Jeg kan ikke få dem ud (stålsøm) - hjælp
Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 17-05-02 21:40

Væggene i min nye lejlighed har den tidligere ejer fyldt væggene med
store fede stålsøm - dem der sad i skillevægge kunne jeg med møje og
besvær (og ødelagt puds) godt få ud, men dem han har banket ind i
ydermurene (mursten) sidder nærmest rustet fast.
Kan nogen hjælpe med en ide til at få dem ud uden at lave alt for
store plørehuller i den porøse pudsvæg - jeg har forsøgt med knibtang
med forlænget håndtag uden resultat.

vh
Lars

Fra : Calle.

Dato : 17-05-02 23:22

lcj@wanadoo.dk wrote:
> [...]
> Kan nogen hjælpe med en ide til at få dem ud uden at lave alt for
> store plørehuller i den porøse pudsvæg - jeg har forsøgt med knibtang

Hvad med at banke dem så langt ind at du kan spartle hullet til over dem

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 21-05-02 11:26

Calle> lcj@wanadoo.dk wrote:
> [...]
Calle> Hvad med at banke dem så langt ind at du kan spartle hullet til over dem

Så ruster de og laver små buler i væggen.

--
Niels Elgaard Larsen
email: elgaard@diku.dk

Fra : Calle.

Dato : 21-05-02 12:34

Niels Elgaard Larsen wrote:

> Calle> Hvad med at banke dem så langt ind at du kan spartle hullet
> til over dem
>
> Så ruster de og laver små buler i væggen.

Det har jeg nu aldrig oplevet endnu. Er der puds nok henover, skal det nok
holde igen.

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Morten Guldager

Dato : 17-05-02 23:26

In article <vcqaeu0r6ghoupi24ok83cjo0n33lufus5@4ax.com>, lcj@wanadoo.dk wrote:
> store fede stålsøm
> i ydermurene (mursten) sidder nærmest rustet fast.
> ide til at få dem ud uden at lave alt for
> store plørehuller i den porøse pudsvæg

Hvad med et koben? Brug en lille krydsfinner plade som underlag.

Af og til kan man også løsne dem lidt ved at tage en hammer
og slå lidt til sømmet. Både lige på, altså lidt indad, og
på siderne.

Hvis der _VIRLELIG_ skal trækkes til, og det bør man nok ikke
på en murstensvæg, så findes der et aparat der vel kan kaldes
et skrue-koben.
Den jeg prøvede havde udskiftelig kæbe så den kunne passe til
mange forskellige søm og skruer.
Og systemet består så af 3 stk 25mm hærdede bolte der skrues
igennem en kæberamme og ind mod vægen. her hviler de naturligvis
på et ikke helt lille stålunderlag.

Så tager man sin STORE skrallenøgle og begynder at skrue de 3
skruer i, et tag, næste, et tag, næste.....

Sådan kan man trække selv meget store ekspantionsbolte ud af
en betonvæg.
Det tager tid, men hverken sviner, larmer eller laver for meget
ravage.

Nå ja, det smukkete ved den version jeg brugte var næsten at den
brugte helt standard bolte, og at gevindet i kæberammen bare var 3
møtrikker. Så når de var slidt sønder og sammen kunne de udskiftes
for en slik. Meget snilt, synes jeg.

/Morten

Fra : J W Nielsen

Dato : 18-05-02 13:26

> Kan nogen hjælpe med en ide til at få dem ud uden at lave alt for
> store plørehuller i den porøse pudsvæg - jeg har forsøgt med knibtang
> med forlænget håndtag uden resultat.

Hej Lars !
Hvad med at køre dem af med en lille vinkelsliber og så spartle den smule
bagefter ???

Jørgen Wulff Nielsen

"Man skal altid starte dagen med et smil - så er det da overstået"
W.C.Fields

Fra : Per H

Dato : 19-05-02 19:47

On Fri, 17 May 2002 22:40:26 +0200, lcj@wanadoo.dk skrev:

hvis det er stålsøm kan du knække dem ved at slå dem fra side, til
side,

>Væggene i min nye lejlighed har den tidligere ejer fyldt væggene med
>store fede stålsøm - dem der sad i skillevægge kunne jeg med møje og

Vh Per
ICQ 8212837