Grundejerforeningens ansvar
Fra : Evald Christensen

Dato : 17-05-02 20:47

Grundejerforeningen ejer og veligeholder en Legeplads.
Alle kan frit og uhindret benytte den.

Kan Grundejerforeningen gøres ertstatningsansvarlig.
ved f.eks. en alvorlig Personskade.?

Evald Christensen

Fra : BeeJay

Dato : 17-05-02 22:17

"Evald Christensen" <evch@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Grundejerforeningen ejer og veligeholder en Legeplads.
> Alle kan frit og uhindret benytte den.

Jeg mener at vide, den grundejerforening jeg tilhører, netop har tegnet en
ansvarsfosikring for sligt.

Så mit umiddelbare svar er...ja.

Hr. Bjørn

Fra : emj

Dato : 18-05-02 07:09

BeeJay skrev i <3ce57361$0$44962$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>Jeg mener at vide, den grundejerforening jeg tilhører, netop har tegnet en
>ansvarsfosikring for sligt.
>
>Så mit umiddelbare svar er...ja.

....og den dækker IKKE, hvis legepladsen er misligholdt.
Hilsen emj
--
www.enterpol.dk/foto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : Allan Olesen

Dato : 19-05-02 12:18

"BeeJay" <ursusmajor@pFJERNDETTEost3.tele.dk> wrote:

>Jeg mener at vide, den grundejerforening jeg tilhører, netop har tegnet en
>ansvarsfosikring for sligt.

Ditto i den grundejerforening, jeg sidder i bestyrelsen for.

Derudover har en forsikringsmand for nylig forsøgt at sælge mig
en bestyrelsesansvarsforsikring. Er der nogen her, der nogensinde
har hørt om en grundejerforeningsbestyrelse, som kom i klemme,
fordi de ikke havde sådan en forsikring?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Peter G C

Dato : 19-05-02 12:25

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> skrev:

[klip]

> [...]
> har hørt om en grundejerforeningsbestyrelse, som kom i klemme,
> fordi de ikke havde sådan en forsikring?

Det er vist at skyde over målet med sådan en forsikring til dette arbejde.

Hóld da op.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Allan Olesen

Dato : 19-05-02 13:02

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Det er vist at skyde over målet med sådan en forsikring til dette arbejde.

Netop min tanke. Jeg afviste også forslaget.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : BeeJay

Dato : 19-05-02 22:01

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Netop min tanke. Jeg afviste også forslaget.

Hmmmmm.....i min Grundejerforening er bestyrelsen (læs: Formanden og
kassereren da de tegner foreningen mv.) da den/de ansvarlige.

Hvem skal man ellers skyde skylden på...?

Lidt rekvalme: http://www.bredballe.subnet.dk/

Hr. Bjørn

Fra : Allan Olesen

Dato : 20-05-02 00:18

"BeeJay" <ursusmajor@pFJERNDETTEost3.tele.dk> wrote:

>Hmmmmm.....i min Grundejerforening er bestyrelsen (læs: Formanden og
>kassereren da de tegner foreningen mv.) da den/de ansvarlige.

Ja, vel er bestyrelsen ansvarlig. Men jeg har svært ved at
forestille os, hvordan vi nogensinde skulle kunne rode os ud i en
situation, hvor vi blev erstatningspligtige - altså for andet end
skader på de legepladser, vi allerede _har_ forsikret.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 20-05-02 08:30

> [...]

> situation, hvor vi blev erstatningspligtige - altså for andet end
> skader på de legepladser, vi allerede _har_ forsikret.

Et barn kommer til skade (worst case ... dør) på den legeplads som I som
bestyrelse har haft pligt til at vedligeholde og holde under opsyn?

--
Peter Thomas Fischer, System Administrator - 62.242.71.26
http://www.fischer.as & http://www.humlebaekonline.dk

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 20-05-02 08:31

Fischer & Døssing <ptf@REMOVE_THISbigfoot.com> skrev:

> Et barn kommer til skade (worst case ... dør) på den legeplads som I
> som bestyrelse har haft pligt til at vedligeholde og holde under
> opsyn?

Med opsyn menes at I sørger for at den er forsvarlig...

Fra : BeeJay

Dato : 20-05-02 10:42

"Fischer & Døssing" <ptf@REMOVE_THISbigfoot.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Med opsyn menes at I sørger for at den er forsvarlig...

En sådan situation kunne vi også forestille os den gang.

Lidt mere rekvalme for "mit" pragtfulde område:
http://www.bredballe-antennelaug.dk/

Hr. Bjørn

Fra : Allan Olesen

Dato : 20-05-02 12:53

"Fischer & Døssing" <ptf@REMOVE_THISbigfoot.com> wrote:

>Et barn kommer til skade (worst case ... dør) på den legeplads som I som
>bestyrelse har haft pligt til at vedligeholde og holde under opsyn?

Som sagt har vi (grundejerforeningen) jo netop en
ansvarsforsikring til den til slags tilfælde. Men vi har ikke en
bestyrelsesansvarsforsikring.

Og som jeg opfatter Grauslund andetsteds i tråden, skal der er
ganske meget forsømmelighed til, før vores ansvarsforsikring ikke
dækker.

Men jeg er da interesseret i at høre om konkrete eksempler, hvis
nogen har noget sådant.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 20-05-02 13:08

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> skrev:

> Som sagt har vi (grundejerforeningen) jo netop en
> ansvarsforsikring til den til slags tilfælde. Men vi har ikke en
> bestyrelsesansvarsforsikring.

....hva'ba'flipsszz.......ZZ...
Sorry, nu er jeg vågen

Fra : BeeJay

Dato : 20-05-02 10:30

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> situation, hvor vi blev erstatningspligtige - altså for andet end
> skader på de legepladser, vi allerede _har_ forsikret.

Nu er det efterhånden en del år siden jeg har været i bestyrelsen for
grundejerforeningen (og for den sags skyld også i antenneforeningen/lauget).

I det ca. 10 år jeg sad i disse bestyrelser (overvejende som formand), har
vi diskuteret problemstillingen indgående.

Vi kom frem til at det var bedre at "gå med livrem og seler".

Hr. Bjørn

Fra : Allan Olesen

Dato : 20-05-02 12:50

"BeeJay" <ursusmajor@pFJERNDETTEost3.tele.dk> wrote:

>Vi kom frem til at det var bedre at "gå med livrem og seler".

Vil det sige, at I ikke nøjedes med den normale ansvarsforsikring
for grundejerforeningen, men også tegnede en

Fra : BeeJay

Dato : 20-05-02 13:24

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Vil det sige, at I ikke nøjedes med den normale ansvarsforsikring
> for grundejerforeningen, men også tegnede en
> bestyrelsesansvarsforsikring?

Jeg bliver dig svar skyldig.....da jeg var udtrådt af
bestyrelsen/bestyrelserne, da dette skulle endelig besluttes/konfirmeres.

Jeg vil da ved lejlighed spørge eet af de nuværende bestyrelsesmedlemmer,
hvordan forsikringsproblematikken håndteres i dag.

Du kan evt. også selv sende eks. formanden for begge bestyrelser en mail og
tilspørge dem. Det er venlige folk som sikkert gerne vil dele ud af erfaring
mv.

Vi gik meget op i ansvarsplacering og jeg er sikker på dette ikke er blevet
mindsket igennem årerne.

Vor Grundejerforening er måske også lidt atypisk, da vi er ejere af ca.
75.000 m2 fredskov også, hvor mange uheld kan ske.

Hr. Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 20-05-02 21:41

BeeJay <ursusmajor@pFJERNDETTEost3.tele.dk> skrev:

[klip]

> Hvem skal man ellers skyde skylden på...?

Foreningen som sådan. Ikke andre. Det er helt klart hovedreglen.

Foreningen er en juridisk person - ligesom et selskab (I/S og Aps mv).

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : BeeJay

Dato : 20-05-02 22:02

KLIP

> Foreningen som sådan. Ikke andre. Det er helt klart hovedreglen.
>
> Foreningen er en juridisk person - ligesom et selskab (I/S og Aps mv).

I de gode gamle dage..........hvor satellit-TV var i sin vorden....skete
det udi Nordjylland at en antenneforeningsbestyrelse ikke ville pille
deres - dengang - ulovlige modtageudstyr ned.

I yderste konsekvens lærte man at eks. formanden kunne drages til ansvar for
ulovlighederne....

Måske det blot var et stjerneskud....

Hr. Bjørn

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-05-02 22:25

Scripsit "BeeJay" <ursusmajor@pFJERNDETTEost3.tele.dk>

> [...]
> deres - dengang - ulovlige modtageudstyr ned.

> I yderste konsekvens lærte man at eks. formanden kunne drages til ansvar for

Der er forskel på strafansvar og civilt erstatningsansvar.

I strafferet er hovedreglen at det er den fysiske person der begår en
forbrydelse der bliver straffet. Der skal særskilt hjemmel til at
straffe en juridisk person (og denne hjemmel findes så rent
rutinemæssigt i de fleste straffebestemmelser i særlovgivningen .
Men den undtager ikke den fysiske person der har foretaget eller
beordret ulovlighederne fra straf.

I civilret er hovedreglen at når man har at gøre med en juridisk
person er det den juridiske person man skal rejse krav mod. Kun
hvis man ikke kan få sin ret dækket ad den vej, kan der *måske*
blive tale om at gå direkte efter de besluttende fysiske personer.

--
Henning Makholm "What a hideous colour khaki is."

Fra : BeeJay

Dato : 20-05-02 23:23

KLIP ...en masse fornuftige ord.

> [...]
> hvis man ikke kan få sin ret dækket ad den vej, kan der *måske*
> blive tale om at gå direkte efter de besluttende fysiske personer.

Tak for dit fyldestgørende svar.....så lærte jeg også noget (mere) i
dag....

Hr. Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 21-05-02 07:14

BeeJay <ursusmajor@pFJERNDETTEost3.tele.dk> skrev:

[klip]

> I yderste konsekvens lærte man at eks. formanden kunne drages til ansvar
> for ulovlighederne....

En så grov (ja det er jo forsætligt) optræden vil - også i et selskab -
medføre ansvar for bestyrelsen. Ikke blot foreningen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : emj

Dato : 21-05-02 09:47

Peter G C skrev i <accodb$38l$1@tux.netsite.dk>:

>En så grov (ja det er jo forsætligt) optræden vil - også i et selskab -
>medføre ansvar for bestyrelsen. Ikke blot foreningen.

Der skal faktisk slet ikke så grov en optræden til, før bestyrelsen
for en grundejerforening bliver draget til personlig ansvar.
Hilsen emj

Fra : Jonathan Stein

Dato : 21-05-02 11:43

emj wrote:

> Der skal faktisk slet ikke så grov en optræden til, før bestyrelsen
> for en grundejerforening bliver draget til personlig ansvar.

Har du nogle eksempler? Ikke fordi jeg tvivler på det, du siger, men for
at få et bedre indtryk af hvor lidt eller meget, der egentlig skal til.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 21-05-02 15:49

Jonathan Stein wrote:

> Har du nogle eksempler? Ikke fordi jeg tvivler på det, du siger, men for
> at få et bedre indtryk af hvor lidt eller meget, der egentlig skal til.

Lige hvad jeg husker:

1. formand for idrætsforening blev personligt krævet for moms af
alle arrengementer de sidste tre år pga samarbejde med over-
skudsdeling med borgerforening.

2. formand for idrætsforening kræves dømt for uagtsom legems-
beskadigelse ved ulykke med dårligt vedligholdt lysanlæg.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Peter G C

Dato : 21-05-02 16:05

Erik G. Christensen <egc@post1.tele.dk> skrev:

[klip]

> 1. formand for idrætsforening blev personligt krævet for moms af
> alle arrengementer de sidste tre år pga samarbejde med over-
> skudsdeling med borgerforening.

Kan vi få noget dokumentation - husker du måske forkert?

> 2. formand for idrætsforening kræves dømt for uagtsom legems-
> beskadigelse ved ulykke med dårligt vedligholdt lysanlæg.

Formand for boldklub frifundet for overtrædelse af stærkstrømsreglementet.

Selskabsret 5.1 Strafferet 1.9 Strafferet 29.9

En boldklub F var i praksis eneste bruger af et lysanlæg med 6 master på
boldbanen, der tilhørte kommunen. Som følge af fejlstrøm gennem en af
lysmasterne og et håndtag, hvormed en dreng blandt spillerne ville dreje
lyset, gik strømmen gennem drengen, der blev dræbt. Ulykken skyldtes
antagelig, at håndtaget som følge af en mangel ved dette havde påvirket en
kabelforbindelse, der brast. Tiltale efter stærkstrømsreglementet, hvorefter
ejeren (brugeren) er ansvarlig for anlæggets tilstand og vedligeholdelse,
blev rejst mod klubbens formand T, der blev frifundet ved byretten, men
fundet skyldig af landsretten. Højesteret stadfæstede byrettens frifindelse.
Det fremhæves, at tiltale kunne være rejst mod foreningen, og det anføres
endvidere, at der ikke forud for ulykken var forekommet funktionssvigt eller
havde foreligget andre konkrete forhold, der kunne give anledning til
mistanke om en defekt, og at T, der var ulønnet formand, således ikke havde
særlig opfordring til at drage omsorg for et eftersyn. <<

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 22-05-02 00:05

Peter G C wrote:

> Kan vi få noget dokumentation - husker du måske forkert?

Nej, desværre, den eneste offentlige henvisning jeg kan give
er flere omtaler i lokale aviser i Århusområdet, men internt
er den rigtig nok.
Den er foreløbig kun nået til Told*Skat opkrævning, så der er
intet afgjort p.t.
Men dog fra regionen.

Fra : Peter G C

Dato : 22-05-02 16:48

> [...]

> er den rigtig nok.
> Den er foreløbig kun nået til Told*Skat opkrævning, så der er

Er det den her du tænker på
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=151955 - handler dog ikke helt
om det omtalte emne.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 22-05-02 23:01

Peter G C wrote:

> Er det den her du tænker på
> http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=151955 - handler dog ikke helt
> om det omtalte emne.

Næsten, bortset fra at kravet her er rettet mod bestyrelsen,
for afgivelse af urigtige oplysninger.

Formentlig en følge af stadfæstelsen.

Fra : Peter G C

Dato : 23-05-02 08:00

Erik G. Christensen <egc@post1.tele.dk> skrev:

[klip]

> Næsten, bortset fra at kravet her er rettet mod bestyrelsen,
> for afgivelse af urigtige oplysninger.

Så er det jo klart at momskravet rettes mod bestyrelsen, hvis der foreligger
grovere forhold.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Allan Olesen

Dato : 23-05-02 08:58

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Så er det jo klart at momskravet rettes mod bestyrelsen, hvis der foreligger
>grovere forhold.

....hvorefter man kan spekulere over, om
bestyrelsesansvarsforsikringen overhovedet ville dække...

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Peter G C

Dato : 23-05-02 09:19

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> skrev:

[klip]

> ...hvorefter man kan spekulere over, om
> bestyrelsesansvarsforsikringen overhovedet ville dække...

Den dækker ikke, hvis der er handlet

1) groft uagtsomt
2) forsætligt

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter G C

Dato : 21-05-02 13:11

emj <emj@mail1.stofanet.dk> skrev:

[klip]

> Der skal faktisk slet ikke så grov en optræden til, før bestyrelsen
> for en grundejerforening bliver draget til personlig ansvar.

Jeg har vist ikke givet udtryk for andet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : BeeJay

Dato : 21-05-02 16:15

KLIP

> Jeg har vist ikke givet udtryk for andet.

Nope - Det oprindelige spørgsmål drejede sig jo også ....om
værdien/nødvendigheden af en "Bestyrelsesforsikring".

Vi har ikke set en klar udmelding ....pro et contra...endnu...

Hr. Bjørn

Fra : emj

Dato : 21-05-02 16:25

BeeJay skrev i <3cea6454$0$382$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>Nope - Det oprindelige spørgsmål drejede sig jo også ....om
>værdien/nødvendigheden af en "Bestyrelsesforsikring".
>
>Vi har ikke set en klar udmelding ....pro et contra...endnu...

Man kan da ikke besvare om bestyrelsen ønsker at forsikre sig selv?
Hilsen emj

Fra : BeeJay

Dato : 21-05-02 16:31

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Man kan da ikke besvare om bestyrelsen ønsker at forsikre sig selv?
> Hilsen emj

korrekt Mølle......man kan dog tage stilling til om pengene ville være
godt eller skidt givet ud (læs: ej anskaffe en u- eller nødvendig
forsikring).

Hr. Bjørn

Fra : Allan Olesen

Dato : 22-05-02 18:08

emj <emj@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Man kan da ikke besvare om bestyrelsen ønsker at forsikre sig selv?

Så er det da godt, at ingen af os har stillet det spørgsmål.

Jeg har derimod spurgt, om der er eksempler på situationer, hvor
sådan en forsikring kunne komme i anvendelse.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Peter G C

Dato : 21-05-02 16:53

BeeJay <ursusmajor@pFJERNDETTEost3.tele.dk> skrev:

[klip]

> Vi har ikke set en klar udmelding ....pro et contra...endnu...

I de små foreninger, vi taler om her, er der ingen grund til at tegne en
ansvarsforsikring for bestyrelsesmedlemmerne.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter G C

Dato : 17-05-02 22:22

Evald Christensen <evch@post2.tele.dk> skrev:

[klip]

> Kan Grundejerforeningen gøres ertstatningsansvarlig.
> ved f.eks. en alvorlig Personskade.?

Ja. - men der skal meget til.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : BeeJay

Dato : 17-05-02 22:28

> Evald Christensen <evch@post2.tele.dk> skrev:
>
> [klip]

> Ja. - men der skal meget til.

Det kunne f.eks. være misligeholdte legeredskaber eks. gynge/r....ik´...?

Hr. Bjørn