20:08

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> intranettet, men den kunne sørme heller ikke. Så jeg er nok nået til den
> konklussion, at det er kablerne i intranettet, der er fejlkilden.

Her er en opfølgning og nogle tilrettede iagttagelser nedenfor

> [...]
> categ. 5 kabel. Kabelforbindelserne mellem etagerne er gemt godt og
> grundigt i kabelbakker og inde i væggene.

Med ovenstående mistanke i hovedet tog jeg et af mine egne cat.5 kabler
med, pluggede det i væggen og i min PB .... Pling! ... den kom på
nettet. Altså gik ind på bynettet for at identificere sig.

Med samme kabel prøvede jeg at koble den WINbaserede maskine op, men åh,
nej, det kunne den ikke.

Så nu ser det sådan ud: nyt cat.5 kabel og en WINperson til at kigge
opsætningen af WINmaskinen efter. Dét rækker mine evner ikke til .... og
jo, TCP/IP er sat til automatisk at finde IPadressen (der er jo et antal
IPadresser i abonnementet)

Men tak for støtte og hjælp så langt.

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 24-05-02 23:05

In article <1fcpbva.15fjzn310d8mdeN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
> [...]

> opsætningen af WINmaskinen efter. Dét rækker mine evner ikke til .... og
> jo, TCP/IP er sat til automatisk at finde IPadressen (der er jo et antal

Problemet ligger nok i krydset/ikke krydset kabel - din tibook
autodetekter og er derfor lige glad oim kablet er krydset eller ej, jeg
vil tro at det _ikke_ gælder PC'erne.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 25-05-02 20:30

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Problemet ligger nok i krydset/ikke krydset kabel - din tibook
> autodetekter og er derfor lige glad oim kablet er krydset eller ej, jeg
> vil tro at det _ikke_ gælder PC'erne.

Tak, Morten, hvor er jeg glad for, at min lille Mac er så intelligent, -
det modsatte ville også have overrasket mig meget. Man er vel sådan lidt
'far' for sit 'barn', ik' ?

De der PC-grimme plastikdimser er altså sat op med de samme kabler
(kabaler?) som virkede fint for bare nogle få uger siden. Krydset eller
ikke, véd jeg faktisk ikke for det har ikke været muligt at læse noget
på kablerne. Kan sådan nogle kabler 'brænde af'?

Nu får min PC-ven lov at prøve, og hvis han ikke kan finde ud af det,
binder jeg sgu' WINmaskinerne op med nogle postelastikker

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 25-05-02 23:29

In article <1fcrcnv.1m8m9gh1b959reN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
> [...]

> ikke, véd jeg faktisk ikke for det har ikke været muligt at læse noget
> på kablerne. Kan sådan nogle kabler 'brænde af'?

DEt vil jeg ikke men kan lade sig gøre, men de kan selvfølgelig være
blevt beskadiget. Da du har sat en switch ind istedet for en router, kan
det betyde at signalet er blevet vendt.

ellers kan du undersøge følgende:

Har du undersøgt om switch og PC'ernes netkort pålideligt kan håndtere
en blanding af 10 og 100Mbit?

Er du sikker på at de har det rette antal IP adresser, med routeren
brugte de kun ét, men switchen bruges der ét per maskine?

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-05-02 21:40

> Uden routeren er
> det ikke sikkert begge maskiner kan komme på nettet samtidigt.

Glemte lige lidt ekniske detaljer: den router der er brudt sammen er en
D-Link DI-701. Er den fem stjerner værd (som den rates til hos
edbpriser.dk)? Den er uden hub.
Den er 1x10Base-T, mens andre routere angives til at være 10 Mbit eller
100Mbit ... kender ikke forskellen og betydningen af den. Jo, jeg ved
godt, at det er noget med hastigheder. Så du kan nok se, at jeg virkelig
har brug for hjælp. Inden jeg snavser mig mere til

Betyder det noget for bynetopkoblingen at huset er sat op med ISDN
telefoner? Skal routeren så også være en ISDN pouter?

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-05-02 10:17

mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) writes:

> Ingen af maskinerne i intranettet kan imidlertid komme på.
>
> Hvad kan jeg hjælpe dem med - jeg mener, hvad kan I hjælpe mig med, som
> jeg så kan hjælpe dem med ?

Det kunne lyde som om der ikke er brugt det rigtige kabel fra hub til modem.

Kan maskinerne se hinanden via hubben?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-05-02 12:26

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Det kunne lyde som om der ikke er brugt det rigtige kabel fra hub til modem.

Skal kigge efter på tirsdag.

> Kan maskinerne se hinanden via hubben?

Maskinerne er ikke sat op til at skulle kommunikere indbyrdes. Så måske
er min beskrivelse: intranet, ikke korrekt. Altså nærmere: flere
maskiner deler den samme opkobling til bynet (men med hver sin ID
(post))

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-05-02 03:45

> [...]
> er min beskrivelse: intranet, ikke korrekt. Altså nærmere: flere
> maskiner deler den samme opkobling til bynet (men med hver sin ID

Derfor skulle de nu nok kunne se hinanden alligevel. Er det en switch eller en hub?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-05-02 17:47

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Derfor skulle de nu nok kunne se hinanden alligevel. Er det en switch
> eller en hub?

Det er (nu) en switch. Se venligst mit svar til Martin her i tråden.

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen