Forslag til låger til skab
Fra : Nyhedsgruppens@

Dato : 17-05-02 17:13

Jeg står overfor at skulle flytte i en lejlighed med et lille soveværelse,
hvor der ikke rigtig er plads til et klædeskab, idet højden vil virke for
voldsom. Idet jeg har går i skjorte hver dag er jeg nødt til at have plads
til en del hængende, og skabet må ikke fylde meget mere end en kommode. Jeg
har derfor tænkt mig at bygge et lille skab selv (størrelse som en kommode),
men mangler lidt hjælp til nogle låger.

Jeg vil gerne have nogle skyderlåger, så skabet ikke tager plads i dybden,
men jeg har ikke kunnet finde nogle byggemarkeder som sælger de skinner
lågerne skal køre i. Hvad kan man ellers finde på??

Skabet laves i 16 mm MDF med målene: (dybde - bredde - højde) 60 - 120 - 100

Fra : Torbenth

Dato : 18-05-02 01:33

Nyhedsgruppens@ skrev i meddelelsen ...

klip
> [...]
>lågerne skal køre i. Hvad kan man ellers finde på??
>
>Skabet laves i 16 mm MDF med målene: (dybde - bredde - højde) 60 - 120 -

Prøv om du kan komme til at se et ældre klædeskab/reolsystem med skydelåger.
Lågerne glider i bunden på en plastikliste (ligner en tynd ledning) og
øverste kant har en indfræsning som sættes op i en udfræsning i toppen.

Mvh.
Torben

Fra : Nyhedsgruppens@

Dato : 18-05-02 11:59

"Torbenth" <torbenth@it.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Lågerne glider i bunden på en plastikliste (ligner en tynd ledning) og
> øverste kant har en indfræsning som sættes op i en udfræsning i toppen.

Jeg har nu set på et gammelt skab med denne type skydelåger. Mit problem er
bare at jeg ikke har noget værktøj som kan lave de udfræsninger i træet som
lågen skal køre i.

Derimod har jeg tænkt på en løsning med at lave hver låge køre i et par
metalbakker som evt. er bare et par mm bredere end lågerne. Tror I dette vil
virke, og hvor køber man evt. sådanne bakker (har en gammel en liggende
hvorfra jeg fik ideen) - jeg har lagt en tegning over den "skinne" som jeg
taler om i dk.binaer, så I kan se hvad jeg mener.

Fra : Torbenth

Dato : 18-05-02 14:46

Nyhedsgruppens@ skrev i meddelelsen
<8tqF8.11272$4f4.398491@news000.worldonline.dk>...
> [...]

>bare at jeg ikke har noget værktøj som kan lave de udfræsninger i træet som

Du kunne også i en genbrugsforretning købe underdelen til et ældre
reolsystem. Du kan selv male det og hive hylden ud og sætte en stang i.
Det er vel det billigste/nemmeste. Sådan en kalorius er 120 cm bred og
omkring 65/70 cm høj.

Mvh.
Torben

Fra : Nyhedsgruppens@

Dato : 18-05-02 18:28

> [...]
> reolsystem. Du kan selv male det og hive hylden ud og sætte en stang i.
> Det er vel det billigste/nemmeste. Sådan en kalorius er 120 cm bred og

Har selv et reolsystem som jeg har overvejet at lave lidt om på, men de
65/70 cm. er ikke nok hår der skal hænge skjorter og bukser på bøjle i det..

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 18-05-02 08:53

Nyhedsgruppens@ skrev:

> Jeg vil gerne have nogle skyderlåger, så skabet ikke tager plads i dybden,
> men jeg har ikke kunnet finde nogle byggemarkeder som sælger de skinner
> lågerne skal køre i.

Du kan købe noget beslag, som passer perfekt til din opgave. Det
er nemlig sådan, at Carl F. A/S sælger noget skydedørsbeslag, som
du kan se her:

<http://www.carlf.dk/Katalog/Menu/Velkomen.htm?ShowProduct=../Produkt.21/211750.HTM>

Nu kan det godt være at linket "knækker", men så må du sætte det
sammen igen. I hvertfald viser siden, jeg henviser til,
det skydedørsbeslag som du kan anvende. Print siden ud og tag den
med hen i byggemarkedet eller en trælasthandel hvor de har en prof.
afd. for beslag og værktøj. Vis dem papiret med katalognummer og
snittegning. Så *skal* de kunne skaffe beslaget.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 18-05-02 11:44

<snip>
> [...]
> men jeg har ikke kunnet finde nogle byggemarkeder som sælger de skinner
> lågerne skal køre i. Hvad kan man ellers finde på??

Du kunne lave lågerne som én jalousilåge, så ville du kunne "gemme" lågen
bag ved tøjet når skabet var åbnet.
Det er ikke så svært og kræver ingen skinner bare lidt fingerfærdighed....

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Nyhedsgruppens@

Dato : 18-05-02 12:00

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Du kunne lave lågerne som én jalousilåge, så ville du kunne "gemme" lågen
> bag ved tøjet når skabet var åbnet.
> Det er ikke så svært og kræver ingen skinner bare lidt fingerfærdighed....

Det lyder da meget spændende, men vel også temmelig vanskeligt at lave. Du
skulle vel ikke ligge inde med et link hvor man evt. kan læse lidt om
hvordan det skulle "ordnes"

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 18-05-02 16:17

> [...]
>
> Det lyder da meget spændende, men vel også temmelig vanskeligt at lave. Du
> skulle vel ikke ligge inde med et link hvor man evt. kan læse lidt om

Det kræver en overfræser og en bunke lister. Listerne sættes sammen med 2-3
kraftige lærredsstrimler der limes fast på bagsiden.Det er vigtigt at
listerne kan glide i skinnen (du fræser i mdf pladerne) dvs. de skal have
rundede kanter...
Jeg har en artikel fra et gammelt nummer af "Gør det selv"-bladet. Hvis jeg
kan finde den skal jeg nok sende den....

Fra : Torbenth

Dato : 18-05-02 21:26

> [...]
>
>Det lyder da meget spændende, men vel også temmelig vanskeligt at lave. Du
>skulle vel ikke ligge inde med et link hvor man evt. kan læse lidt om

Forslaget var også kun ud fra at du havde skrevet at det ikke måtte fylde
meget mere end en kommode.

Mvh.
Torben

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 18-05-02 22:42

"Nyhedsgruppens@" wrote:

> Jeg står overfor at skulle flytte i en lejlighed med et lille soveværelse,
> hvor der ikke rigtig er plads til et klædeskab, idet højden vil virke for

Jeg har hos "Sengeexperten" i Odense set et std. klædedeskab, men med lågerne
delt i 2.
(Fås sikkert mange steder.)
Dvs. de knækker på midten, og er dermed ikke så dybe som normale låger.
Måske en ide du kan bruge.?

--
Mvh. Jørgen
Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Nyhedsgruppens@

Dato : 19-05-02 08:47

Først og fremmest tak for de mange forslag.

Jeg tror at jeg vil se lidt nærmere på nogle metalbakker/skinner, og
samtidig ideen om at lade lågerne dele i 2.